به گزارش مازند اصناف جشن همشاگردیها در ماه مهر شروع شد و بزرگترین غایب کلاس درسشان، نوشتافزار و کیفهای ایرانی و محلی با تصاویر دارا و سارای خاطرات کودکی مان است که همیشه خدا، انار در دستانشان نقش بسته بود، گویا هر دو رفوزه شده و از تحصیل بازمانده اند.
ماه مهر با جشن شکوفهها در ۳۱ شهریورماه کلید خورد و اغلب نوآموزانی که درراه مدرسههای مازندران بودند، کیفهایی با تصاویر خارجی بر دوش داشتند و اینچنین بن تنها به نبرد با داراها و ساراهای زمانه آمده اند و برخی به رغم سن کوچکشان، تا جلوی مدرسه، گوشی پدر و مادر در دستانشان بود و بازی می کردند.
سارا موبایل دارد
دارا و ساراهای دیروز انار در دستان کوچکشان بود اما در دستان دارا و ساراهای امروز، تبلت و موبایل قرار دارد که دور از چشم معلمان در کیف برخی از آنان قرارگرفته و آسیبهای جدیدی را برایشان به صدا درآورده است.
استفاده برخی از دانش آموزان و کودکان از تلفن همراه و تبلت، در حالی است که هر رهگذری بهسادگی میتواند درراه مدرسه تا خانه در دست دانش آموزان از دبستانی تا دبیرستانی برندهای مختلف دستگاههای تلفن همراه را ببیند که در حال ارسال عکسهای مختلف یا بلوتوث و ... هستند.
دارا و سارا که قرار بود برایشان ستاد ویژه تشکیل شود و تصویرشان روی نوشتافزارهای کودکان در مدارس باشد، جایشان را برای همیشه به مردان عنکبوتی و زروها و بن تن های خارجی دادند.
برخی از کلاس اولیهای مازندران که بر روی کیفهای مدرسهشان تصاویر شخصیتهای خارجی نقش بسته است در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر که این عکس چه شخصیت کارتونی است آن را با شور و ذوق خاصی توضیح میدانند که این تصویر متعلق به انیمیشنهای خارجی است که از سیما پخش میشود.
شاخوشانه برندهای خارجی در حالی است که حتی شخصیتهای کارتونهای ایرانی ازجمله شکرستان نیز نتوانسته جذابیت لازم را در روح و احساس کودک حک کند، بطوریکه حتی نام این شخصیتها بهسختی در ذهن کودکان باقی میماند اما تولیدات والت دیزنی و شرکتهای فیلمسازی معتبر دنیا بهسادگی توانسته است ذهن کودکان ایرانی را معطوف به شخصیتهای خلقشده خود سازد.
حمایت از نمادهای فرهنگی روی نوشت افزارهای تحصیلی
این پرسش مطرح میشود که نقش نهادهای فرهنگی در تولید نوشتافزارهایی با نمادهای محلی و بومی استان چیست و چرا از این مهم تاکنون غفلت شده است. از چندی پیش کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان مازندران باهدف بهکارگیری طرحها و نمادهای موجود در فرهنگ مازندران بر روی نوشتافزار دانش آموزان، حمایت از هرگونه طرح و نمادی که قابلیت چاپ روی لوازمالتحریر و نوشتافزار را داشته باشند را در دستور کار قرار داده است.
قاسم عزیز زاده گرجی مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران در این زمینه میگوید: این طراحیها باید باسلیقه، علاقه و نیازهای دانشآموزان و دانشجویان صورت گیرد و بتواند با نمونههای موجود در بازار رقابت کند.
گرجی اظهار داشت: همه طراحان میتوانند با شرکت در این مسابقه و بهکارگیری ذوق و خلاقیت خود این نمادهای تاریخی یا معاصر را برای دفتر و نوشتافزار کودکان و نوجوانان و حتی دانشجویان ایرانی طراحی کنند. آثارباستانی، شخصیتهای تاریخی، فرهنگی و حماسی، آیینها، ترانهها، لباسها و تمامی عناصری که نمایانگر فرهنگ و هویت اصیل مازندرانی باشد، میتواند دستمایه خلق این آثار قرار گیرد.
گرجی ادامه داد: هدف از برگزاری این فراخوان تشویق خانوادههای مازنی به استفاده از تولیدات ملی و خرید محصولاتی است که بر روی آن بهجای نمادهای خارجی، تصاویر و نمادهایی مازندرانی و ایرانی حکشده باشد و پس از جمعآوری و انتخاب طرحهای برگزیده، با تقدیر از طراحان برگزیده، دست به تولید دفتر و نوشتافزار با استفاده از این تصاویر خواهیم زد.
مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران افزود: بسیاری از مفاهیم ارزشمند فرهنگی، دینی و آیینی از این راه در معرض دید دانشآموزان و دانشجویان مازندرانی قرار خواهد گرفت.
گرجی گفت: در بخش طراحی دفتر، تصویرسازی روی جلد، صفحههای داخلی و ساختار و فرم کلی دفتر و در بخش طراحی نوشتافزار، طراحی فرمی انواع نوشتافزار و طراحی ساختاری و کاربردی این محصولات مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در حال حاضر در فروشگاههای لوازمالتحریر بیشتر محصولات از اجناس خارجی است و به همین علت هم قیمت آنها از محصولات مشابه ایرانی بالاتر است اما چون کیفیت بهتری دارند مورد استقبال خانوادهها قرار میگیرند، شاید هم بعضی از خانوادهها لوازمالتحریر ایرانی را به خارجی ترجیح دهند.
یک مادر ساروی که به همراه فرزندش در جشن شکوفههای ساری شرکت کرده است میگوید: دفترچهها و اجناسی که روی آن تصاویر ایرانی دیده میشود ازنظر قیمت نسبت به مشابه خارجی گرانتر هستند درحالیکه کیفیت لازم را ندارند.
جمالی عنوان کرد: در خرید نوشتافزار و کیف مدرسه، بیش از همه قیمت و کیفیت آن برایمان مهم بود و چندان به تصاویر نقش بسته روی آن دقتی نکردهایم.
صدیقه جعفری مادر نوآموز ساروی نیز معتقد است: برایم مهم است که دخترم از لوازمتحریر موردعلاقهاش استفاده کند تا انگیزه او برای یادگیری بیشتر شود اما الگوهای شخصیت خارجی که بر روی جلد این ابزار است بر تربیت کودکان اثر منفی دارد و این امر مرا بر سر دوراهی قرار داده است.
فرزند این بانوی ساروی درحال بازی با تبلتی بود که در دستش قرار داشت و مادر ادامه داد: تمام شب و روز با گوشی و تبلت مشغول بازی است و امیدوارم مدرسه سبب شود تا این کار را ترک کند.
شخصیت های خشن همکلاس دانش آموزان
در حالی طرحهای شخصیتهای کارتونی خشونتبار روی اغلب لوازمالتحریرها و کیفهای دانش آموزان نقش بسته که به اعتقاد کارشناسان، نمادهای فرهنگی و محلی ایران، بیانگر احساسات لطیف و مهرورزی هستند و باید تصاویر و نمادهای بومی بر روی نوشتافزار نقش بندد.
جعفر حسینی یک کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره خانواده درباره نقش مهم لوازمالتحریر در شکلگیری ذهنیت کودکان و نوجوانان میگوید: با توجه به اینکه مخاطبان نوشتافزار بچهها هستند و بیشترین اوقات دانشآموزان در طول روزبه مدرسه اختصاص دارد ما باید برای تأثیرگذاری مطلوب بر ذهن دانشآموزان از نمادها و تصاویری استفاده کنیم که همراه با آموزههای دینی و ملی ما باشد.
وی ادامه داد: باید به رنگ و طرح مناسب توجه زیادی نشان داد؛ چراکه دانشآموزان با توجه به علایق شخصی خود سعی در انتخاب محصول دلخواه بارنگهای شاد و جذاب دارند.
وجود اجناس نامرغوب قاچاق، کالاهای خارجی، بالا بودن قیمت برخی لوازم موردنیاز و وجود الگوهای خارجی بر روی لوازمالتحریر ازجمله نگرانیهای خانوادهها و کارشناسان مسائل آموزشی و تربیتی است.
برابر آمار اعلامشده در کشور تقریباً ۵۰۰ میلیون دفترچه مشق با گردش مالی بسیار بالا برای یکساله تحصیلی در اندازههای مختلف مصرف میشود و درعینحال بخش وسیعی از چاپ و نشر کشور از کشورهای چین، ترکیه و امارات تولید میشود درحالیکه ما تولیدکنندگان کاغذ در کشور داریم.
استفاده از نوشتافزار بومی و داخلی علاوه بر صرفه اقتصادی توجه به تولید داخلی در نوشتافزار، ترویج فرهنگ بومی و نهادینه کردن آن و مبارزه بافرهنگ مهاجم غربی نیز از مزایای رونق تولید داخلی است.
انتهای پیام/