به گزارش مازند اصناف؛ یکی از صنایع دستی که بومی مازندران نیست و بهطور طبیعی نیز کمتر به چشم میآید اما در اقتصاد استان نقشآفرینی خوبی دارد، فرش دستباف است، اینکه سالانه 10 هزار مترمربع یا کمتر و بیشتر فرش در این استان بافته میشود و یا تعداد فرشبافان 20 هزار نفر است یا 4 هزار نفر! تفاوتی ندارد، قرار است بگوییم چه کنیم تا این هنر زیبا راه خود را در پیش بگیرد و صرفه اقتصادی بالایی برای مازندران داشته باشد.
هفته گذشته بود که نشستی در همین ارتباط با حضور تعدادی از کارگاهداران، نمایندگان فروش، رییس اتاق بازرگانی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، نمایندگانی از شرکت شهرکهای صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و عامل توسعه خوشه فرش دستباف مازندران در اتاق بازرگانی برگزار شد.
پیش از رسیدن به بحث اصلی بد نیست بدانیم که به واحدهای تولیدی خرد و متوسط که در یک منطقه جغرافیایی فعالیت داشته و اغلب آنها در فرصتها و چالشها نقاط مشترکی با یکدیگر دارند را خوشههای کسب و کار میگوییم که یکی از آنها نیز خوشه فرش است، این خوشه از سال گذشته با نظارت و حمایت شرکت شهرکهای صنعتی مازندران کار خود را آغاز کرده است تا وضعیت قالیبافان را بهبود بخشد.
از آنجا که قریب به اتفاق کارگاههای تولید فرش در مازندران به دست توانمند زنان این دیار اداره و محصول نهایی نیز با سرانگشتان هنرمند آنها بافته و روانه بازار میشود، لازم بود تا دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران نیز به بحث مشکلات و فرصتهای بافندگان فرش استان ورود کند.
* کارت بازرگانی کارگاهداران فرش مازندران رایگان میشود
سمیه قاسمیطوسی میگوید: زمانیکه فعالیتها در قالب یک تشکل باشد و همه کارها با زمانبندی، بهطور منظم و بابرنامه پیش برود شاهد اتفاقات خوبی در صنعت فرش استان خواهیم بود و در این راه نیز امور بانوان و خانواده استانداری مازندران حمایتهای قانونی و لازم را انجام میدهد.
وی با بیان اینکه بیشتر بافندگان فرش در استان از بانوان هستند، اظهار میدارد: حمایت و پشتیبانی از این قشر، بیشک به تحکیم خانواده میانجامد و ضامن اشتغال و درآمد مناسبی برای خانوادههاست.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه، شرکت در نمایشگاههای کشوری و بینالمللی و بازاریابی، معتقد است که تشکل فرش دستباف مسیر رفع این مشکلات را هموار میکند و مسوولان نیز برای حمایت و پشتیبانی از فرشبافان با چالشهای زیرساختی مواجه نمیشوند.
قاسمیطوسی همچنین با قدردانی از حمایت اتاق بازرگانی و تخفیف 70 درصدی برای صدور کارت مالکان کارگاههای فرش دستباف، قول داده است که برای 30 درصد باقیمانده نیز دولت کمک کند تا کارت صادرشده برای فعالان فرش مازندران رایگان باشد.
* فرش مازندران بدون برند است
هرچند فرش از هنرهای اصیل مازندران نیست و حتی طرحهای آن نیز از سایر مناطق تهیه میشود اما بافندگان اصیلی داریم که با سرانگشتان هنرمند خود فرشهایی زیبا و باکیفیت را تولید میکنند، با همه زحماتی که فرشبافان این دیار متحمل میشوند، نامی از فرش مازندران در بازارهای داخلی و خارجی نمیبینیم و تولیدات این استان به نام سایر استانها بهفروش میرسد.
از اینرو یک برند و شناسنامه تجاری میتواند اصالت فرشهای بافتهشده را در بازارهای داخلی و خارجی به نمایش بگذارد و مازندران در این صنعت پُرنقش و نگار و البته پُرمدعی، حرفی برای گفتن داشته باشد.
* قیمت تمامشده مواد اولیه فرش بالاست
شاید وضعیت فرشبافان در مازندران به آن اندازه نابهسامان است که رئیس اتاق بازرگانی استان خواستار همکاری بیشتر بخش خصوصی و دولتی برای پایان به این وضعیت شده است.
عبدالله مهاجر از بالابودن قیمت تمامشده مواد اولیه و مشکلات بازار فروش میگوید و امیدوار است تشکل فرش دستباف بتواند موانع را برطرف کند.
* مواد اولیه کارگاههای فرش بهصورت یکجا خریداری شود
عامل توسعه خوشه فرش دستباف مازندران به خبرنگار فارس میگوید: ظرفیتهای خوبی در فرش دستباف داریم و با تکیه بر آن در کنار حمایتهای دولت میتوانیم به جایگاه مناسبی برسیم.
یوسف قلیپور کنعانی معتقد است که باید شرایطی برای حضور فرش مازندران در نمایشگاههای داخلی و خارجی با برند همین استان فراهم شود زیرا در همین نمایشگاههاست که چالشهای بازار فروش بهمرور زمان حل میشود.
فرش قدیمی کلاردشت
وی میافزاید: فرش کلاردشت باید بهمعنای واقعی دارای شهرت جهانی باشد و کلاردشت بهعنوان یک پایگاه فرش مازندران جایگاهی برای گردشگری فرش است که این مهم با توانمندی انجمن فرش دستباف استان تاحدودی آغاز شده است.
عامل توسعه خوشه فرش دستباف مازندران میگوید: فرشهای تولیدشده در استان قابلیت صادرات دارند اما بهطور مستقیم نقشی در این زمینه نداریم و واسطهها این کار را انجام میدهند.
وی ادامه میدهد: قیمت تمامشده محصول و تامین مواد اولیه نیاز به بهبودی دارد؛ مواد اولیه گران است و تولیدکنندگان واقعاً با مشکل مواجهاند، نیاز به شبکه خرید و کانالهای ارتباطی داریم که مواد اولیه را به قیمت مناسب و بدون واسطه خریداری کنیم.
قلیپور از قیمت بالای نخ و نقشه گفت و اینکه لازم است تا هر دوی اینها را بهصورت یکپارچه خریداری کنیم تا هزینهها کاهش یابد یعنی واحدهای تولیدی بهجای تکروی در خرید و رقابت بینکارگاهی، با همکاری و رفاقت خریدهای یکجا داشته باشند.
وی معتقد است که اگر 166 کارگاه تولید فرش مازندران(نیمی از آنها فعال هستند) یک برنامه مشخص و هماهنگی برای تامین مواد اولیه، بازار فروش و شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی داشته باشند و در واقع در قالب یک تیم یا تشکل و یا انجمنی از مازندران حضور داشته باشند، موفق خواهند بود.
* بخش خصوصی با پشتیبانی دولت موفق خواهد بود
عامل توسعه خوشه فرش دستباف از اینکه دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران توانسته است بسترسازی و امیدواری خوبی را در فرشبافان این استان ایجاد کند، ابراز خرسندی کرد و معتقد است بخش خصوصی زمانی موفق است که دولت، موانع پیشرفت این بخش را با اختیاراتی که دارد رفع کند.
به گزارش فارس، هر چند روزگار فرش دستباف در برخی از استانهای مدعی نیز خوش نیست و تورم گریبانگیر آنها در تامین مواد اولیه شده است اما مازندران امیدوار است با یک رفاقت بینکارگاهی، ایجاد بستری برای شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی و داشتن یک برند تجاری و اصیل، فرش مازندران را به ایران و جهان معرفی و زمینه صادرات بیواسطه را فراهم کند. /فارس
انتهای پیام/