logo

کد خبر : 24621
تاریخ خبر : 1396/04/29
اقامتگاه‌های بین‌راهی مازندران؛ فرصتی که مغفول مانده‌ است

اقامتگاه‌های بین‌راهی مازندران؛ فرصتی که مغفول مانده‌ است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">اقامتگاه&zwnj;های بین&zwnj;راهی مکان&zwnj;هایی برای ارائه خدمات رفاهی- بهداشتی بهینه به مسافران بین جاده&zwnj;ای هستند که متاسفانه از دید مسئولان مازندران مغفول مانده است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ در بهار و تابستان هر سال به ویژه در ایام تعطیل، سالانه میلیون‌ها مسافر و ده‌ها هزار وسیله نقلیه در شبکه راه‌های استان رفت‌وآمد ‏می‌کنند و انبوه این مسافران نیاز به مکان‌هایی دارند تا بتوانند تا از خدمات مورد نیاز در طول سفر استفاده کنند.

بنا به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران، شمار مسافران نوروزی در استان مازندران در ایام تعطیلات نوروزی بیش از 10 ‏میلیون نفر بود که لزوم توجه به ‏ایجاد زیرساخت‌های لازم در مناطق گردشگری، صیانت از جاذبه‌های طبیعی و احداث و ساماندهی مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین‌راهی ‏احساس می‌شود؛ و استان مازندران نیز به سبب ‏‏موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در محورهای مهم کشور باید حداکثر این ظرفیت را داشته باشد که در این بین مجتمع‌های بین‌راهی ‏‏می‌توانند در جذب گردشگر و معرفی استان بسیار موثر باشند.

معمولاً از اواخر اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی و به طبع در بهار و تابستان اقامت مسافران و گردشگران در تأسیسات گردشگری اعم از ‏هتل‌ها، متل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، خانه مسافرها، مناطق نمونه گردشگری، کمپ‌های گردشگری، پارک‌ها و اسکان فرهنگیان است که نیاز به ‏توجه دارد.

‏‏ ‏مجتمع‌ها یا اقامتگاه‌های بین‌راهی مکان‌هایی برای ارائه خدمات رفاهی- بهداشتی به مسافران بین جاده‌ای هستند که خدمات متمرکز و مناسب آنها در در تامین ‏امنیت و رفاه حال مسافران، فراهم کردن آسایش، کاهش اتلاف وقت و مزاحمت‌های ترافیکی، افزایش جاذبه‌های توریستی، گردشگری و فرهنگی بسیار موثر است و ساخت و مدیریت مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی یک کار فرابخشی است که ضرورت دارد با توجه به اهمیت موضوع، همه دستگاه‌ها احساس مسئولیت کنند.

آسایش مسافران و رانندگان در مجتمع‌های بین‌راهی

به طور حتم احداث مجتمع‌های خدماتی بین‌ راهی فواید بسیاری می‌تواند داشته باشد که از آن جمله می‌توان به فراهم کردن آسایش بیشتر رانندگان و مسافران با ارائه خدمات متمرکز و مناسب، کاهش میزان تصادفات جاده‌ای، افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها، روان ساختن ترافیک جاده‌ها، ارائه اطلاعات جاده‌ای، توریستی و زیارتی بصورت شبکه سراسری، تقویت جاذبه‌های توریستی و تفریحی درکشور، ایجاد بستری مناسب جهت اشتغالزایی، اشاره کرد.

اقامتگاه‌های بین‌راهی و ایمنی مسافران

بیش از 25 درصد تصادفات جاده‌ها بر اثر خستگی راننده است و اگر مجتمع‌های خدماتی و رفاهی به اندازه کافی در مسیرها وجود داشته باشد این آمار کاهش چشمگیری می‌یابد یک مقام مسئول انتظامی گفته است: وجود امکاناتی همچون پمپ بنزین، رستوران، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی و محل استراحت به صورت همزمان باعث کاهش توقف و کاهش دفعات ورود و خروج خودروها به جاده اصلی و در نهایت سبب کاهش تصادفات می‌شود مجتمع‌های خدماتی رفاهی جنبه آرامش و آسایش و ایمنی برای مسافران دارند و می‌توانند در زمینه افزایش ایمنی جاده‌ها به مدیران و مسئولین ذیربط کمک کنند.

باید گفت: براساس ردیف 3 بند(د) ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی که دولت را موظف کرده است تا ساز وکار‌های قانونی ولازم به منظور کاهش سالانه 10 درصد میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی درجاده‌های کشور در طول برنامه فراهم کند رابطه مستقیمی دارد، از این رو، دولت دربند (د) ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی وجوهی را برای کمک به احداث مجتمع‌های خدماتی – رفاهی بین‌راهی و پایانه‌های مسافری اختصاص داده شده است.

براساس این برنامه، توسعه بخشی از درآمدها برای کمک به احداث پایانه‌های مسافری وباری ومجتمع‌های خدامتی رفاهی بین‌راهی پرداخت می‌شود.

از طرفی، توسعه رستوران‌ها، اقامتگاه‌های تفریحی، سوئیت‌ها، هتل‌ها، مساجد، امامزادگان بین‌راهی و... از نمونه‌های شاخص در زیرساخت‌های توسعه گردشگری به‌شمار می‌روند که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود تا شاهد رونق آن و رضایتمندی مسافران و گردشگران باشیم و اگر نگاهی به دیگر استان‌های پیشگام کشور در حوزه گردشگری داشته‌باشیم نیز به این نکته مشترک می‌رسیم که این استان‌ها از زیرساخت‌های مناسب گردشگری برخوردار هستند.

گردشگران با مشکلات بسیاری از لحاظ بهداشتی مواجهند

نبود متولی مشخص برای حفاظت، نظافت و نگهداری از نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی، مهم ترین مشکل جذب و پایداری گردشگر بوده که متأسفانه وجود همین مشکلات باعث شده است که همچنان برخی از مسافران دامن صحرا و طبیعت را به سرویس‌های غیربهداشتی بین‌راهی ترجیح دهند.

آن طور که مشاهده شده اغلب سرویس‌های بهداشتی موجود یا بسیار فرسوده، قدیمی، كثیف و آلوده‌اند و یا به دلیل قطع بودن آب و نداشتن مایع دستشویی غیرقابل استفاده و عملا تعطیل شده‌اند و چون از همان ابتدای ساخت، فكر اساسی برای نگهداری و رسیدگی به نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی نشده در عین نوساز بودن به دلیل رعایت نكردن بهداشت به هیچ وجه قابل استفاده نیستند.

مواردی که باید در سرویس‌دهی این واحدها ارائه شود عبارتند از: نظافت مداوم، استفاده از خوشبو کننده و ضدعفونی کننده، وجود آب گرم، تامین مایع دستشویی، تامین دستمال کاغذی، فراهم کردن سطل زباله.

نتایج مثبت این پیشنهاد: حل بحران کمبود و آلودگی سرویس‌های بهداشتی، آرامش و آسایش همسفران، ایجاد اشتغال.

اقدامات سطحی برای برون‌رفت از فقدان نمازخانه بین‌راهی

نمازخانه‌های بین‌راهی یکی از نکات بسیار مهم حوزه گردشگری در استان مازندران به‌شمار می‌رود که مسئولان سال‌هاست در پی چاره‌اندیشی برای برون‌رفت از این معضل هستند و سالانه اقدامات سطحی در این حوزه انجام می‌گیرد اما جوابگوی نیاز میلیون‌ها مسافر نیست و تنها به‌صورت مقطعی برطرف می‌شود.

در میان تمامی چالش‌های حوزه نمازخانه‌های بین‌راهی یک نکته از دید مسئولان مازندران مغفول مانده است، آن‌هم نمازخانه بعضی از هتل‌ها و رستوران‌های بین‌راهی در سطح استان گردشگرپذیر مازندران است.

یکی از گردشگران که هر ساله به مازندران سفر می‌کند می‌گوید: بخش قابل‌توجهی از نمازخانه و سرویس بهداشتی موجود در مسیر با مشکلات عدیده‌ای نظیر فرسوده‌ و قدیمی‌بودن، ‏نبود بهداشت و نظافت، نداشتن مایع‌دستشویی، آب یا شیر و شیلنگ و نبود فرش، موکت و مهر تمیز در نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی ‏مواجه هستند.

دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفته است: 136 پروانه بهره‌برداری با عنوان خانه مسافر، یک اقامت‌گاه بوم‌گردی، متل و هتل آپارتمان و همچنین سه پروانه بهره‌برداری واحد پذیرایی بین‌راهی صادر شده است.

گفتنی‌ست؛ کشور ایران به مانند تمام کشورهای عضو سازمان ملل به این سازمان حق عضویت می‌پردازد و متعاقباً، امکاناتی برای این کشور در نظر گرفته می‌شود، متأسفانه با اینکه این سازمان در امر آموزش قوی است، سازمان گردشگری از آن در رابطه با آموزش بخش گردشگری کم گذاشته است.

 

/بلاغ