به گزارش مازند اصناف استفاده از لوازمآرایشی یکی از اقلام پرمصرف روزمره بسیاری از خانوارهای ایرانی است بهطوریکه بدون استفاده از آن حاضر نیستند وارد جامعه و حتی یک جمع خانوادگی شوند.
امروزه فروش لوازمآرایشی و بهداشتی از پیچوخمهای قانونی و بهداشتی عبور کرده و به کف خیابانها آمده است بهطوریکه با عبور از خیابانهای پرتردد، حتماً دستفروشانی به چشم میخوردند که در گوشهای بساط کردهاند و باقیمتهای بسیار کم انواع لوازمآرایش را که بهظاهر مارکهای معروفی هم میفروشند.
مواد آرایشی تقلبی مارکهای معروف، به دلیل رونق بازار مصرف در ایران سود زیادی برای واردکنندگان آن به همراه دارد و متأسفانه به دلیل تقاضای مردم و استقبال از کالاهای تقلبی قاچاق، که از قیمت پایینتری برخوردار هستند، برخی از خردهفروشان بازار داخلی نیز به توزیع و عرضه این کالاها روی میآورند.
با توجه به اینکه ایران رتبه دوم را در مصرف لوازمآرایشی در میان کشورهای خاورمیانه دارد، همچنین در کل جهان رتبه هفتم مصرف لوازمآرایشی برای ایرانیان، آنهم نه از راه قانونی، بلکه از راه قاچاق به ثبت رسیده است؛ چراکه به گفته مسئولان مربوطه، 80 درصد از کالاهای آرایشی واردشده به ایران از راه قاچاق وارد کشور میشوند.
آنسوی استفاده از لوازمآرایشی قاچاق یا قانونی؛ اینکه چرا این میزان مصرف بالای این لوازم در ایران وجود دارد، پرسشی اساسی است. گاهی آرایش بعضی از همین زنان و دختران بهقدری تند و غلیظ میشود که از میان رنگهای مختلف بهسختی میتوانید چهره واقعی فرد را در ذهنتان ترسیم کنید. از هر یک بپرسید چرا آرایش میکنند، دلایل خاص خودشان را دارند.
خبرنگار ما، این پرسش را از دکتر مریم یعقوبی کارشناس بهداشت روان مطرح میکند و او کمبود اعتمادبهنفس را یکی از دلایل اصلی روی آوردن زنان به آرایش میداند.
وی اضافه میکند: اعتمادبهنفس پایین، بیاعتمادی بهظاهر را نیز در افراد شکل میدهد و درنتیجه فردی که اعتمادبهنفس ضعیفی دارد، قضاوت در مورد ظاهر خود را نیز قضاوتی نادرست ارزیابی و سوءتعبیر میکند. این فرد برای اینکه این قضاوت را تغییر دهد، شروع به ایجاد تغییر در ظاهر خود میکند.
کارشناس بهداشت روان، چشم همچشم زنان را عامل دیگری از افزایش مصرف لوازمآرایشی دانست و گفت: اینکه دوست یا بستگانم از چه نوع و برندی برای آرایش خود استفاده میکنند، خودبهخود مصرف این دست لوازم افزایش پیدا میکند.
یعقوبی خاطرنشان کرد: خانوادهها میتوانند از همان دوران کودکی و نوجوانی با ارائه الگوهای مناسب و استقلال فکری فرزند خود و محدود نکردن آنان میتوانند از بروز الگوهای نادرست، که شاید بر خواسته از گروه همسالان یا دوستان باشد، جلوگیری کنند.
نجمه اشرفی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بابیان اینکه در جامعه ما ابتدا بر اساس ظاهر و چهره قضاوت میکنند، گفت: در جامعه ما، صورت در میان زنان و مو در میان مردان بیش از همه مورد توجه قرار دارد و افراد در ارتباط با یکدیگر و در نگاه اول، بدون شناخت شخصیت فردِ مقابل و تنها از طریق ظاهر با او وارد ارتباط و قضاوت میشوند.
وی با اشاره به اینکه کمبود اعتمادبهنفس یک امر روانشناختی است خاطرنشان کرد: فردی که زندگیاش با پیروزیها و اتفاقات مناسبی همراه باشد، نگرشی مثبت پیدا میکند و درنتیجه به خود نیز نگرشی مثبت خواهد داشت و در مقابل فردی که شکستهای زیادی را تجربه کرده باشد، طبیعتاً حس منفی نسبت به خود پیدا خواهد کرد و جامعه ما که همیشه درگیر استرسهای زیادی است، تأثیر زیادی بر شخصیت افراد خواهد گذاشت.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی استفاده از لوازم آرایشی را یکی از راههای فرار از کمبود اعتمادبهنفس در افراد دانست و افزود: برای مثال دختری که با خانوادهاش در تنش است، زنی که دچار شکست عاطفی شده، اتفاق ناگواری برای وی پیشآمده و ... سعی میکند تا با «عامل حواسپرتی» همچون آرایش کردن رنج و درد را کمتر متوجه شود اما باید بگویم این عامل تنها به افراد در زمان کوتاهی کمک میکند و پسازآن، دوباره افراد به همان استرسها و مشکلات همیشگیشان بازمیگردند و به همین دلیل نوعی رقابت پنهان برای آرایش بهتر در میان زنان شکل میگیرد تا سلیقه و زیبایی آنها را مورد دید و قضاوت سایرین قرار دهد.
اشرفی تصریح کرد: در جامعه امروز ما، افراد بر اساس ظاهر و پوشش قضاوت و سطحبندی میشوند و زنان و مردان به هر نحوی در حال حرکت کردن در این مسیر هستند که در بسیاری مواقع برای لوازمآرایشی و بهداشتی خود از مواد قاچاق و غیراستاندارد، استفاده میکنند که بر مشکلاتشان اضافه میکند.
وی آرایش در مردان را نیز پدیدهای رو به گسترش دانست و گفت: امروز لوازمآرایشی مختص زنان و دختران نیست بلکه مردان نیز سهم قابلتوجه ای در استفاده از این لوازم دارند.
این کارشناس افزود: یکی دیگر از عوامل میزان بالای مصرف لوازمآرایشی در زنان را میتوان جذب جنس مخالف دانست که این موضوع نیز در مردان صدق میکند.
اشرفی بر نقش ماهواره در تغییر سبک زندگی زنان و مردان تأکید و اظهار کرد: فیلمها و سریالهای شبکههای ماهوارهای که ساعتها یک زن و مرد را پای تلویزیون میخکوب میکند و گسترش روابط نامشروع با چهرههای جذاب در این فیلمها، مستقیماً بر ضمیر ناخودآگاه مردان و زنان تأثیر میگذارد و آنان را به حرکت در مسیر سبک زندگی این دست سریالهای سوق میدهد.
وی راه برونرفت از این معضل را فرهنگسازی در جامعه بیان کرد و گفت: باید خانمهای جوان جامعهمان را آگاه کنیم که زیبایی به معنی استفاده از لوازمآرایش نیست و زیبایی را باید در چیز دیگری جستجو کنند، همچنین مطلع شوند استفاده بیرویه لوازمآرایشی خطرات جبرانناپذیری را برای زیبایی واقعی آنان به همراه داد بهویژه اینکه بسیاری از لوازمآرایشی قاچاق بوده و از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
مرجع : جویباران