logo

کد خبر : 27126
تاریخ خبر : 1396/11/25
طرح زمین‌گیر کردن تاکسی‌ها و آژانس‌ها در مازندران کلید خورد
اسنپ کاسب بدقلق و تماميت‌خواه

طرح زمین‌گیر کردن تاکسی‌ها و آژانس‌ها در مازندران کلید خورد

<p><span style="font-size: larger;">&nbsp;اگر چه نمی&zwnj;توان قابلیت&zwnj;های استفاده از فناوری&zwnj;های نو در حمل و نقل شهری را نادیده گرفت ولی کم کردن هزینه&zwnj;های حمل و نقل درون شهری طرحی برای زمین&zwnj;گیر کردن آژانس&zwnj;ها و تاکسی&zwnj;های درون&zwnj;شهری در مازندران است که توسط اسنپ شروع شده است.&zwnj;&lrm;</span></p>

به گزارش مازند اصناف پیشرفت‌های علمی و فناوری را نمی‌توان نادیده گرفت و در کنار آن نمی‌توان از ظرفیت فناوری در حوزه کسب و کار غافل بود.

باید پذیرفت که شیوه کسب و کار و راه درآمد تغییر کرده است، پذیرش این موضوع برای افرادی که آشنایی مناسب با شیوه‌های جدید کسب و کار ندارند، بسیار سخت است.

تصورش هم برای یک راننده تاکسی و آژانس که با وجود مشکلات اقتصادی و کسادی بازار رقیبی هم برایش ایجاد شود، نگران‌کننده است.

راننده آژانسی که به مرز بازنشستگی رسیده است، اما زیرپوشش هیچ بیمه‌ای نیست و دو فرزند در آستانه ازدواج هم دارد و باید فکری برای تامین جهیزیه و عروسی آنها باشد، گفت: با همه مشکلات میزان زنگ‌خورهای آژانس به دلیل فعالیت اسنپ‌ها کم شده باشد.

مردی که 30 سال در یک خیابان و کوچه امین مردم بود و گاهی بدون حضور خانواده‌ها فرزندان خردسال آنها را جابه‌جا می‌کرد، حالا با غولی به نام اسنپ مواجه شده است کار و کاسبی‌اش تا حدودی کساد شده است.

در کنار پیشرفت‌های علمی و فناوری این واقعیت‌ها جامعه هم باید جدی گرفته شود، بهتر بود در بکارگیری و استفاده از این ظرفیت برای توسعه حمل و نقل شهری در مازندران که تعداد بیکاران آن نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشتر است ابتدا از ظرفیت این آژانس‌ها و رانندگان تاکسی استفاده می‌شد.

متولیان اسنپ در استان مازندران بدون توجه به ظرفیت‌های موجود اقدام به یارگیری خارج از محدوده حوزه حمل و نقل شهری کرده و به راحتی و بدون توجه به وضعیت مالی این قشر از روی آنها رد شدند.

با توجه به نو شدن ناوگان تاکسیرانی مازندران بهتر بود که بحث اسنپ در جلسات مشترک هماهنگی با آژانس‌داران و رانندگان تاکسی به نتیجه می‌رسید.

اسنپ در حال حاضر با روش دامپینگ در حوزه حمل و نقل شهری ورود پیدا کرده و به نظر می‌رسد پس از زمین‌گیر کردن رقبا و وابسته کردن مردم به استفاده از این تکنولوژی دیگر اهداف و برنامه‌های خود که همان برگرداندن کرایه‌ها به حالت عادی است را در مدت کوتاه پیگیری می‌کند.

نارضایتی از فعالیت اسنپ به صورت پنهان در مازندران هم مانند برخی شهرهای دیگر ایجاد شده است و عدم برنامه‌ریزی برای ساماندهی و ایجاد تعامل بین این مجموعه و رانندگان تاکسی و آژانس‌داران تبعات مناسبی نداشته و عدم توجه به آن مشکلات اجتماعی جدی ایجاد می‌کند، هر چند فعالیت این مهمان ناخوانده و بدقلق تا حدودی مشکلات اجتماعی جدی برای خانواده‌های که هزینه زندگی آنها از طریق حمل و نقل مسافر انجام می‌شده به وجود آمده است.

ذکر این نکته ضروری است که توسعه فعالیت اسنپ و تمایل افراد برای تامین بخشی از هزینه زندگی از این روش نشان از مشکلات جدی اقتصادی دارد و اصل مشکلات اقتصادی در دست مدیران بانک‌ها، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی مازندران است.

اگر شاهد رونق اقتصادی مناسب در این حوزه‌ها بودیم اسنپ مجبور بود برای استفاده از این ظرفیت علمی برای توسعه حمل و نقل شهری از رانندگان تاکسی‌ها و آژانس‌ها استفاده کند.

 

مرجع: بلاغ