به گزارش مازند اصناف؛ ناصر جعفری چهارشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران در محل دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد مازندران ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: فعالان حرفه خبرنگاری، عاشقاند و در حقیقت رابط بین دولت و ملت است.
رشد قابل ملاحظه تعداد دانشجو و مراکز آموزشی
وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان قبل از انقلاب 170 هزار نفر بود اما امروز به بیش از 4 میلیون نفر رسیده است؛ افزود: تعداد دانشگاههای کشور قبل از انقلاب چیزی حدود 223 مرکز و دانشگاه داشتیم؛ اما امروز به بیش از دو هزار و 540 واحد دانشگاهی و مراکز آموزشی رسیده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد مازندران با بیان اینکه تعداد رشتههای کارشناسی قبل از انقلاب 196 رشته بود اما امروز به 914 رشته در کل دانشگاههای کشور رسیده است؛ خاطرنشان کرد: تعداد رشتههای کارشناسی ارشد قبل از انقلاب، 70 رشته بوده است که امروز به یکهزار و 32 رشته رسیده است.
کارآفرینی رویکرد نوین مراکز آموزشی
این مسئول با اشاره به اینکه در جهان امروز سه نوع آموزش در حال اجرا است، اظهار کرد: دسته اول دانشگاههای آموزشی هستند که دانشجو فقط در این دانشگاهها درس میخوانند و معیار هم نمرات پایان ترم است؛ نسل دوم پژوهش پرورند و علاوه بر مسئولیت نسل اول، به پژوهش هم توجه دارند اما نسل سوم این مراکز، علاوه بر وظایف دو دانشگاه قبلی به دنبال ایجاد کارآفرینی، اشتغال و تولید ثروت هستند.
فعالیت 33 مرکز دانشگاهی علمی کاربردی در مازندران
جعفری با بیان اینکه تعداد 33 مرکز علمی کاربردی شامل 10 مرکز دولتی و 23 مرکز غیردولتی در استان فعالیت دارند؛ اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با 25 سال قدمت جزو اولین مراکز آموزشی در کشور است که با رویکرد کارآفرینی در حال فعالیت است و به دانشگاهی کارآفرین تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه تعداد رشتههایی که در سطح استان وجود دارد نزدیک به 200 کد رشته است که 60 درصد آن مربوط به مقطع کاردانی و 40 درصد مابقی مربوط به دورههای کارشناسی است؛ متذکر شد: دانش اموختگان این دانشگاه قادر خواهند بود نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز شغل ایجاد کنند و علیرغم این موفقیتها، موارد برون سازمانی هم وجود دارد که در مسیر پیشروی این دانشگاه برای رسیدن به اهداف قرار دارد.
ضرورت توجه به آموزشهای مهارتی لازمه برون رفت از بحران بیکاری
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد مازندران با بیان اینکه ما نیاز به فرهنگسازی داریم و نیاز داریم که فلسفه و ضرورت مهارت را فرهنگ سازی کنیم؛ تصریح کرد: در جهان مدرن بیش از 80 درصد آموزشها به مهارت و کارآفرینی اختصاص دارد، اما در کشور ما این رقم به 20 درصد میرسد و ما برای برون رفت از بحران بیکاری، چارهای جزء توجه به آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای نداریم.
این مسئول ادامه داد: امروز ما شاهد یک تحول و دگرگونی در خانوادهها هستیم و بر این اساس، آنها متوجه هستند که دیگر دولت قادر نیست به فرزندانشان شغل بدهد و باید هر فرد خود برای خودش شغل ایجاد کند.
افت شدید جذب دانشجو طی سالیان اخیر در کشور
جعفری ضمن اشاره به تغییر هرم جمعیت کشور طی یکی، دو سال گذشته عنوان کرد: از یک سو کاهش جمعیت کشور و از سویی دیگر، بحران بیکاری، موجب کاهش انگیزه برای تحصیل شده است و لذا پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور با افت شدیدی مواجه شده است.
وی یادآور شد: علیرغم اینکه تغییر هرم سنی و کاهش انگیزه موجب افت پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور طی سالیان اخیر بوده است، اما در استان مازندران با افزایش 20 درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سنوات گذشته مواجه بودیم که تغییر فرهنگ و رویکرد خانوادهها و عملکرد مثبت و کیفی بخشی در دانشگاههای علمی کاربردی را از عوامل دستیابی به این مهم میتوان برشمرد.
اهتمام کیفی بخشی مهارت تا قطع همکاری با 200 مرکز دانشگاهی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد مازندران تأکید کرد: طی دو سال گذشته و در خصوص کیفی بخشی مهارت اقدامات فراوانی صورت گرفت که در این راستا، 200 مرکز از یکهزار و 200 مرکز کشور توسط خود دانشگاه حکم تعطیلی و قطع همکاری صادر شد که در استان مازندران نیز با قطع همکاری با دو دانشگاه مواجه بودیم.
این مسئول با بیان اینکه این دانشگاه در چهار شاخه اصلی کشاورزی، صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی و همچنین فرهنگ و هنر فعالیت دارد؛ بیان کرد: مرکزی به عنوان مرکز علمی کاربردی محسوب میشود که دارای یک محیط کار واقعی در کنار محیط آموزشی باشد.
جعفری افزود: اغلب مراکز ما در استان مازندران دارای محیط کار واقعیاند، اما در برخی هم آنچه مدنظر ما بود مهیا نشد و در صدد رفع آن هستیم و اگر مرتفع نشود با دانشگاه، قطع همکاری خواهیم کرد.
وی اعلام کرد: ما از استانهای موفق در آموزشهای مهارتی هستیم و حضور فعالی در این عرصه داریم؛ بنحویکه ما محصولاتی داشتیم که برای نخستین بار در سطح کشور رونمایی شده است.
کیفی سازی از جذب مدرسان تا دانشجوی با انگیزه
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد مازندران با بیان اینکه یکی از اقدامات این دانشگاه در کیفی سازی، جذب مدرس از طریق فراخوان طی سالیان اخیر است، گفت: هر کسی که علاقمند به تدریس در دانشگاه است باید رد این فراخوان شرکت کند و حتی مدرسانی که با ما همکاری دارند نیز مجددا در پروسه جذب، در این فراخوان شرکت کردند و توجه به مدرسان، برای ما مهم بوده است، البته در کنار اهمیت غیرقابل انکار مدرسان، ما در جذب دانشجو نیز به دنبال دانشجویانی با انگیزه هستیم.
این مسئول ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات این دانشگاه در کیفی سازی، تغییر و تحول در روسا و سرپرستان مراکز در سطح استان بوده است تا این ایده تکثیر شود که دانشگاه را باید دانشگاه ببینیم و نگاه تجاری جایگاهی ندارد.
آغاز ثبتنام دانشجویان علمی کاربردی از 22 مرداد ماه
جعفری با بیان اینکه ثبت نام از متقاضیان از 22 مرداد ماه در دانشگاههای جامع علمی کاربردی سطح استان آغاز میشود؛ اظهار کرد: از 22 الی 29 مرداد ثبت نام از مقطع کاردانی و از 29 الی 6 شهریور ثبت نام در مقطع کارشناسی آغاز و انجام خواهد شد و علاقمندان باید جهت ثبت نام اولیه، به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه اقبال عمومی در رشتههای نظری نظیر حسابداری و حقوق بیش از سایر رشتهها است، تصریح کرد: رشتههایی نظیر مدیریت کسب و کار، گرافیک، طراحی لباس، گیاهان دارویی، گیاهان زینتی، زنبور عسل و برنج ارگانیک از رشتههای برتر و پرطرفدار حوزه مهارتی در این دانشگاه محسوب میشود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد مازندران با بیان اینکه از آنجا که رشتههای نظری متناسب با اهداف این دانشگاه نیست؛ لذا ما بیش از 80 درصد از کد رشتههای حقوق و حسابداری این دانشگاه را غیرفعال اعلام کردیم؛ بیان کرد: از دانشجویان نیز توقع داریم تا در انتخاب رشتهها به سمت رشتههایی بروند که منجر به اشتغال و کارآفرینی شود.
حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی انحراف است
این مسئول در پاسخ به این سوال که ایا برنامهای برای ایجاد ظرفیت جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و جذب دانشجو در این مقطع در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: در یک بازه زمانی طی سالیان گذشته، انحرافی در این دانشگاه رخ داده است و ان اینکه این دانشگاه به سمت تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجو کرده بود، در حالیکه ماهیت شکلگیری این دانشگاه، پرورش کاردان یا همان نیروی کاری مجرب بوده است.
جعفری گفت: در بسیاری از دانشگاههای دنیا، در قبال اموزشهای مهارتی گواهی آموزش صادر میشود اما متأسفانه این دانشگاه در یک بازه زمانی، اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کرد که رسالت ما نبوده است و حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی انحراف است، جزء در مواردی خاص و یک سری از رشتههای ویژه.
وی متذکر شد: این دانشگاه شاید تنها دانشگاهی در کشور است که هر دو سال، سیاستهای آن بازنگری میشود و سرفصل دروس و عناوین ان بازنگری و عملکرد آن رصد میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد مازندران با بیان اینکه نزدیک به 70 درصد از دانشجویان این دانشگاه شاغل هستند، یاداور شد: البته در سالهای اخیر این میزان در حال کاهش است.
این مسئول مهمترین مشکل حال حاضر این دانشگاه را در رسیدن به اهداف، برنامهها و سیاستهای آموزشی مهارتی، عدم باور مسئولان برشمرد و تصریح کرد: برای اینکه دانشگته علمی کاربردی، جایگاه واقعی خود را پیدا کند ما نیازمند حمایت و توجه ویژه همه مسئولان و وزارتخانه هستیم؛ لذا مهمترین مشکل ما فرهنگسازی بین مدیران و مردم است تا به این باور برسیم که برای برون رفت از مشکلات کشور راهی درستتر و کوتاهتر از توجه به مهارتهای آموزشی وجود ندارد.
جعفری با بیان اینکه یکی از راهکارهای بسیار بزرگی که باید در کشور رعایت شود، ایجاد صلاحیت حرفهای است، بیان کرد: باید سطح و کیفیت مشاغل خود را توسعه ببخشیم.
وی با بیان اینکه این دانشگاه دارای مدیریت صلاحیت حرفهای و کارآفرینی است، اعلام کرد: ما دارای کلینیک مشاوره شغلی هستیم و در 400 شهرستان و هزار مرکز آموزشی کشور حضور داریم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد مازندران با بیان اینکه طی یک سال اخیر در حوزه مشاوره شغلی، بیش از 4 هزار ساعت ارائه مشاوره داشتیم، اضافه کرد: طی این بازه زمانی ما نزدیک به دو هزار مراجعه کننده داشتیم.
این مسئول در بخش پایانی سخنانش به برگزاری بیش از 18 رویداد کارآفرینی و 10 نمایشگاه از دستاوردهای این دانشگاه در سطح استان اشاره کرد و گفت: در اواخر مردادماه و اوایل شهریور سالجاری نیز دو نمایشگاه با این رویکرد در شهرستانهای ساری و بابلسر برگزار میشود.
انتهای پیام/