به گزارش مازند اصناف؛ قطعا با توجه به تیتر مقاله و همچنین توضیحاتی که در مقدمه دادیم، تا الان حدس زدهاید که منظورمان با تویوتا پریوس بوده است، حال "اتو اکسپرس" این دو خودروی هیبریدی کهنه کار و تازه وارد را مقابل یکدیگر قرار داده است تا به صورت کلی، برتری هریک را در بازار محک بزند، هرچند هر دو اتومبیل دارای مشخصات بسیار خوب هستند که تنها در برخی موارد ممکن است امکانات بسیار خوب یک اتومبیل بهتر از امکانات خوب دیگری باشد.
هیوندای آیونیک
اول از همه برای هیوندای آیونیک، میتوان گفت که نسخه پلاگین هیبریدی آن دارای عملکردی بهتر نسبت به نسخه هیبریدی است. این نسخه به لطف بستههای بزرگتر باتری، دارای محدودیت حرکت بیشتری است که مشتریان میتوانند با پرداخت 26 هزار و 795 پوند در بازار بریتانیا، صاحب یکی از مدلهای آیونیک پلاگین هیبریدی در نسخه "پرمیوم SE" شوند که در این مقاله برابر تویوتا پریوس مورد بررسی قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که با خرید این نسخه، یک عملکرد ضعیفتر نسبت به خودروی تویوتا پریوس خواهد داشت که سطح سواری آن ضعیفتر بوده و همچنین سیستم تعلیق و چرخ آن سختتر از تویوتا پریوسعمل میکنند تا رقابت آن با خودروی ژاپنی تویوتا پریوس چندان راحت نباشد، بویژه اینکه شاسی اتومبیل تویوتا پریوس بسیار بهتر از هیوندای آیونیک ساخته شده است و در زمان حرکت، تویوتا پریوس یک رانندگی نرم و کم صدا برای شما خواهد داشت.
به طور کلی، خودروی هیوندای آیونیک پلاگین هیبریدی در بخش فنی خود به یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی مجهز شده است که دارای 139 اسب بخار قدرت بوده و میتواند یک شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت حدودا 9.1 ثانیه داشته باشد. گشتاور موتور خوب است و ظرفیتهای باتری اتومبیل میتواند مشتریان خود را راضی نگه دارد، بویژه اینکه خودروی هیوندای آیونیک در نسخه پلاگین هیبریدی قابلیت شارژ باتری توسط پریزهای برق خانگی را خواهد داشت تا در زمان استراحت بتوان انرژی از دست رفته باتریها را جبران کرد، هرچند چنین چیزی بر روی تویوتا پریوس وجود داشته و صرفا یک برتری نسبت به نسخه هیبریدی آیونیک به شمار میآید که باتریهای آن تنها توسط موتور بنزینی شارژ میشود.
بر روی تویوتا پریوس از یک جعبه دنده اتوماتیک CVT استفاده شده است، اما خودروی هیوندای آیونیک از یک جعبه دنده 6 سرعته اتومات سود میبرد که باعث شده عمکلرد آن بسیار بهتر از خودروی تویوتا پریوس باشد. زیرا بکارگیری 6 چرخ دنده در گیربکس هیوندای آیونیک، باعث میشود تا شما یک حس بهتر هنگام رانندگی داشته باشید و نیروی بیشتری از طریق موتور به سمت چرخهای محرک اتومبیل ارسال شود. ولی در مجموع سطح رانندگی و راحتی هیوندای آیونیک به هیچ وجه قابل مقایسه با تویوتا پریوس نخواهد بود.
تویوتا پریوس
بدون شک تویوتا پریوس یکی از خودروهای پرفروش و مورد علاقه در جهان است که در چندین سال فعالیت خود در بازارهای جهانی، کارنامه خود را به خوبی پس داده است که مشتریان میتوانند در بازار انگلستان، با پرداخت 29 هزار و 195 دلار صاحب یکی از مدلهای پلاگین هیبریدی آن شود که چد هزار دلار گرانتر از هیوندای آیونیک است، اما آیا این هزینه بیشتر میتواند یک عملکرد بهتر از هیوندای آیونیک به نمایش بگذارد؟
در عملکرد نسخه تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی بیشتر شبیه به نسخه هیبریدی است که به خوبی میتواند یکپارچه سازی پیشرانه بنزینی ، موتور الکتریکی و جعبه دنده را انجام دهد. بر روی این نسخه از تویوتا پریوس یک جعبه دنده اتوماتیک CVT مورد استفاده قرار گرفته است که در واقع نیروی تولید شده توسط پیشرانه را به صورت خطی دریافت کرده و در اختیار چرخهای اتومبیل قرار میدهد که بسته به سبک رانندگی شما، موتور بنزینی را در نقطه مطلوب برای قدرت و کارایی نگه میدارد. جعبه دندههای اتوماتیک CVT به سرعت در حال رشد هستند، اما جعبه دنده بکار رفته در تویوتا پریوس نه خیلی عالی است و نه خیلی بد، اما وقتی شما پای خود را بر روی پدال گاز فشار دهید، این جعبه دنده کمی شلوغ کاری میکند و نیروی پیشرانه را با یک سروصدای بیشتر به سمت چرخها هدایت میکند.
به طور کلی، در بخش فنی تویوتا پریوس از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی استفاده شده است که باوجود داشتن حجم بیشتر پیشرانه نسبت به خودروی هیوندای آیونیک، در مجموع میتواند 120 اسب بخار قدرت داشته باشد که با هدایت این نیرو به سمت چرخهای اتومبیل، باعث ثبت یک شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت حدودا 10.5 ثانیه خواهد شد که چیزی حدود 1.4 ثانیه کندتر از هیوندای آیونیک است. نسبت به هیوندای آیونیک، تویوتا پریوس با جعبه دنده CVT عملکرد ضعیفتر خواهد داشت، اما هر دو اتومبیل در حالت تمام الکتریکی میتوانند یک شتاب مناسب و حرکت صاف و سریع داشته باشند.