به گزارش مازند اصناف؛ تعرفه واردات لاستیک طی سالجاری برای خودروهای سواری از 32 درصد به 40 درصد و تایرهای باری از 20 درصد به 26 دردصد افزایش پیدا کرد و این در حالی است که با درنظر گرفتن واردات رسمی 100 هزار تنی تایر و حجم بالای قاچاق به ایران، تولیدات کشور کفاف نیاز بازار را نمیدهد.
از نیاز 400 هزار تنی بازار لاستیک در کشور تا نیاز به واردات 100 هزار تنی تایر
بر اساس این گزارش، در حال حاضر تولید داخل کشور 250 هزار تن است و ما بقی نیاز کشور یعنی 150 هزار تن، تماما از طریق واردات از کشورهای صاحب سبک مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، چین، کره، ژاپن، تایلند، هند و ... به غیر از آمریکا صورت میگیرد.
افزایش ادامهدار قیمت لاستیک در بازار تا افزایش فروش لاستیکهای استوک
این گزارش حاکی است از سویی دیگر، از ابتدای سالجاری افزایش قیمت لاستیک گامبهگام بهصورت مرحلهای افزایش یافته است؛ کما اینکه باید توجه داشت که در سال جاری واردکنندگان نتوانستهاند لاستیکهای خود را وارد بازار کشور کنند و هر چه در حال حاضر به فروش میرسانند، غالبا از واردات سالهای گذشته و بهقول بازاریها "انباری" است.
باید اضافه کنیم در حال حاضر حتی شرکتهای داخلی نیز با همین برنامه افزایش قیمت داشتهاند؛ چراکه مواد اولیه آنها از کشورهای خارجی تأمینشده و مجبور هستند برای خرید مواد اولیه خود ارز پرداخت کنند و این در حالی است که با ادامهدار شدن روال افزایش قیمتها طی سالجاری، شاهد کاهش محسوس قدرت خرید مصرفکنندگان در بازار هستیم که آنها را به سمت خرید لاستیکهای دست دوم یا همان " استوک" کشانده است.
تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز کشور نیست
به گفته سیدمحمد میرعابدینی، وقتی کشور ما جهت تأمین تقاضای بازار داخلی به 150 هزار تن واردات نیاز دارد و به هیچ عنوان هم صنایع داخلی نمیتواند آن را تأمین کند، بر چه اساس تعرفهها افزایش مییابد؟ اکنون 40 درصد مصرف لاستیک سواری، 80 درصد اتوبوسی و کامیونی و 100 درصد لاستیک ماشینهای راهسازی و فوق راه سازی از طریق واردات تأمین میشود.
وی افزود: این حق تمام کشورهاست که از ابزار تعرفه برای کمک به تولید داخل خود استفاده کنند؛ اما این ابزار نیز در تمام دنیا مدت زمان مشخصی دارد و تا آن زمان باید تولیدکننده خود را با تعرفههای جهانی که چهار درصد است و از لحاظ قیمت و کیفیت نیز هماهنگ کند؛ اما متاسفانه این اتفاق در کشور ما صورت نگرفته و همواره تولیدکنندگان به دنبال افزایش تعرفه بوده و هستند.
نیاز کشور به تولیدات داخلی دلیل فاصله صنایع کشور از بازارهای جهانی
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک تصریح کرد: وقتی تولیدکننده داخلی الزامی به پاس کردن استانداردهای روز دنیا نداشته باشد مطمئنا چشم انداز صادراتی هم نمیتواند داشته باشد و بدین ترتیب تولیدکننده صرفا بدنبال تامین نیاز داخل است و همواره بدنبال افزایش تعرفه و به تبع آن از دست دادن و دور شدن از بازار جهانی و فضای رقابتی خواهد شد.
گفتنی است پیش از این نیز، انجمن صنفی تایر به دنبال ممنوعیت واردات تایر در اندازههای 13، 14 و 15 با شعار حمایت از کالای ایرانی بود و با افزایش تعرفه واردات، تمام لاستیکهای خودرو برای تمام سایزها گران میشود.
میرعابدینی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی و بالا رفتن قیمت لاستیک خصوصا در حوزه اتوبوسی و کامیونی این نگرانی وجود دارد که مصرف کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیکها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر قدرت خرید مردم کمتر شده است و سعی میکنند با حداقل هزینهها زندگی خود را بگذرانند و اکنون با افزایش قیمت لاستیک خارجی و داخلی زمان تعویض لاستیک طولانیتر شود که این امر میتواند بسیار خطرناک باشد.
تورج ایمانی رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک مرکز مازندران نیز در خصوص افزایش قیمت لاستیک در بازار اظهار کرد: در بحث لاستیکهای داخلی این افزایش قیمت عمدتا بهدلیل افزایش قیمت مواد اولیه است.
وی افزود: رسما اعلام شده است که قیمت لاستیکهای داخلی 9.6 درصد گران شده است؛ اما عملا چیزی که ما میبینیم بیشتر از این میزان است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک مرکز مازندران بیان کرد: در حال حاضر از یک سو، برندهای خارجی به واردکنندگان ما بار نمیدهند و از سوی دیگر، گمرک ارز دولتی را از روی لاستیکهای سواری برداشته است و تنها تخصیص به لاستیکهای باری و سواری داده است.
پیشبینی افزایش 50 تا 100 درصدی لاستیک در بازار
ایمانی اضافه کرد: حداقل با شرایط موجود، پیشبینی افزایش قیمت 50 تا 100 درصدی برندهای خارجی طی روزها و هفتههای آینده بعید نیست چرا که ارز مبادلاتی 4 هزار و 200 تومانی متوقف و ارز ثانویه 8 هزار تومانی جایگزین شده است که طبیعتا قیمتها نیز به دو برابر افزایش خواهد یافت.
وی متذکر شد: در این شرایط میبایست تعرفه واحد را به صفر برسانند که اگر هم این اتفاق رخ دهد، باز هم در حالت خوشبینانه شاهد افزایش 50 درصدی لاستیکهای وارداتی خواهیم بود.
ممنوعیت واردات لاستیکهای 13، 14 و 15 از گمرکات کشور
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک مرکز مازندران یادآور شد: بنابر سیاستهایی که در حال حاضر در حال اجرا است واردات رینگهای 13، 14 و 15 ممنوع شده است و از سویی دیگر شاهد افزایش قیمت رینگهای 16 برندهای خارجی در بازار هستیم.
ایمانی در پایان ضمن اشاره به افزایش 30 تا 40 درصدی لاستیکهای داخلی در بازار گفت: با توجه به نوسانات ارزی، شرکتهای داخلی نیز در تأمین مواد اولیه جدا از افزایش قیمت آن با مشکلاتی مواجه هستند که طی هفتههای اخیر شاهد آن بودیم که قیمت فروش لاستیک داخلی که 265 هزار تومان بود به 320 هزار تومان برسد.
کنترل کیفیت پشت شعار سال گم نشود
هرچند حجم قابل توجهی از تقاضای بازار کشور از طریق تولیدات داخلی تأمین میشود اما از سویی دیگر، نوسانات نرخ ارز و عدم تمایل واردکنندگان اصلی تایر برای عرضه محصولات خود در بازار، جدا از افزایش قیمت لاستیکهای خارجی، باعث نایاب شدن بخشی از تایرهای اسپرت و suv در بازار شده است.
هر چند موضوعیت این گزارش چیز دیگری است اما در پایان ضمن اشاره به ضعف دستگاههای نظارتی در کنترل کیفیت محصولات داخلی باید اشاره کنیم که هرچند سالانه شاهد افزایش قیمت لاستیک در بازار هستیم اما از افزایش کیفیت لاستیکها و انطباق آنها با استاندارد و فناوری روز دنیا خبری نیست؛ امری که گویی در پس شعار حمایت از کالای ایرانی، مغفول مانده است.
**********************
گزارش از مجتبی قربانی
**********************
انتهای پیام/