logo

کد خبر : 18684
تاریخ خبر : 1395/03/10
تجارت تلخ در کاسبی شیرین کافی‌شاپ‌ها

تجارت تلخ در کاسبی شیرین کافی‌شاپ‌ها

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">کافی&zwnj;شاپ&zwnj;ها بدون اغراق همان قهوه&zwnj;خانه&zwnj;های بروز شده ایرانی هستند، مکانی با ۴۰۰ سال قدمت که ازدیرباز محلی برای نوشیدن قهوه، چای و...</span></p>

به گزارش مازند اصناف کافی‌شاپ‌ها بدون اغراق همان قهوه‌خانه‌های بروز شده ایرانی هستند، مکانی با ۴۰۰ سال قدمت که ازدیرباز محلی برای نوشیدن قهوه، چای و گردهمایی توانگران و بزرگان کشور به شمار می‌رفت و تاکنون نیز این ویژگی راکم‌وبیش حفظ کرده است.


با این همه این روزها کافی‌شاپ‌ها تبدیل به مکانی لوکس شده‌اند که تنها عده‌ای معدود که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد و توانایی حضور در این مکان‌ها و پول خرج کردن را دارند درآن حضور می‌یابند. پاتوقی که در واقع برای نوشیدن یک نیم لیوان کاغذی قهوه ترک با آن ابعاد میلی‌متری و قیمت‌های آنچنانی‌اش گاهی اوقات حسابی کام مشتری را تلخ می‌کند و فلسفه وجودی این قهوه‌خانه‌های مدرن امروزی را زیرسوال می‌برد.

البته افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت‌ها درکافی‌شاپ‌ها تنها منحصر به قهوه که محصولی وارداتی است نمی‌شود و بقیه خوراکی‌های عرضه شده دراین واحدهای صنفی نیز از این قاعده مستثنا نیستند، طوری که به نظر می‌رسد قیمت این محصول وارداتی موجب شده صاحبان کافی‌شاپ‌ها بدعادت شوند چراکه انواع نوشیدنی‌ها و بستنی نیز با قیمت‌هایی دور از ذهن در منوی این مراکز جا گرفته‌اند و دریک کلام کافی‌شاپ‌ها به مغازه‌هایی لوکس برای قشر خاصی از افراد جامعه تبدیل شده‌اند که هیچ نظارت و کنترلی روی قیمت آنها وجود ندارد.

این در حالی است که ذات به‌وجودآمدن کافی‌شاپ در واقع ایجاد محیطی آرام برای یک استراحت کوتاه و نوشیدن یک فنجان چای و قهوه است اما در ایران این محل استراحت، برای بسیاری از افراد دور از دسترس شده درحالی که کار کافی‌شاپ‌ها در کشورهای دیگر از ساعت ۵ صبح شروع شده و تا نیمه‌های شب ادامه دارد.

در این کشورها همه مردم از بالاترین رده‌های شغلی گرفته تا پایین‌ترین آنها می‌توانند مشتری ثابت کافی‌شاپ‌ها باشند و بیشتر کافی‌شاپ‌ها به‌طور تقریبی در یک سطح قیمت قرار دارند به همین دلیل مشتری‌های آنها هم اقشار مختلف جامعه‌اند، در حالی که در ایران کافی‌شاپ به‌عنوان یک مکان کاملا لوکس شناخته شده و برای قشر خاصی درنظر گرفته می‌شود و جنبه پاتوق دارد.

در این‌باره اسکندر آزموده، رییس اتحادیه فروشندگان بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران در گفت‌وگو با صمت در پاسخ به این نکته که قیمت‌های بسیار بالا موجب استفاده نکردن همه اقشار جامعه از این واحدهای صنفی شده، توضیح می‌دهد: واضح است که قیمت محصولات ارائه شده در کافی‌شاپ‌ها در ایران براساس هزینه اجاره محل، دکوراسیون و مواد اولیه مورد نیاز تعیین می‌شود و نرخ مصوب برای اقلامی که در آن ارائه می‌شود، وجود ندارد.

به گفته وی گرچه قیمت یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده تقاضاست اما باید قیمت‌ها منطقی و مناسب با هزینه‌ها تعریف شود. او می‌گوید: در یک کافی‌شاپ خوب قهوه به‌گونه‌ای دم می‌شود که عطر آن انسان را سرمست می‌کند اما اغلب مغازه‌های موجود در کشور این روش‌ها را نمی‌دانند.

صاحب کافی‌شاپ باید قهوه‌سبز را از مزرعه بخرد، بو بدهد، بسته‌بندی کند و بعد به صورت نوشیدنی به‌دست مردم برساند. از سوی دیگر، غیراز ارائه قهوه خوب، خوب‌درست‌کردن آن هم بسیار مهم است تا طعم واقعی قهوه را نشان دهد. در ایران ۲۰ تا ۳۰درصد استانداردهای بین‌المللی رعایت می‌شود و ۷۰ درصد بقیه چیز دیگری است. در کشور ما جا افتاده که کافی‌شاپ حالت رستوران داشته باشد، درحالی‌که این درست نیست.

رییس اتحادیه فروشندگان بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران در بخش دیگری ازاین گفت‌وگو در پاسخ به سوال دیگر صمت مبنی بر عرضه بستنی ۲۰۰گرمی در برخی کافی‌شاپ‌ها با نرخ ۱۵هزار تومان تاکید می‌کند: عرضه و فروش بستنی در کافی‌شاپ‌ها کار ۱۰۰درصد نادرستی است و براساس قوانین صنفی آنها مجاز به عرضه بستنی نیستند و مردم در صورت مشاهده این دست از تخلفات می‌توانند با اتحادیه تماس گرفته و شکایت خود را مطرح کنند تا به آنها رسیدگی کنیم.

او می‌گوید: براساس قوانین صنفی عرضه بستنی تنها به شکل کیلویی و درواحدهای مجاز امکان‌پذیر است و مطمئن باشید فروش بستنی درکافی‌شاپ‌ها تنها از سوی واحدهایی که پروانه کسب ندارند و در واقع غیرمجازتلقی می‌شوند، اتفاق می‌افتد.

آزموده در ادامه تعداد کافی‌شاپ‌های مجاز در تهران را کمی بیش از ۲۰۰ واحدعنوان می‌کند. وی البته به تعداد دقیق آن اشاره نمی‌کند و می‌گوید: در پایتخت هزار و ۲۰۰ واحد کافی‌شاپ و بستنی فروشی مجاز وجود دارند و بقیه بدون پروانه صنفی مشغول به‌کار هستند.

رییس اتحادیه فروشندگان بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران در بخش دیگری از گفته‌هایش به اقدام برخی از کافی‌شاپ‌های غیرمجاز برای دریافت مجوز اشاره می‌کند و می‌گوید: دریافت مجوز آنها در دست بررسی است، اما بازرسان اتحادیه، اتاق اصناف و تعزیرات نیز اخطارهای لازم را به کافی‌شاپ‌های بدون مجوز داده‌اند.


آبمیوه نرخ مشخصی ندارد


گفته‌های رییس اتحادیه فروشندگان بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ درحالی بیان می‌شود که نرخ بالای محصولاتی که درکافی‌شاپ‌ها عرضه می‌شود تنها به قهوه و بستنی خلاصه نمی‌شود و آبمیوه نیز از این قاعده مستثنا نیست.

موضوعی که البته آزموده نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید: آبمیوه نرخ مشخص و مصوبی ندارد چون قیمت میوه متغیر بوده و از طرفی لیوان‌های آبمیوه در اندازه‌های مختلف است و معیار مشخصی ندارد.

او در ادامه همچنین درباره آخرین نرخ مصوب بستنی اظهار می‌کند: قیمت هر کیلوگرم بستنی سنتی خامه‌دار و مغزدار ۱۶ هزار تومان، هر کیلوگرم بستنی خامه‌دار زعفران اعلا ۱۴ هزار تومان، بستنی درجه سه۱۲ هزار تومان، بستنی میوه‌ای مغزدار اعلای ممتاز ۱۶ هزار تومان، بستنی معمولی میوه‌ای ۱۴ هزار تومان و فالوده ۱۰ هزار تومان است.

 

زهره رجب‌نیا - گروه تجارت گسترش صمت