logo

کد خبر : 25660
تاریخ خبر : 1396/07/05
 سیاه‌نمایی خرید تضمینی گندم؛ خیانت به کشاورزان به کام منفعت طلبان
جوابيه روابط عمومي شرکت غله و خدمات بازرگاني منطقه دو به درج مطلبي در روزنامه خبر شمال؛

سیاه‌نمایی خرید تضمینی گندم؛ خیانت به کشاورزان به کام منفعت طلبان

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در پی درج مطلبی در روزنامه خبر شمال، اقدام به صدور جوابیه&zwnj;ای در این خصوص کرد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در پی درج مطلبی در روزنامه خبر شمال، اقدام به صدور جوابیه‌ای در این خصوص کرد.

بر اساس این گزارش، در این جوابیه آمده است:

مدیر مسئول محترم روزنامه خبر شمال
با سلام
ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد وخاطره معمار انقلاب و همه رزمندگان و جانبازان و آزادگان و همچنین عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش، شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه در تاریخ ۳/۷/۹۶ با عنوان (( رکب شرکت غله به گندمکاران)) جوابیه زیر را به تفکیک موضوع در شش بند ارسال نموده لذا مقتضی است طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، جهت تنویر افکار عمومی در همان صفحات و هم تیتر و قلم در اولین شماره بعدی آن روزنامه درج گردد.

۱- خرید های تضمینی محصولات کشاورزی در راستای حمایت از تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان صورت می پذیرد و خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان نیز تحت نظام خاصی و با استفاده از (( سامانه خرید نقدی محصولات کشاورزی بانک عامل)) و از طریق ۱۴ شرکت غله وخدمات بازرگانی در ۳۱ استان انجام می شود که در سال زراعی جاری این شرکت ۱۹ هزار و ۳۶۸ تن دانه روغنی کلزا در استان مازندران و ۶۹ هزار و ۷۰۰ تن در سطح منطقه خریداری نموده و در خرید تضمینی گندم نیز ۹۸ هزار و ۳۵۶ تن در مازندران و یک میلیون ۲۷۸ هزار و ۷۵۱ تن در منطقه ۲ گندم خرید و ذخیره سازی نموده که در واقع ۴۲ درصد دانه روغنی و ۱۵ درصد گندم کشور در سطح منطقه ۲ (استانهای مازندران، گلستان و سمنان) انجام می شود.

۲- شرکت غله در نظام خرید تضمینی محصولات کشاورزی تنها مسئول خرید آن بر اساس جدول پاکی و مشخصات کیفی خرید با راه اندازی مراکز خرید و تجهیز نرم افزاری و سخت افزاری آن و مدیریت جهت کاهش زمان صف انتظار کشاورزان در مراکز خرید و تامین انبارها و مراکز مناسب نگهداری و ذخیره سازی می باشد و مسئولیت پرداخت بهای گندم به عهده این شرکت نمی باشد ولی با این وجود پیگیری های بسیار زیادی از سوی شرکت غله ، سازمان جهاد کشاورزی، استاندار مازندران و مجمع نمایندگان مجلس استان جهت تسریع در پرداخت مطالبات گندمکاران استان صورت گرفته است. در واقع پرداخت مطالبات کشاورزان تابعی از میزان تعاملات بین وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، نقدینگی کشور، بانک مرکزی و بانک عامل می باشد و در سال زراعی جاری یکی از اتفاقات خوب نسبت به سالهای قبل پرداختی حداقل ۵۰ درصدی به تمامی کشاورزان می باشد هر چند کشاورزانی که تا ۲۷ خرداد اسناد مالی آنها به بانک ارائه شد صد در صد از مطالبات آنها پرداخت گردید. علیهذا با توجه به مجموعه پیگیر های استانی اشاره شده تا کنون مبلغ ۹۴۳ میلیارد و ۶۶ میلیون ریال از مطالبات گندمکاران استان مازندران توسط بانک کشاورزی پرداخت شد که این میزان پرداختی ۷۶ درصد از مبلغ کل مطالبات است در حالی که میانگین کشوری ۶۹ درصد می باشد.

۳- ادعای منتشر شده به ظاهر در راستای حمایت از کشاورزان عزیز می باشد اما بررسی های بعمل آمده مشخص می کند نامی که با ادعای کشاورز از بابل از سوی آن نشریه مطرح شد یک دلال بوده که ۳۱۲ تن گندم را در قالب ۳۵ محموله تحویل مراکز داده است. حال آنکه از مزایای طرح خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله گندم، خرید مستقیم از کشاورزان و کاهش هزینه های واسطه گری می باشد متاسفانه برخی سود جویان و دلالان که پروژه های خرید تضمینی دولت، عرصه را برای منفعت طلبی و سود اندوزی آنها تنگ کرده، با سیاه نمایی و جریان سازی درصدد بازگشت به گذشته و سودهای هنگفت از دسترنج کشاورزان زحمتکش می باشند.
۴- بکار بردن کلمه ای سخیف و غیر معمول تحت عنوان ((رکب شرکت غله به گندمکاران)) یک اتهام نابخشودنی و توهین آمیز و امری قبیح و قابل پیگیری حقوقی می باشد چرا که یک رسانه در کمال بی انصافی و بدور از اخلاق حرفه ای دولت را به فریب کشاورزان زحمتکش متهم می کند. آیا اغراض خاصی در پس این مطلب و این گروه به ظاهر منتقد وجود دارد؟

همچنین پرسش این است که یک رسانه یا منتقد تا چه حد می تواند به جای نقد سازنده با الفاظ سخیف و ناپسند آن هم به یک دستگاه خوش نام دولتی که قریب به ۸۰ سال افتخار خدمت رسانی در روزهای عادی و بحرانی به مردم شریف دارد قبح شکنی نماید و با بی اخلاقی دولتی را که در راستای منویات مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی با برنامه ریزی و حمیت خود و با تلاش و همت کشاورزان عزیز در دوسال متوالی به خود اتکایی محصول استراتژیک گندم دست یافته را به فریبکاری کشاورزان عزیز متهم می سازد و خود را مدعی حمایت از کشاورزان می خواند در حالی که در زیر نقاب، صورت دیگری پنهان است.
بی تردید سیاه نمایی در خصوص خریدهای تضمینی محصولات استراتژیک خیانت به کشاورزان است هرچند بر این اصل اعتقاد داریم که پول گندم تحویلی کشاورزان باید در کوتاه ترین زمان پرداخت شود و در همین راستا پیگیری و تلاش فراگیری از سوی استاندار و مجمع نمایندگان و سایر دستگاهها مرتبط و همچنین شرکت غله برای تسریع در پرداخت تمامی مطالبات گندمکاران استان کماکان ادامه دارد.
۵- این سوگیری ها در واقع انتقام گیری از برخی خواسته های غیر معقول می باشد. معمولا این رفتارها با اغراض شخصی شکل می گیرد و فرهنگ افرادی هست که آن را ترویج می دهند. انتقاد درست و با الفاظ زیبا و متین برای همه مردم مورد پسند می باشد قاعدتا کشاورزان عزیز و خوانندگان فهیم و فکور هم متوجه غرض و سو نیت نویسنده آن مطلب می شوند که در واقع مصداقی از تعبیر (( به نام ما و به کام دیگران)) می باشد. نقد در مقوله فرهنگ است بنابراین ابتدا باید احترام افراد و دولت را نگه داشت. بی احترامی نشانه عصبیت یک فرد است که با پرخاشگری به دنبال انتقام گیری از نرسیدن به خواسته های غیر معقول خود می باشد.
۶- در بخشی از مطلب مذکور ادعا شده که آن رسانه برای این موضوع چند تلاش نافرجام جهت تماس با مدیر عامل داشته، در حالی که بدیهی و پر واضح است که پل ارتباطی دستگاه با رسانه، روابط عمومی می باشد هر چند به زعم دوستان عزیز رسانه، مدیر عامل شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه ۲ جز مدیرانی است که بیشترین دیدار و گفتگو و پاسخگویی با اصحاب رسانه را داشته و حتی چند تور رسانه ای نیز برگزار کرده است.
خاستگاه این قبیل نقدهای غیر کارشناسی و سطحی توام با پرخاشگری و جریان سازی از جهات مختلف قابل تامل است اینکه برخی بابت اطلاع رسانی خبری فاکتورهای چند میلیونی بدون مجوز و هماهنگی برای دستگاههای اجرایی صادر می کنند و در صورت نقد نشدن به سلاح تهدید متوسل می شوند که بدور از اخلاق حرفه ای می باشد و یقینا خانواده بزرگ رسانه این قبیل جریانها را از خود تمیز خواهند کرد و روابط عمومی شرکت غله نیز ضمن قدردانی از همه عزیزان اصحاب رسانه ای که همیشه به عنوان یک دوست همکار و یک بازوی پرتوان به این شرکت در راستای اطلاع رسانی به کشاورزان عزیز مخصوصا متولیان حوزه گندم، آرد و نان کمک صادقانه نموده اند به ضرس قاطع بیان می کند که به هیچ عنوان مرعوب این جریان سازی ها و غوغا سازی ها نخواهد شد و در آینده نیز به روشنگری در این خصوص خواهد پرداخت.

 

انتهای پیام/