به گزارش خبرنگار مازند اصناف رفته رفته و با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان، شور و اشتیاق دانشآموزان برای خرید لوازمالتحریر و تکاپوی پدران و مادران را برای تامین و خرید ملزومات تحصیلی فرزندان شاهد هستیم.
واقعیت تلخ و تکراری هر ساله این است که تصاویر انیمیشنهای غربی سالهاست نبض بازار لوازمالتحریر کشور ما را در دست گرفتهاند، جریانی که اگر خوب به آن بنگریم به راحتی میتوانیم ردپای صاحبان این جریان و تلاش آنان در آن سوی مرزها را برای انتقال مفاهیمی که با فرهنگ دینی و اجتماعی کشورمان مغایرت دارد، مشاهده کنیم.
سالیان سال است که شاهد جولان شخصیت های خارجی در کوله های دانش آموزان کشورمان هستیم و این مسئله همواره محل نگرانی و گلایه از سوی خانواده ها و مسئولان دلسوز این بخش بوده است.
در کنار آنکه هرساله شاهد پررنگتر شدن این شخصيت ها در بازار داغ کيف و لوازم التحرير مدارس هستیم؛ تلاش جدی مسئولان این بخش را برای پرکردن جای خالی شخصيت ها و الگوهای ايرانی و بومی شاهد نیستیم.
لوازم التحریر از جمله اقلامی است که حامل نمادهای فرهنگی کشورهای گوناگون است و به دلیل عدم نظارت کامل بر این بخش در سالهای گذشته، شاهد یکهتازی شخصیتها و نمادهای فرهنگ غربی و یکه تازی و قبضه بازار این محصول از سوی برخی واردکنندگان محصولات خارجی بودهایم که متاسفانه علیرغم صدمات فرهنگی و تاثیر بسزا در روحیات کوکان و نوجوانان، تاثیر سویی نیز بر تولیدات داخلی در حوزه نوشت افزار و لوازم التحریر کشور گذاشته است.
گفتنی است هر چند در سال های اخیر، بارها و بارها گله مندی مسئولان را در خصوص عدم خرید و رغبت خانواده های ایرانی به نوشت افزارهای داخلی را شاهد بوده ایم، اما باید اذعان کنیم وقتی خوراک مناسبی را برای بازار نوشت افزار کشور تعریف نکرده ایم، توقع ایجاد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و نوشت افزارهای بومی و اسلامی، منطقی و شدنی بنظر نمی رسد.
یکی از فعالان عرصه توزیع و فروش نوشت افزار در مازندران در گفت و گو با خبرنگار مازنداصناف گفت: توزیع نوشت افزارهای داخلی در تهران و شهرهای بزرگ، چند سالی است که اتفاق افتاده است و حتی نمایشگاه معرفی محصولات و هم چنین نمایشگاه عرضه مستقیم این کالاها برگزار می شود؛ اما ین محصولات به بازار مازندران نمی رسد.
وی با بیان اینکه توزیع مناسب و عاملین مشخصی در بخش فروش این محصولات در بازار مازندران وجود ندارد؛ افزود: اگر هم محصولاتی این چنینی در بازار وجود دارد یا انگشت شمار است و یا اگر وجود دارد هم دارای کیفیت و جذابیت مورد پسند خانواده ها و فرزندان نیست که غالبا از سوی ارگان هایی نظیر ارشاد و کانون پرورش فکری به صورت دست و پا شکسته توزیع یا با برپایی غرفه هایی به فروش می رسد.
این فعال بازار نوشت افزار مازندران با بیان اینکه نباید از قیمت بالای این کالاها نسبت به سایر کالاها گذشت؛ اضافه کرد: از آنجا که از یک سو تولید و توزیع این محصولات انحصاری است و رقابتی وجود ندارد و از سوی دیگر بدلیل اینکه بازار این کالا انحصاری است و در دست بازاری نیست، شاهد قیمت انحصاری و بالای این کالاها هستیم که موجب عدم استقبال فروشندگان و خریداران نوشت افزار شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کلیه نوشت افرازهای حال حاضر بازار که با لوگو ها و رو جلدی های فانتزی خارجی نظیر بن تن، باب اسفنجی و ... به بازار تزریق می شود در داخل کشور تولید می شود؛ تصریح کرد: غالب نوشت افزارهایی که با برندها و لوگوهای خارجی در بازار وجود دارد از خارج کشور وارد ایران نمی شود و کلیه این محصولات در بازار تهران و کرج تولید و به بازار تزریق می شود.
گفتنی است بنابر اعلام برخی منابع غیر رسمی، گردش مالی نوشت افزار در کشور سالانه به بیش از 40 هزار میلیارد ریال می رسد که بخش چشمگیری از آن وارداتی است و کشورهای چین، ترکیه و اندونزی بیشترین سود را در این حوزه دارند.
برای ارتقای سهم تولیدات داخلی از بازار نوشت افزار کشور بی شک نوشت افزار به تنهایی قادر به انجام رسالت خود نیست؛ بلکه باید در کنار نوشت افزارها محصولات مکملی از جمله لباس، کلیپ، انیمیشن و عروسک نیزتولید شود تا اهداف ترسیم شده محقق شود.
درپایان باید اذعان کنیم سهم بالای واردات نوشت افزارهای خارجی، عدم حمایت از تولیدات داخلی، عدم برنامه مشخص برای بازار نوشت افزار کشور، کیفیت پایین و قیمت بالای کالاهای ایرانی، رغبت خانواده ها و فرزندان، عدم تبلیغات و فرهنگ سازی لازم، سهم ناچیز تولیدات داخلی، عدم حمایت جدی اصناف و ارگان های ذیربط از مهمترین عوامل یکه تازی محصولات خارجی در بخش نوشت افزار کشور است که می بایست به طور جدی برای کاهش و کنترل آن و مدیریت صحیح آن همراه با الگوها، فرهنگ و ارزش های ایرانی، اسلامی گام برداشت.
بی شک در کنار تمام موارد یاد شده فوق، انتخاب مصرف کنندگان در هنگام خرید در کنار حمایت بازار برای فروش کالاهای ایرانی، می تواند با حداقل هزینه، ورق را به نفع فرهنگ و اقتصاد کشور برگرداند؛ امری که با همت و ارق ملی میسر خواهد شد.
در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید منتطر باشیم و ببینیم، مسئولان چه اقدامی را برای رشد سهم بازار تولیدات داخلی نوشت افزار در سال تحصیلی جدید اتخاذ کرده اند؟
انتهای پیام/