به گزارش مازند اصناف؛ شعار چند سال اخیر و تاکیدات راهبردی رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و افزایش تولیدات داخلی مبتنی بر اهمیت مقوله اقتصاد بر پیشرفت در عرصههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است؛ چرا که پیشرفت یک کشور نیازمند توان و نیروی اقتصادی آن است.
اصلاح الگوی مصرف، گامی در مسیر افزایش کیفیت تولیدات
نقطه شروع اقتصاد مقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح درست الگوی مصرف است، مصرف، جهتی برای تولید است و این دو، سرمایهگذاری را مشخص میکنند؛ اینکه امروزه فرهنگ خرید کالاهای ساخت ایران در کشور سیر مطلوبی ندارد و اعتماد مردم به برندهای داخلی خیلی خوشایند نیست، به لزوم افزایش کیفیت تولیدات داخلی برمیگردد.
این در حالی است که کالاهای ایرانی ظرف سالهای اخیر جهشی فوقالعاده در عرصه کیفیت داشته، اما هنوز این واقعیت جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، و در اقتصاد مقاومتی، که بر پایه و اساس خودباوری استوار است، این سرمایه معنوی جامعه باید تحکیم یابد.
اقتصاد درونزا و برونگرا، یعنی اقتصاد مقاومتی
برای تقویت تولید داخلی بهعنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی، داشتن اقتصاد درون زا و برون گرا و رشد آن، متکی بر امکانات خود کشور و تعامل با اقتصاد جهانی است.
هر نوع فعالیت سازندهای در اقتصاد که منجر به افزایش تولیدات ملی و بالا رفتن جهش ظرفیتهای تولیدی شود، عامل بسیاری از رفع معضلات اقتصادی همچون تورم و بیکاری و.. میشود.
اقتصاد مقاومتی میتواند ظرفیتهای بالقوه اقتصاد را بالفعل تبدیل کند که منجر به افزایش تولیدات داخلی و نهایتا افزایش رفاه جامعه میشود.
برای برخورداری از اقتصاد مقاومتی توجه به فرآیند تولید ملی، تکمیل و غیروابسته کردن زنجیره تولید به خارج باید بیشتر مورد توجه واقع شود، به دلیل اینکه رکن اساسی اقتصاد مقاومتی، مقاوم بودن اقتصاد است.
مزیتهای برجسته آمل
ظرفیت نیروی انسانی و منابع طبیعی، زیر ساختهای نرمافزاری و سخت افزاری، موقعیت جغرافیایی، همسایگی با 15 کشور با جمعیتی بالغ بر 370 میلیون نفر، به علاوه بازارهای داخلی میتواند نقش پررنگی در اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
آمل بهعنوان قطب صنعتی مازندران و به دلیل موقعیت استراتژیکی، پل ارتباطی بین شرق و غرب استان وهمچنین نزدیکی به آسیای میانه و اروپا انگیزه خوبی برای صادرات به روسیه، ترکیه و ورود به بازارهای جهانی دارد، به اضافه اینکه نزدیکی به پایتخت و مرکز کشور جایگاه خاصی به این شهرستان داده است.
جمعیتی بالغ بر 374 هزار و 900 نفر، شهرستان آمل را دارای یک امتیاز مثبت برای بازارهای فروش کرده است؛ این مزیتها در آمل باعث شده 48 درصد پایه صنعتی استان مازندران در این شهر مسقر شو، همچنین آمل دارای سه شهرک صنعتی و 18 واحد آموزش عالی با بالغ بر23 هزار دانشجو است.
صنعت، مولفه قدرتمند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی
همان طور که میدانید، اقتصاد مقاومتی چرخه و ساختارهای اقتصادی کشور را پویا میکند، اما این امر مبتنی بر رشد صنعت و توسعه است و مشارکت و همبستگی مردم در پویایی ساختارهای اقتصادی کشور، نقش شایانی دارد و برای دستیابی به اهداف بلندمدت در تولید و صنعت باید اعتمادسازی را در بین اقشار جامعه رواج داد تا مردم در کنار سرمایه گذاران خرد و کلان، رونق اقتصادی را بهبود بخشند.
شرکت تولیدی دلوسه سال 1374 در شهرک صنعتی امامزاده عبدالله آمل تاسیس و واحد تولیدی آسیاب طلایی آمل که زیر مجموعه شرکت دلوسه است در سال ۱۳۷۸ در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع واقع در شهرک صنعتی آمل فازG11 بنا شد، که با حدود یک دهه سابقه درخشان به تولید انواع سسهای غذایی سرد و گرم و کنسروجات غیر گوشتی مشغول است.
آیندهنگری و اتخاذ تدابیر لازم، شاخصه اقتصاد مقاومتی است
جهانگیر جمشیدی مدیرعامل شرکت دلوسه آمل در گفتوگو با خبرنگار ما با بیان اینکه شرکت دلوسه در ابتدا با تولید سس کار خود را آغاز کرد، ادامه داد: شرکت دلوسه از ابتدا با اهداف بلند مدت روندی رو به رشد را در پیش گرفت و قدمهای بزرگی برداشت که تقریبا به بخش عمدهای از برنامههایی پیشروی خود دست پیدا کرد.
پیشگام در عرصه اقتصاد مقاومتی
وی شرکت دلوسه را در راستای پیادهسازی بحث اقتصادی مقاومتی، که رهبر معظم انقلاب در 24 بند آن را ابلاغ کرد، پیشگام دانست و گفت: این شرکت در راستای پیادهسازی بحث اقتصادی مقاومتی تداوم به تولید را در صدر برنامههای خود دارد و با فعالیتهای مضاعف مجموعه کارکنان و کارگران گامهای اساسی در این مسیر برداشته است.
جمشیدی با بیان اینکه شرکت دلوسه در اکثر استانهای کشور دارای سایت است، تصریح کرد: این شرکت در استان خوزستان، مازندران، گیلان، خراسان رضوی، البرز، کیش، دارای سایت با پرسنل و نیروهای مجرب بیمهشده با حقوق مناسب است و اکنون به نقطهای رسیده که بالغ بر 600 نفر نیروی مستقیم مشغول به کار و حدود 300 الی 400 نفر اشتغال غیرمستقیم دارد.
ارز آوری
مدیرعامل شرکت دلوسه به ارزآوری این شرکت تولیدی اشاره کرد و افزود: در ماه 20 تن از محصولات شرکت تولیدی دلوسه به کشورهای عراق، افغانستان و درصد کمی نیز به روسیه صادر میشود.
مشکل اصلی
وی با اشاره به مشکلات پیش روی این شرکت تولیدی، اظهار کرد: باتوجه به فعالیت شرکت در عرصه اقتصاد مقاومتی متاسفانه بخشی از ارگانهای دولتی و وابسته به آن به ویژه بانکها همکاری لازم را در به ثمر رساندن اقتصاد مقاومتی ندارند و یا در این زمینه ضعیف عمل میکنند.
جمشیدی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مثال بسیاری از کارخانهها در همین شرکت صنعتی به علت وامهای زیادی که گرفتند جزء بدهکاران بانکی محسوب میشوند و تعطیل شدند و در عوض بانکها فشار بیشتری بر روی شرکتهای تولیدی، که روز به روز در حال افزایش تولیدات خود هستند، وارد میکند.
حمایت از تولید و تولیدکننده، راهبرد اقتصاد مقاومتی
مدیرعامل شرکت دلوسه با تاکید بر سخنان رهبری در حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: یکی از بندهای دیگری که رهبر معظم به آن اشاره کردند حرکت به سوی دانشبنیان شدن است که در این راستا کارهایی انجام شد که در آینده نزدیک این محصولات را میتوانیم ارائه دهیم و بخشی از آنها را دانشبنیان کنیم.
در ادامه هاجر وشتانی کارشناس صنعت اهل شهرستان آمل با سابقه 29 ساله درباره مشکلات صنعت در این شهرستان گفت: کل کشور درگیر مشکل صنعت است اما به دلیل وجود تعداد زیاد واحد صنعتی در آمل مشکلات شهرکهای صنعتی بیشتر به چشم میآید.
وی ثبات اقتصادی نداشتن را یکی از دلایل اصلی مشکلات صنعت دانست و بیان کرد: از رودخانه بدون ماهی هر چقدر هم که مهارت داشته باشید، نمیتوانید ماهی بگیرید. وقتی مردم قدرت خرید نداشته باشند، خرید دچار چالش باشد و کسب وکار بدون رونق، مشکلات در صنعت همچنان وجود خواهد داشت.
بیثباتی اقتصادی، مالیخولیای تولید است
این کارشناس صنعت درباره عدم ثبات اقتصادی گفت: پیشبینیهایی که این شرکتها انجام میدهند به دلیل تورم و ثابت نبودن آمار و ارقام اقتصادی درست پیش نمیرود، واحدهای بزرگی داشتیم که به دلیل همین مشکلات ورشکست شدند. بهعنوان مثال یکی از شرکتها برای تولید لباسهای ارتش قرارداد بسته بود تا زمانی که پول را دریافت کرد قیمتها چند برابر شد و حتی نتوانست قیمت مواد اولیه را پرداخت کند.
هاجر وشتانی همکاری نکردن بانکها با واحدهای صنعتی را از علل ضعف در صنعت دانست و خاطرنشان کرد: فکر تولیدکننده این است که با دریافت وام، کسب و کار خود را شروع و یا بهبود بخشند، اما در عمل بسیاری از شرکتها در حالت ورشکستگی، بانک فشار مضاعفی برآنها وارد میکند.
بانکها سیاست ضد تولید دارند
وی با بیان اینکه بانکها ساز خود را میزنند، گفت: بانکها قوانین خود را دارند و منافع خود را در اولویت قرار میدهند. شرکتهایی که در مرداب دست و پا میزنند باتوجه به بهرههای بانکی که باید پرداخت کنند قطعا در ورشکستگی فرو میروند.
این کارشناس صنایع درباره شرکتهای ورشکسته تصریح کرد: شکست به معنای تمام شدن نیست بلکه تجربه کسب کردن است، اگر شرکتهایی که ورشکست شدند مورد حمایت قرار بگیرند با تجربهای که کسب کردند میتوانند مسیر بهتری داشته باشند.
بیماری سرتاسر وجود صنعت را فرا گرفته است
وشتانی وجود مشکل را در همه بخشهای صنعت دانست و عنوان کرد: همه واحدها درگیری خود را دارند و در هیچ بخش از صنعت رونق وجود ندارد، مگر در مقطعی از زمان برای بخشی بهتر باشد.
هاجر وشتانی فعالیت بیشترین صنایع را در بخش غذایی اعلام کرد و گفت: ما در صنایع غذایی شرکتهای زیادی داریم به ویژه در بخش لبنیات شرکتهای بزرگی وجود دارند.
وی شرکتهایی که در بخش صادرات فعالیت میکنند را موفقتر از شرکتهای دیگر دانست و افزود: کارخانههایی که در بخش صادرات فعالیت میکنند مانند کاله، دوشه و... و بعضی از شرکتها به صورت غیر مستقیم صادرات دارند بسیار موفقتر از شرکتهایی بودند که فقط به تولید داخلی اکتفا کردند.
وشتانتی در پایان خاطرنشان کرد: رمز موفقیت اقتصاد در بعضی از کشورها مثل چین و تایوان با این روند بوده که هر شخص در خانه و محل زندگی خود یک تولیدی ایجاد کرده است.
بلاغ