به گزارش مازند اصناف، از جمله موضوعات مربوط به حقوق شهروندی که طی سالهای اخیر، رعایت آن مورد توجه جدی نهادهای مسئول و نظارتی قرار گرفته، تاخیر و لغو سفرهای هوایی است که در کشورمان به وفور اتفاق می افتد.
در اکثر نقاط دنیا، شركتهاي هواپيمايي به منظور حفظ وجهه و نام ايرلاين خود و همچنين به منظور رقابت با ديگر شركت ها، راهكارهايی را براي جبران خسارت به مسافران مشمول تاخير يا لغو پرواز در نظر ميگيرند كه به لغو يا تأخير پرواز و مدت زمان آن بستگي دارد.
از جمله حقوقي كه كميسيون اتحاديه اروپا براي مسافران در شرايط مختلف تاخير يا لغو در نظر گرفته آن است که افراد با توجه به مسافت پرواز و ميزان تاخير، حق دارند بين 125 تا 600 يورو غرامت دريافت كنند و در صورت لغو پرواز نيز بايد همين ميزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر اين که شرکت هواپيمايي دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد يا اينکه به جاي پرواز لغو شده، پروازي رضايت بخش براي مشتري تدارک ببيند. البته در صورتي که شرکت هوايي بتواند ثابت کند لغو پرواز به دليل شرايط فوق العاده صورت پذيرفته است، غرامتي پرداخت نمي شود.
حال، در شرایطی که مسافران زیادی اقدام به خرید بلیت های هواپیمایی معراج به عنوان یکی از معتبرترین ایرلاین های ایرانی به مقاصد مختلف در ایام عید فطر را کرده اند، این ایرلاین در اطلاعیه ای مبهم، از لغو بیش از 50 پرواز خود طی 2 هفته اخیر خبر داده است.
در اطلاعیه اول که مربوط به روزهای گذشته است، این ایرلاین از لغو مجموعا 30 پرواز خود در تاریخ های دوشنبه 29 خرداد تا جمعه 2 تیر خبر داده و از آژانس های هواپیمایی خواسته است به مسافران مربوطه اطلاع رسانی کنند. همچنین در اطلاعیه دوم هواپیمایی معراج نیز با اعلام لغو بیش از 20 پرواز آنها در تاریخ های 3 تیر تا 7 تیرماه، مجددا اطلاع رسانی به مسافران را از دفاتر خدمات مسافرتی خواستار شده است.
این در حالی است که مشاهده وب سایت هواپیمایی معراج، هیچگونه توضیحی در خصوص لغو این تعداد قابل توجه از پروازها آنهم در روزهای پرترافیک فرودگاهی درج نشده است و در اطلاعیه مذکور نیز توضیحی در این خصوص نیامده است.
با توجه به مشکلات و سختی هایی که مسافران هموطن برای تهیه بلیت در تعطیلات عید فطر با آن مواجه می شوند، مطالعه مجدد قوانین مربوط به حقوق مسافران و پرداخت غرامت در این زمینه، خالی از لطف نخواهد بود.