به گزارش مازند اصناف؛ علیمحمد شاعری در گفتوگو با پیک نکا پروژه جاده حسین آباد به طوسکلا را 11 کیلومتر توصیف و اظهار کرد: 20 سال قبل این مسیر با مشخصات یک جاده روستایی ایجاد شده و هر ساله به خاطر عدم بهرهمندی از استانداردهای فنی، تعداد زیادی از عزیزان ما در آن با خسارتهای مالی و جانی روبرو میشوند.
وی این جاده را مسیر بسیار مهمی برشمرد و افزود: ساکنان روستاهای منطقه و البته افراد غیربومی فراوانی از جاده حسینآباد به طوسکلا نکا تردد میکنند درحالی که این مسیر دو جاده مهم ترانزیتی بهشهر به دریا و نکا به دریا را به یکدیگر به صورت آنتنی متصل میکند.
نماینده شرق مازندران در مجلس با بیان عبور وسایل نقلیه فراوان سبک، سنگین و نیمهسنگین از این جاده به صورت شبانهروز، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از بار ترافیکی بندر امیرآباد را این محور روستایی تخلیه میکند.
این مسئول اضافه کرد: اما زیرساختهای این جاده به هیچ عنوان تناسبی با بار ترافیکی منطقه ندارد به همین دلیل از سال گذشته با هماهنگی با وزیر راهوشهرسازی توافق تعریض این جاده از 6 متر فعلی به 16 متر صورت گرفت.
وی گفت: اعتبار این پروژه تأمین و پیمانکار آن نیز انتخاب شد که از تابستان سال 96 کار بر روی آن کلید خورد که طبق قرار به مدت دو سال کار به پایان برسد تا در نهایت به یک محور چهار خطه استاندارد تبدیل شود.
شاعری با تأکید بر اینکه پیمانکار در نظر گرفته شده برای این پروژه مناسب نیست، تصریح کرد: پیمانکار باید با سرعت بیشتری فعالیت کرده و وزارت راه نیز باید پشتیبانی بیشتری را به عمل آورد تا اعتبارات پیشبینی شده را سریعتر اختصاص دهد که این پروژه زودتر به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: باتوجه به اینکه تردد زیادی در این مسیر درحال انجام بوده، همچنین خاکبرداریهایی که صورت میگیرد ممکن است راه فرار برای کامیونها و وسایل سبک و سنگین در زمانهای مختلف به خصوص در زمانهای ایجاد گرههای ترافیکی و یا لغزنده شدن جاده ایجاد کند بنابراین هرچه سریعتر جاده باید به اتمام برسد.
تأکید بر سرعت بخشیدن به پروژه
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی از مانع تراشی برخی دستگاهها برای تأمین مصالح پروژه پرده برداشت و متذکر شد: محیط زیست و دستگاههای دیگر باید همکاری جدیتری داشته و مجوزها را سریعتر بدهند تا پیمانکار بتواند مصالح مورد نیاز برای پر کردن بخشهایی از جاده که خالی شده برای آماده شدن به منظور ریختن آسفالت را به کارگیری کند.
این مسئول با تأکید بر نیاز به نصب علائم هشداردهنده به مقدار بیشتر، اضافه کرد: مردم نیز باید همکاری بیشتری داشته و در جادهای که درحال احداث است با سرعتهای بالا تردد نکنند چراکه در هر حال این جاده برای اتمام نیاز به زمان نزدیک به دو سال دارد.
وی گفت: هم مردم و هم رانندگان باید همکاری داشته و اداره راهوشهرسازی نیز باید با سرعت بیشتر این کار را به سرانجام برساند تا شاهد حوادث تلخی نباشیم.
شاعری بیان کرد: در تماس با مدیرکل راهوشهرسازی بر لزوم سرعت بیشتر در اجرای این پروژه تأکید شد همچنین باید این پروژه به صورت قطعهبهقطعه و مرحلهبهمرحله کار بشود تا خاکبرداریهایی که صورت میگیرد و زمان میبرد تا پس از کوبیده شدن آماده آسفالت شود موجب ایجاد خسارت، خطر و تصادفات در جاده نشود.
عملیات توسعه آب هم اضافه میشود
وی در ادامه به چارهاندیشی برای مشکل آب شرب مردم منطقه نیز اشاره کرد و افزود: از همان اوایل انقلاب تأمین آب شرب این منطقه از طریق لوله آزبست قدیمی تا کنون انجام میشود که اکثراً فرسوده شده و با هر جابجایی و کوچکترین تعمیرات جاده شکسته و موجب قطعی آب میشوند.
نماینده شرق مازندران در مجلس از تأمین یکونیم میلیارد تومان اعتبار برای آب شرب منطقه حسینآباد به طوسکلا خبر داد و خاطرنشان کرد: این پروژه برای جاگزینی لولههای آزبست قدیمی برنامهریزی شده که کار عمرانی آن نیز اگر شورع شود مردم باید همکاری بیشتر داشتهباشند.
این مسئول اضافه کرد: بنا داریم تا زیرساختهای محور حسینآباد به طوسکلا را نوسازی کنیم چراکه محوری استراتژیک و اساسی است، برهمین اساس مردم باید همکاری کرده و ادارهکل راهوشهرسازی نیز جدیتر پای کار بیاید.
وی گفت: اگر تعریض و اصلاح هندسی جاده حسینآباد به طوسکلا با کندی اجتنابناپذیر روبرو است نباید اجازه دهیم وسایل نقلیه سنگین از این مسیر تردد کنند اما باز هم از رانندگان تقاضا میشود تا نکات ایمنی را رعایت کنند.
توسعه راهها، زمینهساز توسعه منطقه
شاعری اظهار کرد: مردم و رانندگان توجه کنند که مسیر بهشهر به دریا، نکا به دریا و حسینآباد به ظوسکلا همزمان درحال احداث و عملیات جادهای در قالب یک شبکه گسترده است که نیاز به توجه همزمان مردم و مسئولان منطقه دارد.
وی افزود: سمت دیگر مسیر یعنی از امیرآباد به حسینآباد مورد تعریض قرار گرفته و از این سمت نیز ادامه راه یعنی حسینآباد تا طوسکلا در نکا در حال انجام است چراکه باید توجه شود شبکه ترانزیت و حملونقل منطقه با توسعه شبکه راهها نیاز به گسترش و بینالمللی شدن دارد تا آمادگی پذیرش منطقه آزاد را داشته باشد.
نماینده شرق مازندران تأکید کرد: با این استاندارهای 20 سال گذشته نمیتوان توسعه سریع را به ارمغان آورد و در این زمینه مردم باید آمادگی و همکاری لازم را داشته و دستگاههای اجرایی نیز سرعت لازم را در کار به خرج دهند.
در پایان این مسئول تصریح کرد: توسعه جاده، آب شرب و بهداشت و درمان برای توسعه این منطقه در حال پیگیری و اجرا است تا اتفاقات خوبی برای این منطقه بیافتد که توسعه در هر مقطعی امری زمانبر بوده و صبر مردم را در کنار همت مسئولان طلب میکند.