به گزارش مازند اصناف؛ لوازمالتحریر ازجمله اقلامی است که حامل نمادهای فرهنگی محسوب میشود و به دلیل عدم نظارت کامل بر این بخش در سالهای گذشته، شاهد یکهتازی شخصیتها و نمادهای فرهنگ غربی بر اغلب لوازمالتحریرها بودهایم و متأسفانه علیرغم تولیدات داخلی در حوزه نوشتافزار و لوازمالتحریر کشور، این محصولات به بازار نوشتافزار مازندران نمیرسد.
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار نوشتافزار مازندران، تعداد مراکز و عاملین فروش نوشتافزارهای بومی و اسلامی با نمادها و الگوهای داخلی در استان به تعداد انگشتهای دست هم نمیرسد!
اگر از عدم برگزاری نمایشگاه تولیدات داخلی در این حوزه و کمکاری مسؤولان این حوزه بگذریم، از عدم برنامهریزی و مدیریت منسجم و منظم از سوی ارگانهای ذیربط جهت توزیع مناسب این نوشتافزارها در بازار مازندران نمیتوان گذشت...
جالب است بدانید برای آگاهی از برنامههای کشوری برای توزیع و فرهنگسازی خریدوفروش محصولات بومی و اسلامی تماسهای فراوانی را با ارگانهای ذیربط نظیر اتاق اصناف کشور، اتاق اصناف تهران، اتحادیه لوازمالتحریر تهران، اتحادیه صحاف تهران، اتحادیه لوازمالتحریر مرکز مازندران و کانون پرورش فکری استان و ساری انجام دادهایم که متأسفانه در کمال تعجب، هیچ دغدغه و پاسخ مناسب و قانعکنندهای را دریافت نکردیم!
گفتنی است وقتی خوراک مناسبی را برای بازار نوشتافزار تعریف نکردهایم، توقع ایجاد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و نوشتافزارهای بومی و اسلامی منطقی و شدنی به نظر نمیرسد.
در ادامه در یک گزارش میدانی به سراغ یکی از فعالان نوشتافزار و عضو هیات مدیره اتحادیه لوازمالتحریر مرکز مازندران رفتهایم که در ادامه میخوانید:
قدیر فتحالهیفرد بازرس اتحادیه لوازمالتحریر ساری طی گفتوگویی اظهار کرد: تبلیغات و اعلام خریدوفروش محصولات ایرانی و با الگوهای اسلامی و بومی بسیار خوب است اما این محصولات به بازار مازندران نمیرسد.
وی افزود: توزیع این محصولات در تهران چند سالی است که اتفاق افتاده است و حتی نمایشگاه معرفی محصولات و همچنین نمایشگاه عرضه مستقیم این کالاها در تهران برگزار میشود؛ اما برگزاری چنین نمایشگاههایی در مازندران سراغ نداریم.
بازرس اتحادیه لوازمالتحریر ساری خاطرنشان کرد: توزیع مناسب و عاملین فروش این محصولات در بازار مازندران وجود ندارد و اگر هم محصولاتی اینچنینی در بازار وجود دارد یا انگشتشمار است و یا از سوی ارگانهایی نظیر ارشاد و کانون پرورش فکری بهصورت دستوپا شکسته توزیع یا برپایی غرفههایی به فروش میرسد.
فتحالهی با بیان اینکه نباید از قیمت بالای این کالاها نسبت به سایر کالاها گذشت، اضافه کرد: از آنجاکه تولید و توزیع این محصولات انحصاری است و رقابتی وجود ندارد، قیمت این کالاها نیز انحصاری است.
بازار اگر دست بازاری باشد قیمت پایین میآید
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: بازار اگر دست بازاری باشد، چون رقابت وجود دارد قیمتها پایین میآید اما انحصاری بودن این محصولات موجب بالاتر بودن قیمت آنها نسبت به سایر نوشتافزارها بوده که این امر یکی از دلایل اصلی عدم استقبال فروشندگان نوشتافزار از این تولیدات است.
این فعال بازار نوشتافزار مازندران متذکر شد: هم فروشنده و هم مشتری به دنبال کالای ارزانقیمتتر است، ضمن اینکه حتی کودکان نوشتافزارهایی با نشانوارههای خارجی را از والدینشان تقاضا میکنند.
فتحالهی در پایان با اشاره به اینکه کلیه نوشتافرازهای حال حاضر بازار که با نشانوارهها و رو جلدیهای فانتزی خارجی نظیر بنتن، باب اسفنجی و ... به بازار تزریق میشود، در داخل کشور تولید میشوند، اذعان کرد: هیچکدام از نوشتافزارهایی که با نمانامها و نشانوارههای خارجی در بازار وجود دارد از خارج کشور وارد ایران نمیشود و کلیه این محصولات در بازار تهران و کرج تولید و به بازار تزریق میشود.
به گزارش خبرنگار ما، رفتهرفته و با نزدیک شدن بهروزهای پایانی تابستان، شور و اشتیاق دانشآموزان برای خرید لوازمالتحریر و تکاپوی پدران و مادران را برای تأمین و خرید ملزومات تحصیلی فرزندان شاهد هستیم.
واقعیت تلخ و تکراری هرساله این است که تصاویر انیمیشنهای غربی سالهاست نبض بازار لوازمالتحریر کشور ما را در دست گرفتهاند، جریانی که اگر خوب به آن بنگریم بهراحتی میتوانیم ردپای صاحبان این جریان و تلاش آنان در آنسوی مرزها را برای انتقال مفاهیمی که با فرهنگ دینی و اجتماعی کشورمان مغایرت دارد، مشاهده کنیم.
سالیان سال است که شاهد جولان شخصیتهای خارجی در کولههای دانشآموزان کشورمان هستیم و این مسئله همواره محل نگرانی و گلایه از سوی خانوادهها و مسؤولان دلسوز این بخش بوده است.
در کنار آنکه هرساله شاهد پررنگتر شدن این شخصیتها در بازار داغ کيف و لوازمالتحریر مدارس هستیم، تلاش جدی مسؤولان این بخش را برای پرکردن جای خالی شخصیتها و الگوهای ايرانی و بومی شاهد نیستیم.
لوازمالتحریر ازجمله اقلامی است که حامل نمادهای فرهنگی کشورهای گوناگون است و به دلیل عدم نظارت کامل بر این بخش در سالهای گذشته، شاهد یکهتازی شخصیتها و نمادهای فرهنگ غربی و یکهتازی و قبضه بازار این محصول از سوی برخی واردکنندگان محصولات خارجی بودهایم که متأسفانه علیرغم صدمات فرهنگی و تأثیر بهسزا در روحیات کوکان و نوجوانان، تأثیر سویی نیز بر تولیدات داخلی در حوزه نوشتافزار و لوازمالتحریر کشور گذاشته است.
هرچند در سالهای اخیر، بارها و بارها گلهمندی مسؤولان را در خصوص عدم خرید و رغبت خانوادههای ایرانی به نوشتافزارهای داخلی را شاهد بودهایم اما باید اذعان کنیم وقتی خوراک مناسبی را برای بازار نوشتافزار کشور تعریف نکردهایم، توقع ایجاد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و نوشتافزارهای بومی و اسلامی، منطقی و شدنی به نظر نمیرسد.
امیدواریم در این ایام کوتاه مانده به آغاز سال تحصیلی، مسؤولان ارگانهای ذیربط با جدیت و همت مضاعف گام موثری در پالایش نوشتافزار مازندران برای گروه سنی کودکان و نوجوانان بردارند.
بلاغ-*