به گزارش مازند اصناف؛ به نقل از نارخبر، بازار انحصاری خودرو در ایران به گواه بسیاری از کارشناسان موجب عقب ماندگی آن شده است. برخی از فعالان صنعت خودرو پس از کسب پول و قدرت در این بازار انحصاری، تبدیل به مافیای خودرو شدهاند و خودروساز خارجی را نیز برای فعالیت در بازار داخلی ایران مجبور به همسویی با خود میکنند.
تابستان امسال شرکت «رنو» فرانسه برای اولین بار قرارداد فعالیت در استان مرکزی را با سرمایه گذاری ۶۶۰ میلیون دلاری منعقد کرد ولی به گفته نماینده مردم ساوه و زرندیه، مافیای خودرو به بهانه های مختلف، مانع از این انجام این سرمایهگذاری در شرکت «بن رو» ساوه می شوند.
امضای ۱۰۰ نماینده مجلس برای بررسی کارشکنی مافیای خودروسازی
محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نارخبر، از سنگ اندازی مافیای خودرو در ورود فناوری های نو به کشور خبر داد و گفت: مردم از کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش ناراضی هستند، و درحالی که کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی برای رونق تولید است مافیای خودرو مانع از رقابتی شدن بازار به نفع مردم می شوند.
وی افزود: ماه گذشته نامهای را با موضوع برخورد با کارشکنی سایپا، خطاب به معاون رئیس جمهور با امضای ۱۰۰ نماینده دلسوز در مجلس تنظیم کردیم. اما با وجود تغییر مدیرعامل سایپا هنوز مسئولانی با همان تفکر باقی ماندند که باید کنار گذاشته شوند.
فروش صوری سهام شرکت خودرو ساز «بن رو» توسط مافیای خودرو
منصوری بیان کرد: یکی از مسئولان همگام با مافیای خودرو گفته است؛ (شرکت «بن رو» ارزان فروخته شده است)، حاضرم به عنوان یک متخصص حوزه صنعت در یک مناظره ثابت کنم که سهام این شرکت چندین برابر ارزش واقعی آن فروخته شده و این نظرات بهانهای برای عدم اجرای توافق و رقابتی شدن بازار خودرو است.
وی ادامه داد: با حمایت مردم و نمایندگان مجلس، به رغم سخن معاون وزیر مبنی بر عدم اجرای قرارداد، به طور قطع ناامید نمیشویم و پیگیر حقوق مردم هستیم. این سوال را داریم چطور در مدت دوماه پس از عقد قرارداد، سهام را صوری به عدهای دیگر واگذار کرد؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در لایحه بودجه ۹۷ افزایش قیمت حاملهای انرژی در نظر گرفته شده است که این موضوع کار کارشناسی نمایندگان مجلس را می طلبد، ولی باید با تأمین خودروهای ارزان و کم مصرف برای مردم نیز راه چاره ای گذاشت.
وی افزود: با وجود تغییر مدیرعامل سایپا هنوز فشارهای مافیای خودرو موجب بیان نظرات نادرست از سوی برخی مسئولانی می شود که منافع شخصی را بر رضایت مردم ترجیح میدهند.
دولت به تعهدات خود با خودروسازان بینالمللی در تقابل با مافیای خودرو پایبند باشد
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: همانطور که آقای روحانی در سخنان خود در روز مجلس اعلام کرد که دولت به تمام تعهدات بین المللی خود عمل کرده است، امیدواریم دولت به این قرارداد بین المللی مورد حمایت نمایندگان مردم و به ضرر مافیای خودرو نیز پایبند باشد.
وی ادامه داد: تولید خودروی ارزان و با کیفیت به نفع مردم است ولی مافیای خودرو در طول چند دهه با پول، قدرت دخالت در امور کشور را پیدا کرده است و با بهانههای مختلف مانع از رقابت در بازار صنعت خودرو می شود.
صبر ۵۰ ساله مردم برای ارتقای خودروسازی به سرآمده است
رئیس کارگروه فناوری های نو و هوا و فضای مجلس اظهار کرد: مزیت فعالیت شرکت «رنو» در ایران رقابتی شدن بازار، تولید خودروی با کیفیت و ارزان، صادرات خودرو طبق قرارداد، آشنا شدن با فناوری جدید، کسب تجربه در بازارهای جهانی و فعال شدن زنجیرهای از قطعه سازان است.
وی افزود: مسئولان مدعی خودروسازی باید پاسخگو باشند، که چرا با وجود بهره مندی از زیرساختهای رایگان، نیروی انسانی ارزان و صبر ۵۰ ساله مردم در بازار انحصاری، هنوز نتوانستند خودروی صادراتی ماندگار تولید کنند.
منصوری گفت: همانطور که با امضای ۱۰۰ نماینده مجلس مدیرعامل سایپا و عضو هیئت مدیره تغییر کرد، امیدواریم افراد باقی مانده از آن تفکر در بدنه دولت نیز شناسایی شوند تا مورد برخورد قرار گیرند تا منافع جمهوری اسلامی را بازیچه منافع شخصی نکنند.
گفتنی است قرارداد فعالیت شرکت خودروسازی «رنو» فرانسه با خرید «بن رو» ساوه در تابستان امسال با ارزش ۶۶۰ میلیون دلار توسط « نعمت زاده» وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید و علاوه بر اشتغال مستقیم ۶ هزار نفری، یک خوشه صنعتی در حوزه قطعه سازی نیز تولید میکند.