logo

کد خبر : 20266
تاریخ خبر : 1395/08/21
 ایران، صنعت موتورسیکلت‌سازی ندارد

ایران، صنعت موتورسیکلت‌سازی ندارد

<p><span style="font-size: larger;">بسیاری از افرادی که ادعای تولید موتورسیکلت در ایران را دارند، تنها مونتاژ کننده قطعاتی هستند که از بازار تهیه می کنند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف بسیاری از افرادی که ادعای تولید موتورسیکلت در ایران را دارند، تنها مونتاژ کننده قطعاتی هستند که از بازار تهیه می کنند.

علیرضا آخرت دوست با بیان این مطلب گفت: متاسفانه در دهه های گذشته همان صنعت نصف و نیمه موتورسیکلت را که در دهه 60 از همکاری با ژاپنی ها به دست آوردیم فراموش کردیم.

وی ادامه داد: تکنولوژی فعلی کشور ما در حوزه موتورسیکلت سازی مربوط به همان 30 سال پیش است و اگر موتوری در خیابان با طرح های مشابه می بینید همان طرح سه دهه پیش هوندا 125 است که برخی از بازرگانان ایرانی وارد کردند.

این کارشناس صنعت موتورسیکلت با اشاره بر ناتوانی شرکت های ایرانی در تولید موتورسیکلت و روی آوردن ایشان به مونتاژ کاری گفت: البته تاکید می کنم که این مونتاژ کاری نیز در بسیاری از موارد به بستن پیچ و مهره ها ختم می شود و خبری از مونتاژ واقعی در بازار موتورسیکلت نیست.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم به فکر جوینت شدن با ژاپنی ها باشیم زیرا بلد نیستیم که حتی در مذاکره و گفت وگوی رو در رو، تقاضاهای خود را مطرح کنیم.

آخرت دوست در خصوص مشکل اساسی دور شدن صنعت موتورسیکلت کشور از تولید داخلی، افزود: اولین مشکل خود سازندگان و سرمایه گذاران داخلی هستند که نه توان و نه حوصله تولید دارند.

وی تصریح کرد: تولید کنندگان موتورسیکلت در داخل هیچ عِرقی بر روی تولید کردن موتورسیکلت داخلی ندارند و تنها به فکر فروش و سود خود هستند بنابراین برایشان فرقی نمی کند که این موتورهای فروشی را وارد کنند یا مونتاژ بلکه تنها مسئله افزایش سودشان است.

این مشاور فعال در بخش موتورسیکلت با انتقاد از رویکرد تولیدکننده ایرانی در دهه های گذشته خاطرنشان کرد: در این سال ها هیچ تکنولوژی یا دانشی در بخش موتورسیکلت وارد کشور نشده است و این مشکل نیز به خاطر نبود قوانین دولتی در حمایت از تولید داخلی است که موجب می شود سرمایه گذار به جای هزینه کردن در ایجاد فن آوری جدید تنها مونتاژ کار باشند.