logo

کد خبر : 23815
تاریخ خبر : 1396/03/21
صادرات ۳۰ هزار تنی محصولات کشاورزی از مازندران به بازارهای هدف
رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران خبر داد:

صادرات ۳۰ هزار تنی محصولات کشاورزی از مازندران به بازارهای هدف

<p><span style="font-size: larger;">&nbsp;رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طی دو ماهه امسال ۳۰.۷ هزارتن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۴۸ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۵۷ دلار از گمرکات استان به بازارهای هدف صادر شده است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف دلاور حیدرپور صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران در ساری اظهار کرد: دو ماهه امسال ۳۰.۷ هزارتن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۴۸ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۵۷ دلار از گمرکات مازندران به بازارهای هدف صادر شده است.

وی ادامه داد: صـادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند فرآوده‌های لبنی، کیوی، گل و گیاه، سیب‌زمینی، کلم و سبزی، کنسانتره، رب گوجه فرنگی، سایر مواد غذایی و فراورده‌های گوشتی در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند نزولی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: رویکرد غیرحرفه‌ای برخی تجار ایرانی در مواجه با بازارهای جدید ونگاه کوتاه مدت صاحبان کسب و کار و صادرکنندگان و رقابت منفی و مخرب فعالان حوزه صادرات در بازار هدف سبب روند نزولی صادرات محصولات کشاورزی شده است.

حیدرپور با بیان اینکه وجود موانع بازدارنده در راستای توسعه تجارت مانند تعرفه‌های زیاد و متنوع گمرکی و طولانی بودن مراحل بوروکراسی صادرات و واردات کالا و ضعف سیستم بانکی در برقراری و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی و عدم برخورداری از استراتژی صادراتی و برنامه مدون از دیگر دلایل کاهش صادرات بوده است، گفت: فقدان پوشش مناسب خطرات بازار از سوی بیمه‌ها، تعدد مراکز تصمیم گیر و موانع مربوط به بخش خصوصی و حوزه بنگاه‌ها و ضعف ساختاری برای هدایت تجار، صنعت‌گران و صادرکنندگان خدمات فنی سبب شده صادرات محصولات کشاورزی کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: اعمال مالیات بر ارزش افزوده، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان، تغییر قوانین و تعرفه‌ها در گمرک کشورهای هدف، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، مشکلات زیرساخت‌ها در کشور و پایین بودن دانش فنی صادرکنندگان از فیزیولوژی پس از برداشت محصولات کشاورزی از دیگر دلایل کاهش صادرات بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: روند صادرات محصولات کشاورزی در کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا دارای نواقص متعددی است که برای جهانی شدن و رقابت با این کشورها، باید دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر بستر سازی‌های لازم را انجام دهند تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند صادرات کشور را به نقطه مطلوب برسانند.

حیدرپور اظهارکرد: عراق، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان و امارات از کشورهای هدف برای صادرات فراورده‌های لبنی، ازبکستان و روسیه کشور هدف صادرات کیوی و به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان و ارمنستان گل وگیاه صادر شده است.

 

*مهر