به گزارش مازند اصناف؛ کافی است سری به بازار موتورسیکلت و نمایشگاههای فروش موتورسیکلتهای گرانقیمت در مناطق شمالی تهران بزنید تا روشن شود همچنان فروش موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰سیسی یا همان ورزشیهایی که تنها در پیستهای موتورسواری اجازه تردد دارند، هنوز هم توسط واردکنندگان انجام میشود؛ این شرکتها ظاهرا همچنان انواع موتورسیکلتهای سنگین را بدون محدودیت وارد کشور میکنند و البته در بحث فروش نیز محدودیتی قائل نیستند و به هرکس که توان پرداخت هزینهاش را داشته باشد، میفروشند.
واردات غیرقانونی موتورهای سنگین توسط برخی شرکتها
اما همانطور که قانون میگوید، واردات موتورسیکلتهای ورزشی در تعداد بالا، توسط شرکتهای واردکننده موتورسیکلت و عرضه و فروش در نمایشگاههای سطحشهر غیرقانونی و ممنوع است. این را محمود صیدانلو رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری متذکر میشود و میگوید: «این قانون از سال ۱۳۹۰، پس از تصویب هیات وزیران لازمالاجرا شد اما تا امروز به درستی به آن عمل نشده است.»
اگرچه امکان دریافت پلاک و تردد اینگونه موتورسیکلتها در معابر شهری وجود ندارد اما کمتر کسی است که به ممنوعیت قانونی واردات و فروش آنها توجه کند. قانونی که ۶ سال قبل به تصویب هیات دولت رسید و مشخص شد واردات موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰سیسی تنها باید برای ورزشکاران باشد و مسئولیت صدور مجوز نیز با وزارت ورزش و جوانان است.
رئیس فدراسیون موتورسواری در ادامه گفتوگو با «دنیایخودرو» ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن واردات موتورسیکلتهای سنگین، بدون هماهنگی و نیازسنجی از سوی فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری میگوید: «بر اساس مصوبه سال ۹۰هیات دولت، واردات موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰سیسی تنها به منظور استفادههای ورزشی و برای ورزشکاران امکانپذیر است.»
در این قانون و آییننامه اجرایی تدوین شده توسط وزارت ورزشوجوانان، تاکید شده است ورزشکاران باید درخواست خود مبنی بر صدور مجوز واردات برای موتورسیکلت را به فدراسیون ارائه دهند تا پس از تایید مدل و نوع موتورسیکلت توسط فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان، اجازه ثبت سفارش برای همان مدل صادر شود.
به گفته وی، بر اساس همین مصوبه و آییننامه اجرایی، هیچ شرکتی اجازه ثبت سفارش و واردات موتورسیکلتهای سنگین به کشور را ندارد و اقدام شرکتهای واردکننده در واردات حجم زیادی موتورسیکلت در انواع مختلف و عرضه و فروش آن به افراد غیر ورزشکارغیرقانونی است.
صیدانلو تاکید میکند: «در این آییننامه هیچ ردی از اینکه شرکتها اجازه واردات بدون نیازسنجی از سوی وزارت ورزشوجوانان را داشته باشند وجود ندارد و در عمل اقدام صورت گرفته توسط برخی واردکنندگان غیرقانونی است.»
به گفته رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری، بر اساس آییننامه واردات موتورسیکلتهای ورزشی که شش سال قبل در شورای معاونان ورزش حرفهای وزارت ورزشوجوانان به تصویب رسیده است، هیچ استثنایی برای واردات موتورهای ورزشی توسط شرکتهای واردکننده دیده نشده و در عمل واردات و فروش موتورسیکلتهای ورزشی توسط این شرکتها ممنوع است.
او اشارهای دیگر به آییننامه موجود در وزارت ورزشوجوانان میکند و میگوید: «تنها ورزشکاران حرفهای، باشگاههای موتورسواری، آکادمیها و هیاتهای استانی موتورسواری حق واردات موتورسیکلتهای سنگین را دارند که البته باید پس از ارائه درخواست به فدراسیون و تایید آن صورت گیرد.»
صیدانلو در عین حال متذکر شده است بر همین اساس و پس از پیگیریهای مستمر فدراسیون و موافقت وزارت ورزشوجوانان، اختیار امور مربوط به واردات موتورسیکلتهای ورزشی ۲۵۰سیسی به بالا به همراه تجهیزات مرتبط، کارتینگ و موتورهای ATV تنها در اختیار فدراسیون موتورسواری است و به زودی کارگروهی توسط رئیس فدراسیون تشکیل و تمام درخواستهای ارائه شده توسط متقاضیان واجد شرایط بر اساس آییننامه در آن کارگروه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.