logo

کد خبر : 21716
تاریخ خبر : 1395/12/14
استمرار نفوذ ترکها در بازار اقتصادی ایران

استمرار نفوذ ترکها در بازار اقتصادی ایران

<p><span style="font-size: larger;">تلاش ترکیه برای تسخیر بخش هایی از بازار ایران از نمونه اقداماتی است که بنابر اعتقاد کارشناسان، بسیاری از فعالان صنفی در کشور را به چالش خواهد کشید.</span></p>

به گزارش مازند اصناف مدت هاست فعالان اقتصادی ترکیه بازار ایران را به عنوان بستر و زمینه ای مناسب برای فعالیت تجاری برگزیده اند و تلاش و تکاپوی آنها برای توسعه بازاریابی در این مرز و بوم به میزانی شدت یافته که مرز نگرانی ها را در نوردیده و بسیاری از بُنَکداران و فعالان توزیع مواد غذایی را در تنگناهای شدید اقتصادی قرار داده اند.

صادق یاوری،دانش آموخته رشته اقتصاد با اشاره به اطلاعات دقیق و برنامه ریزی هدفمند ترکیه در عرصه توزیع و فروش مواد غذایی اظهار داشت:امر مذکور موید این واقعیت است که متاسفانه برخی از امتیازات ارائه شده به فعالان تجاری ترک در ایران با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوان نیست.

وی افزود:بر اساس اطلاعات و گزارشات منتشر شده در رسانه ها،اِعمال تخفیف برای واردات محصولات غذایی تولید شده در کشور مذکور به نحوی انجام شده که بر اساس توافق منعقد شده،طرف ترکها تنها یکبار تخفیف صادرات محصولات ایرانی به ترکیه را لحاظ کرده،اما در مقابل کشور ایران این موضوع را بصورت سالیانه در کاهش تعرفه واردات محصولات ترکیه ای عملیاتی می کند.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:یکی از مخاطراتی که در حوزه فعالیت اقتصادی ترکها در ایران به شدت احساس می شود به فروشگاه های زنجیره ای باز می گردد که با حمایت و پشتیبانی های گسترده ترک ها و با هدف دستیابی به سهم هر چه بیشتر بازار اجرایی می شود.

تعطیلی مغازه داران و سایه سنگین فروشگاه های زنجیره ای بیم

چندی پیش،علی کرباسی،دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت وگویی با رسانه ها با اشاره به افزایش بی رویه فروشگاه های زنجیره ای خارجی در ایران عنوان کرد:"30 درصد از بنکداران در میدان اعدام تهران تعطیل شده و با تاسیس هر فروشگاه جدید مانند بیم ترکیه،درصد بیشتری از این مغازه ها تعطیل خواهند شد".

امین رستم پور،یکی از فعالان صنفی و توزیع کنندگان مواد غذایی در استان تهران نیز ،با اشاره به نقش تعیین کننده حمایت از تولید کنندگان و توزیع کنندگان محصولات داخلی در حصول و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت:فروشگاه های هایپراستار،جانبو و بیم ، بسیاری از سوپرمارکت داران و فعالان توزیع مواد غذایی را متضرر کرده و بر اساس اظهارات برخی مسئولان، ضریب فروش واحدهای صنفی داخلی فعال در این عرصه قریب به55 درصد کاهش یافته است.

وی افزود:با در نظر گرفتن رکود،تنگناهای مالی،کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات اقتصادی متعدد در عرصه اقتصادی،بیش از پیش به عمق مصائب و نارسایی های مذکور پی خواهیم برد.

رستم پور گفت:اگرچه آمار و مطالعه دقیقی دال بر اینکه این میزان کاهش تا چه میزانی ناشی از فعالیت فروشگاه های زنجیره ای اشاره شده بوده است ،انجام نشده،اما تردیدی وجود ندارد که در این کاهش و اُفتِ فروش،نقش چنین فروشگاه هایی بی تاثیر نبوده و قطعا سهمی از این عدد و رقم بسیار نگران کننده،به فعالیت همین فروشگاه های زنجیره ای معطوف می شود.

سهم محصولات ترکیه ای در قفس فروشگاه ای زنجیره ای رو به افزایش است

سید حمید طباطبایی،یکی دیگر از فعالان صنفی عرصه فروش و توزیع مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم ورود مجموعه صنعت،معدن و تجارت برای مدیریت و کاهش و مهار فعالیت فروشگاه های زنجیره ای خارجی در ایران گفت:مشخص نیست،منطق فعالیت چنین مجموعه هایی در ایران بر چه اساسی استوار است.

وی افزود:ممکن است این ادعا مطرح شود که با وجود خارجی بودن فروشگاه های فوق،لذا این کالاها و محصولات  غذایی تولید داخل است که در مراکز مذکور توزیع می شود.

این فعال صنفی عرصه فروش و توزیع مواد غذایی عنوان کرد:اما با یک بررسی میدانی در فروشگاه های مذکور به روشنی به این واقعیت تلخ پی می بریم که متاسفانه سهم محصولات و کالاهای تولیدی کشور ترکیه در قفسه فروشگاه های زنجیره ای اشاره شده،رو به افزایش است.

طباطبایی گفت:در شرایطی که باید حمایت و پشتیبانی از اصناف و توزیع کنندگان محصولات غذایی داخلی به عنوان یک اصل مد نظر قرار گیرد،این بازاریابی و اشتغالزایی برای طرف ترکیه ای نه تنها منطقی نیست،بلکه در آینده زمینه ایجاد و بروز صدمات و چالش هایی عمیق برای فعالان مرتبط با این حوزه در عرصه داخلی( اعم از مغازه داران،بنکداران و...) را فراهم خواهد ساخت.

وی در خاتمه یادآور شد : اساسا فعالیت فروشگاه های زنجیره ای،کسب و کار خرده فروشان را تحت الشعاع قرار می دهد اما در نهایت خروجی و ثمره آن برای تولید کنندگان داخلی،موثر و سازنده می باشد اما راه اندازی فروشگاه هی زنجیره ای ترکیه ای با چنین دستاوردهایی همراه نخواهد بود و در میان مدت و بلند مدت به بَستَری برای بروز چالش هایی عمیق برای اقتصاد کشور مبدل خواهد شد./باشگاه خبرنگاران جوان