به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، مرتضی اللهداد استاد دانشگاه امروز در مناظره تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرفکنندگان که هماکنون از شبکه یک سیما در حال پخش است، اظهار داشت: باید شعار فروشگاههای کشور تغییر کند.
این استاد دانشگاه افزود: فروشگاهی با نام والماد دارای 10 هزار شعبه زنجیرهای در 27 کشور بوده که به فروشگاههای تخفیفی مشهور است.
وی ادامه داد: شعار این فروشگاه این است که در جنسهایی که میآورید ما هیچ سؤالی از شما نداریم. این امر به این معنا است که زمانی که مصرفکننده محصولی از این فروشگاه خریداری میکند، پس از گذشت ماهها نیز میتواند این محصول را برای تعویض به فروشگاه ببرد.
وی با بیان اینکه نمونه این مسئله در زمان دانشجویی من اتفاق افتاد، گفت: فروشگاههای کشور ما نیز باید این شعار را مبنی بر اینکه جنس فروخته شده پس از فروش تعویض نمیشود، تغییر دهند.
اللهداد با بیان اینکه در قیمتگذاری هم همین مسئله نظیر دارد، ادامه داد: فروشگاههای جدید باید با جامعه منطبق باشند.
وی در ادامه با اشاره به قیمتگذاری خودرو در کشور طی دو سال گذشته بیان داشت: در دو سال گذشته در قیمتگذاری خودرو شاهد پاسکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان بودیم.
این استاد دانشگاه درباره قیمتگذاری خودرو سؤالهایی که از وزارتخانهها میشد، عموما با عنوان (سعی میشود) پاسخ داده میشد.
وی ادامه داد: کارخانهها باید شرایطی را همگن با کارخانههای رقیب ایجاد کنند. در کشور قیمت تمام شده اتومبیل بالا است.
وی با اشاره به حمایتهای دولت از خودروسازان، گفت: با گذشت 50 سال از عمر صنعت خودروسازی کشور، متأسفانه این صنعت همانند کودکی که نیاز دارد برای راه رفتن بزرگترها به آن کمک کنند، این شرایط را ادامه میدهد به طوری که شاهد هستیم این صنعت امروز پیر شده است، اما باز هم نمیتواند راه برود.
در ادامه محسن حاجیبابا، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیان داشت: 8 ماه گذشته نیاز به تزریق نقدینگی به صنعت خودروسازی بود، اما این مسئله صورت نگرفت.
وی ادامه داد: محصولاتی که هماکنون موردنیاز تمام مصرفکنندگان است، شامل خوراکیهای لبنی و شویندههای بهداشتی میشود. بیش از 8 تولیدکننده در کشور وجود دارد و مصرفکنندگان میتوانند هر یک از این محصولات را از نظر کیفیت و قیمت تست کنند.
وی با بیان اینکه مصرفکنندگان نباید از فروشگاههای گرانقیمت خریداری کنند، ابراز داشت: سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده تناقض دارد چرا که مردم باید خودشان از مصرفکنندگان حمایت کنند.
وی متذکر شد: سازمانی که دولتی باشد، نمیتواند از منافع مردم حمایت کند.