به گزارش مازند اصناف علی اصغر یوسفنژاد نماینده مردم ساری و میاندورود از اسحاق جهانگیری طی نامهای خواست که انتخاب منطقه آزاد تجاری و صنعتی را در هیات دولت مطرح کرده و مقدمه تصویب آن در مجلس شورای اسلامی را فراهم کند، که متن این نامه به شرح زیر است.
برادر ارجمند جناب آقای اسحاق جهانگیری
معاون اول محترم رئیس جمهور
باسلام و تحیات الهی
احتراما، سفر اخیر جناب عالی به استان مازندران و بازدید از زیرساختهای اقتصادی استان، نویدبخش توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مازندران است. بنده این سفر را فرصتی مغتنم دانسته و امیدوارم نیازها، ظرفیتها و چالشهای مازندران بهعنوان استانی تاثیرگذار با خدمات فراوان ملی به شکل مناسبی در اختیار جنابعالی قرار گرفته باشد.
لذا شایسته و ضروری میدانم توجه جنابعالی را به یکی از ظرفیتهای بزرگ و مهم استان، یعنی بنادر آن جلب کنم. مازندران علی رغم دارا بودن بسیاری از شاخصهای مورد نیاز برای ایجاد منطقه آزاد تجاری -صنعتی همچنانی از این حق طبیعی محروم مانده و با توجه به بازار بزرگ روسیه و آسیای میانه و نقش پر رنگ مناطق آزاد تجاری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و پویایی اقتصادی، درنگ بیشتر در ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی در این استان را جایز نمیدانم.
در سفر ریاست محترم جمهور و هیات دولت به مازندران ،بحث منطقه آزاد تجاری – صنعتی مطرح شد اما بنا به دلایلی نامعلوم در دستور کار قرار نگرفت و فرصتی بزرگ و مغتنم در این باب از دست رفت.
بنده سفر جناب عالی به استان را ادامه همان سفر هیات دولت تفسیر میکنم و انتظار دارم در یک سال باقی مانده از دولت تدبیر و امید، استانی که بیشترین رای را به گفتمان دکتر حسن روحانی داده است از این حق طبیعی و ضروری بهرهمند گردد.
سه بندر در استان مازندران با شخصیت زیر مشغول فعالیت میباشند:
بندر امیر آباد: با ١٢٠٠ هکتار زمین خریداری شده و ٨٠٠ هکتار زمین در دست خرید، ١٥ اسکله، ٣/٤٨٦/٩٧٩ تن تخلیه و بارگیری در سال ١٣٩٤ ف ٤٠٠٩ میلیارد ریال سرمایه گذاری، ١٨ سال قدمت و تعداد ٨١٧ فروند کشتی پهلو گرفته در سال ١٣٩٣.
بندر نوشهر: با ٤٤ هکتار وسعت، ١١ اسکله ، ٧٤٤/٠٣١ تن تخلیه و بارگیری در سال ٩٣، ٧٦ سال قدمت و تعداد ٢٧٥ فروند کشتی پهلو گرفته در سال ١٣٩٣.
بندر بابلسر: با ٦٠ هکتار وسعت، ٢٧٩/٩٥١ تن تخلیه و بارگیری در سال ٩٣، ٢٥٠ میلیارد ریال سرمایه گذاری، ٩ سال سابقه و تعداد ٨٨ فروند کشتی پهلو گرفته در سال ١٣٩٣.
کارشناسان ذی ربط با توجه به جمیع جهات و مشخصات فنی، جغرافیایی و زیر ساختی، بندر امیر آباد را شایستهترین بندر استان برای بدل شدن به منطقه آزاد تجاری – صنعتی دانسته و برخی از مهمترین ظرفیتهای آن را به قرار زیر بر میشمارد:
همجواری با بندر نفتی نکا
همجواری با کشتی سازی صدرا
همجواری با پایانه نفتی شمال کشور
همجواری با نیروگاه تولید برق شهید سلیمی نکا
همجواری با فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری و گرگان
بر خورداری از زیر ساخت های حمل و نقل مدرن و چند وجهی
پایلوت غله در شمال کشور
بزرگترین بندر نسل سوم در شمال کشور
سومین بندر کشور به لحاظ وسعت
دسترسی آسان به بازار ٣٠٠ میلیون نفری کشورهای حوزه CIS
برخورداری از ٩٨ درصد سهم صادرات بنادر مازندران
برخورداری از ٨٨ درصد سهم واردات بنادر شمال کشور
و….
عنایت میفرمائید که محرومیت مازندران از داشته منطقه ویژه اقتصادی – صنعتی در واقع نشانه مظلومیت آن است. بنابراین با توجه به نام گذاری سال ٩٥ به عنوان اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری و با عنایت به ظرفیتهای بالای مازندران و نقش انکارناپذیر آن در اقتصاد کشور و اهتمام دولت برای رونق اقتصادی و افزایش تراز تجاری کشور، درخواست دارم که انتخاب منطقه آزاد تجاری – صنعتی را در هیات دولت مطرح کرده و مقدمه تصویب آن در مجلس شورای اسلامی را فراهم نمائید.
در این رابطه مجمع نمایندگان استان مازندران نیز همسو و هم جهت با نظرات کارشناسی ارگانهای ذیربط در مکان یابی مناسب از هر گونه کمکی دریغ نخواهند نمود.
از دستور مساعدی که صادر میفرمائید تقدیر و تشکر دارم.
علی اصغر یوسفنژاد
نماینده مردم شریف ساری و میاندورود
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی
بلاغ