به گزارش مازند اصناف؛ بیمه های اعتباری از آن مباحث خاص و پر رمز و راز صنعت بیمه محسوب می شود که طرفین آن همیشه با این موضوع در چالش بوده اند به طوریکه از یک سو بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت های بیمه را به دلیل عدم ارایه بیمه نامه هایی با شرایط مطلوب مورد انتقاد قرار داده اند و از سوی دیگر صنعت بیمه نیز چالش اصلی توسعه بیمه های اعتباری را عدم شناخت نظام بانکی و نهاد های مالی از این بیمه نامه دانسته است.
به طوریکه برخی کارشناسان بیمه معتقدند بیمه نامه اعتباری باید توسط شخص تسهیلات دهنده خریداری شود و اعتبارسنجی مشتریان بانک و موسسات تسهیلات دهنده توسط شرکت بیمه صورت گیرد، در حالیکه نظام بانکی و مردم به بیمه های اعتباری به چشم یک ضامن نگاه می کنند.
مشکلات بر جای مانده از صدور بیمه نامه های اعتباری تا به جایی است که برخی فعالان بیمه ای، صدور بیمه اعتباری را تجربه تلخی برای صنعت دانسته اند و چه بسا بسیاری از آنان پشت دست خود را داغ کرده اند که دیگر بیمه نامه اعتباری صادر نکنند؛ در عین حال، بانک ها نیز دغدغه ها و استدلال های قابل توجهی دارند که در این زمینه باید به آن توجه کرد.
اما جدیدترین صورت های مالی یکی از بیمه های خصوصی کشور، حکایت از شکایت یکی از بانک های مشهور داخلی در خصوص همین بیمه های اعتباری دارد. بر این اساس، گزارش مالی بیمه کارآفرین نشان می دهد "بانک صادرات" با اقامه چند دعوی، خواستار رسیدگی قضایی به خسارت احتمالی بیمه نامه های اعتباری منعقده به طرفیت کنسرسیوم متشکل از 6 شرکت بیمه شده است.
بانک صادرات در این شکایت، موضوع عدم ایفای تعهدات اشخاص حقیقی و حقوقی (مشتریان بانک) را مطرح و نقش بیمه نامه اعتباری صادره توسط این کنسرسیوم (شامل بیمه های ایران، آسیا، معلم، میهن، پاسارگاد و سینا) را مطرح کرده است که بر اساس گزارش بازرس قانونی بیمه کارآفرین، برای 4 فقره از این شکایت ها رای بدوی و تجدیدنظر، خواسته بانک صادرات را مردود دانسته است.
همچنین برای دو فقره، رای بدوی رد خواسته بانک صادرات را صادر ولی دادگاه تجدیدنظر هنوز تصمیم گیری نکرده و در یک مورد نیز دادگاه بدوی، رای به عدم تحقق خواسته بانک را صادر ولی دادگاه تجدیدنظر، جهت ادامه رسیدگی، پرونده را به دادگاه اعاده می کند.