به گزارش مازند اصناف؛ نظام توزیع بودجه در کشورهای پیشرفته بر اساس معیارهای مختلف و متعددی تنظیم شده است که سهم هر منطقه را از بودجه کشور بسته به مولفهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعیین میکند.
برخی از کشورها نیز رویه ایالتی کردن را در پیش گرفتهاند به گونهای که تمامی درآمدهای حاصل شده صرف همان منطقه و ایالت خواهد شد. این طرح در زمان انتخابات یازدهم ریاست جمهوری برای اولین بار از زبان محسن رضایی بیان شد.
اما رویهای که این روزها در تقسیم بودجه استانی در دستور کار دولتها قرار دارد مورد رضایت هیچ یک از مسؤولان استانی نیست.
در حال حاضر تمام درآمدهای حاصل از استانها در تهران تجمیع میشود و وقتی همین سرمایه را برای استان میخواهند اختصاص دهند سرفصل بودجهای را روانه استانها میکنند که خود نتوانستهاند آن را نقد کنند!
برای مثال بودجه استانی پروژههای سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در سال 95 فقط 30 درصد تحقق یافت، این در حالی است که بودجه ملی برای دیگر پروژهها سه برابر این مقدار بوده است!
این رویه مورد اعتراض جدی تمامی مسؤولان استان است به گونهای که چندی پیش در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان این موضوع به صراحت بیان شد و مدیران کل بدون تعارف از وزارتخانههای خود در تقسیم ناعادلانه بودجه انتقاد کردند.
در توزیع بودجههای استانی تمرکززدایی شود
محمد محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نحوه تخصیص بودجههای استانی توسط وزارتخانههای مربوط را ناعادلانه دانست و تصریح کرد: باید در توزیع اعتبارهای استانی تمرکززدایی صورت گیرد تا هر استانی بسته به شرایط مختص خود بتواند اعتبار مشخصی را جذب کند.
وی افزود: بودجه استانی پروژههای سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران 30 درصد تحقق یافت اما این در حالی است که بودجه ملی برای دیگر پروژهها سه برابر این مقدار بوده است.
مشخص نبودن تخصیص اعتبارها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با انتقاد از نوع سیاستهای اعتباری که در مورد پروژهها و عملیاتهای اجرایی و عمرانی اعمال میشود، اظهار کرد: هنوز مشخص نیست برای اجرای یک پروژه میتوان از بودجه ملی و استانی با هم بهره برد.
دلاور حیدرپور بر وجود ابهام در این مقوله تاکید کرد و گفت: وقتی عملیاتی صورت میگیرد یعنی پروژه آن به مرحله عملیات رسیده پس چرا به پروژه یک ردیف بودجه اختصاص مییابد اما به عملیات آن دو ردیف؟ پول وقتی از بالا تخصیص مییابد معلوم نیست کجا میرود!
تخصیص 100 درصدی بودجه استانی
معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران هر سال به 20 میلیون نفر خدمات ارائه میکند، اظهار کرد: این حجم از مسافر و گردشگر نیاز به بودجه ملی و تخصیص صدرصدی بودجههای استانی دارد.
علی نبیان در ادامه خاطرنشان کرد: مازندران نیاز به تخصیص بودجه ملی دارد تا آن را در زیرساختها و پروژههای عمرانی خود استفاده کند.
وی با بیان اینکه برای تصویب بودجه استانها باید مولفهایی در نظر گرفته شود، بیان کرد: در تهران مولفهای مازندران را مانند دیگر استانها که حتی یک گردشگر هم ندارد میبینند.
انتقاد استاندار مازندران از نظام بودجهریزی در کشور
استاندار مازندران با بیان اینکه بر اساس نظام بودجهریزی مصوب مجلس شورای اسلامی حدود 15 درصد از اعتبار تملک و دارایی در قالب بودجه استانی در اختیار استانها قرار میگیرد، اظهار کرد: این درحالی است که 85 درصد از بودجههای تملک و دارایی در اختیار وزارتخانهها و سازمانهای ملی است که به دلیل بوروکراسی حاکم بر دستگاههای دولتی این اعتبار با تاخیر به استانها برای اجرای پروژهها تزریق میشود.
ربیع فلاح جلودار تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی با تغییر نظام بودجهریزی و افزایش سهم اعتبار استانی میتواند به تحرک بیشتر در اجرای پروژههای عمرانی و زیرساختی کمک کند.
به گزارش گروه اقتصادی بلاغ، روند موجود در توزیع بودجه یقینا عادلانه نخواهد بود و اینگونه نمیتوان به توسعه استان با لحاظ شرایط فعلی فکر کرد، هر چند وضعیت خزانه دولت در سطح مطلوبی نیست، به گونهای که نوبخت چندی پیش با بیان اینکه خزانه خالی است و ما در پرداخت پول حقوقها نیز ماندهایم! حال باید منتظر ماند و دید که این خزانه خالی دوباره و کجا هزینههای نجومی میکند و سکههای مسی آن را برای استانها میفرستد!