به گزارش مازند اصناف
شاید بازار خودرو در کشورمان را بتوان عجیب و غریبترین مارکت در کل دنیا دانست! جایی که با نمونههایی عجیب و غریب در قیمت گذاری، تولید، مونتاژ و… روبهرو هستیم و به علت چتر حمایتی گسترده دولت بر روی خودروسازان داخلی، سالهاست که از رقابت در عرصه جهانی بازمانده و نتیجه آن، نارضایتی خریداران داخلی بوده است؛ جایی که دیگر همگان بهخوبی دریافتهاند با سطح درآمدی کمتر، بایستی بهای بیشتر (و بسیار هم بیشتر!) نسبت به قیمت استاندارد یک خودرو را پرداخت کنند.
البته نمونههای بسیار زیادی در این بین وجود دارند، از نیسان ایکس تریل با قیمت دو و نیم برابری گرفته تا تولید خودروهای ۳۰ سال پیش اروپا و یا تمرکز بر تولید محصولات چینی که بهواسطه بهای کمتر و حاشیه سود مطمئنتر، تبدیل به پایههای ثابت حضور در کشور ما شدهاند.
البته در این مقاله قصد نداریم تا درباره شرایط خودروسازی کشورمان بگوییم که اگر هم بخواهیم بگوییم، یک یا دو مقاله جوابگوی این داستان نبوده و بایستی یک شکوائیه بلند بالا همچون دیوان شعری تنظیم کنیم تا بلکه آیندگان آن را خوانده و فالی از سر خنده بر چنین روزگار غم انگیزی بگیرند و ما همچنان نالان، که چرا حق انتخاب یک خودروی مناسب با بهای معقول را نداریم!
در این مطلب نگاهمان را به سمت یکی دیگر از شاهکارهای جدید صنعت خودروسازی کشورمان انداختهایم، هیوندای i10 که به عنوان کوچکترین و ارزانترین محصول تولیدی هیوندای شناخته میشود اما قیمت گذاری همکار این برند کرهای در ایران به نحوی بوده که میتواند شما را تا دقایقی در شوک فرو ببرد و از خودتان بپرسید که واقعا چرا؟ پرداخت ۷۲ میلیون تومان پول ناقابل برای محصولی که در برخی بازارها چون آمریکا عرضه هم نمیشود و حتی در چند کیلومتر آن طرفتر در مناطق آزاد و یا کشوری چون امارات، میتوان با این مبلغ محصول لوکس و بهروزی چون هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ را سوار شد، چه توجیهی میتواند داشته باشد؟ چرا کرمان موتور این قیمت عجیب و غریب را برای این خودروی کوچک انتخاب کرده است؟
آپشنهایی که کمتر است و قیمتی که بسیار بیشتر است!
در ارتباط با i10 تولیدی کرمان موتور، جالب است بدانید که بسیاری از آپشنهای آن حذف شده و یا در خوشبینانهترین حالت، در نسخه پایه (خیلی خیلی پایه!) به خریدار عرضه میشود. این ماشین از امکاناتی چون کروز کنترل، گرمکن صندلی، استارتر بدون کلید و حتی سانروف نیز بیبهره است و با این حال ۷۲ میلیون تومان را برای سوار شدنش طلب میکند. جالب است بدانید که قیمت این ماشین در کشور امارات، در حدود ۳۲ تا ۳۴ هزار درهم است که با ارز آزاد، ۳۵ میلیون تومان میشود (هم قیمت MVM 110S!) و با این حال آن خودرو، از امکانات بیشتر و بالاتری هم بهره میگیرد!
قرار است در داخل تولید شود اما همان تعرفههای بالا را دارد!
بهخاطر دارم زمانی در همین کرمان موتور، محصول با کیفیتی چون دوو سیلو تولید میشد که از نظر قیمتی، نزدیک به پژو ۴۰۵ و سمند آن دوران بود. پس از آن حتی این شرکت فولکس واگن گل را تولید کرد که از نظر اختلاف قیمتی با پژو ۲۰۶ تفاوت فاحشی نداشت، ولی هرچه گذشت و بهخصوص پس از ورود چینیها به جرگه محصولات این شرکت، ظاهرا سیاستها نیز تغییر کرد.
طبق اعلام کرمان موتور، قرار است که خودروهای هیوندای i10 و i20 در این شرکت تولید و مونتاژ شود که جای بسی خوشحالی دارد، اما چرا قیمت این خودروها با نمونههای وارداتی تفاوتی نمیکند؟ مگر اصل حمایت دولت برای گذاشتن تعرفههای بالا بر روی خودروها، بهخاطر توانایی رقابتی تولیدات داخلی نیست؟ اگر قرار باشد که ما محصولی تولیدی (همان مونتاژی!) را با بهای یک خودروی وارداتی بخریم، پس چه کاری است! از اول همه را وارد کنند، هم کیفیت بالاتری دارد و هم این مقدار از آپشنهای آن کم نمیشود که ما حسرت بخوریم هم دو برابر پول دادیم و هم امکانات کمتر و احیانا خودروی بیکیفیتتری را تحویل گرفتیم!
هیچ حرفی در مقابل رقبایش ندارد!
رقیب اصلی این خودرو در بازار کشورمان را میتوان کیا پیکانتو دانست، محصولی که از نظر ابعاد و توانمندی، در سگمنت مشابه قرار میگیرد. اگر نگاهی به بهای آن نیز بیاندازیم، متوجه میشویم که تفاوتها چندان زیاد نیست و با اینکه این خودرو به صورت مستقیم وارد میشود، در حدود ۷۵ تا ۷۷ میلیون تومان قیمت داشته اما در مقابل، با انبوهی از امکانات جانبی بیشتر روبهرو است. از گرمکن صندلیها گرفته تا کروز کنترل و سنسور باران، حتی گرمکن فرمان و استارت بدون کلید نیز دارد و بهجای دو ایربگی که در i10 استفاده شده، دارای ۶ ایربگ است!
خب با این حساب، چه دلیلی وجود دارد به سراغ i10 برویم؟ وقتی این خودرو در همین ابتدای ورودش به بازار و آن هم با عنوان تولید در داخل این همه در مقابل رقیب کامل وارداتیاش (که چندان هم محبوب و موفق نبوده) عقبتر میایستد، پس چرا شما بایستی ۷۲ میلیون تومان برای خریدش بدهید؟
سیاست یک بام و دو هوا!
زمانی که خبر عرضه این دو خودرو (i10 و i20) توسط کرمان موتور داده شد، بسیاری شروع به گمانهزنی درباره قیمت آنها کردند. برخی میگفتند با بهای ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان عرضه میشود و بعضی نهایت قیمتش را روی ۶۰ میلیون تومان گذاشته و بالاتر از آن را غیر منطقی میدانستند. البته کرمان موتور با اعلام بهای ۷۲ میلیون تومانی کاری کرد که همه انگشت به دهان بمانند و بهنوعی با این بها، قیمت گذاری برخی دیگر از محصولاتش را نیز زیر سوال ببرد. میپرسید کدام محصول؟
همین خودروی جک J5 نسخه اتوماتیک در کشور امارات نیز وجود دارد که بهای آن در حدود ۴۵ هزار درهم است، یعنی در حدود ۱۲ هزار درهم گرانتر از هیوندای i10! با یک حساب سرانگشتی متوجه میشویم که J5 تولید شده در کرمان موتور با بهای ۶۲ میلیون تومان در داخل، نسبت به نسخه عرضه شده در امارات که نزدیک به ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، در حدود ۱۲ میلیون تومان گرانتر بوده اما i10 عرضه شده توسط همین کمپانی، بیش از ۳۵ میلیون تومان گرانتر است (حذف آپشنها را هم در نظر نگیرید!).
حال بایستی از کرمان موتور پرسید که بر چه اساسی چنین سیاستی را برگزیده است؟ چرا جک J5 با قیمت منطقهای بیشتر از i10، در ایران قیمت کمتری از همین خودرو دارد؟ اصلا چه منطقی در پشت این بیمنطقی است؟! آیا نمیتوان این امر را به نوعی سو استفاده از محبوبیت خودروهای کرهای و بهخصوص برندی چون هیوندای در جهت کسب سود بیشتر دانست؟
نتیجه چیست؟
بدون شک، شرکت بزرگی چون کرمان موتور خود به خوبی آگاه است که قیمت بالایی برای این محصول در نظر گرفته و قاعدتا پیش از اتخاذ چنین تصمیمی، برآوردهای لازم را نیز انجام داده است. شاید آنها تصور میکنند که تنها درج نام یک برند معتبر بر روی یک خودرو، دلیل اصلی برای خرید آن باشد و کاربران علاقهمند داخلی، چشم خودشان را بر روی واقعیت موجود بسته و بهایی را بپردازند که به راستی گران و خارج از منطق موجود بهنظر میرسد.
در این بین هم مشخص نیست که نقش دولت و یا وزارت صنعت و معدن به عنوان حامی اصلی خودروسازی داخلی چیست؟ به طور قطع هرچه قیمت چنین محصولاتی بالاتر باشد، به فروش بهتر محصولات ایران خودرو و سایپا کمک خواهد کرد، اما چشم بستن بر روی گرانفروشی شرکتی که میتوان عنوان بزرگترین خودروساز خصوصی را بر آن نهاد، اقدامی قابل پذیرش نیست، آن هم در شرایطی که پیش از آغاز عرضه این خودروها، زمزمههایی مبنی بر برخی اختلافات جدی بین این شرکت و صنایع خودروسازی راین در گرفتن نمایندگی هیوندای به گوش میرسید.
با تمام این تفاسیر، باید به این موضوع توجه کنیم که هیوندای i10 به عنوان ارزانترین محصول تولیدی هیوندای، در بازار کشورمان با بهایی عرضه شده است که هیچ چشم انداز روشنی از موفقیت در آن دیده نمیشود و ایکاش شرکتهای باسابقه خودروسازی در کنار سود و کسب منفعت خود، حداقل نیم نگاهی هم به سطح توانایی مصرف کنندگان داشتند تا بلکه این انحصار، تنها به سود یک طرف تمام نشود.
نظر شما در ارتباط با این خودرو و قیمت گذاری i10 چیست؟ آیا شما حاضر هستید تا 72 میلیون تومان را برای این خودروی کوچک کرمان موتور بپردازید؟
جدول مقایسه هیوندای آی 10 شرکت کرمانموتور و کیا پیکانتو:
Hyundai i10 | kia picanto | |
پیشرانه | 1200 CC | 1200 CC |
قدرت | 86hp | 85hp |
گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک تیپترونیک | 4 سرعته اتوماتیک |
سرعت | 165km/h | 170km/h |
مصرف ترکیبی | 5.6L | 5.5L |
قیمت / میلیون |
71.9 (نمایندگی) |
75 (بازار) |
تجهیزات | 2 ایربگ، سیستم پخش MP3, سنسور پارك عقب, چراغ مه شكن جلو و عقب, ABS + EBD, سیستم كنترل پایداری الکترونیکي (ESC), كامپيوتر سفري, كنترل سيستم صوتي از روي فرمان, تهويه اتوماتيك, سیستم كنترل ايستايي در سربالايي (HAC)، چراغ روشنایی روز (Day Light)، تریم داخلی دو رنگ، دارای 4 بلندگو - رینگ 15 | 6 ایربگ - تهویه فول اتوماتیک - اتولایت - فرمان چرمی- بلوتوث - کی لس استارتر - سان روف - آینه بغل تا شو برقی با راهنمای LED - صندلی چرم - سنسور عقب -چراغ LED - فرمان و دسته دنده چرم - سان روف - قفل حساس به سرعت - رینگ 15 - فرمان هیدرولیک -سپر جلو و عقب همرنگ بدنه - مه شکن - ABS - قفل مرکزی - باربند- ipod - AUX - توییتر - شیشه بالابر برقی جلو و عقب - رادیو سی دی mp3 - USB - ساعت دیجیتال - صفحه کیلومتر جدید - پکیج کرومی - بلوتوث - ESP -پشت سری صندلی های عقب تاشو - شیشه های ضد تابش اشعه خورشید - صندلی های عقب تاشو |