logo

کد خبر : 18534
تاریخ خبر : 1395/03/01
قیمت‌های چند برابری خوراکی‌ها در فرودگاه!

قیمت‌های چند برابری خوراکی‌ها در فرودگاه!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">در حالی در فرودگاه ها گران فروشی بیداد می کند که نزدیک ترین سوپرمارکت به فرودگاه، کیلومترها از آنجا فاصله دارد. و اگر مسافران بخواهند برای خرید به بیرون از فرودگاه بروند، قطعا از پرواز خود جا خواهند ماند. بنابراین آنها ناچار به پذیرفتن قیمت های سرسام آور در فرودگاه می شوند.&nbsp;&nbsp;&nbsp; <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تصمیم بگیرید برای سفر از هواپیما استفاده کنید. بنابراین حدود یک ساعت قبل از ساعت پرواز در فرودگاه حاضر می شوید تا لوازم و وسایل خود را به مسئولان فرودگاه تحویل دهید.

در این میان شاید شما تصمیم بگیرید که برای تهیه خوراکی یا یک میان وعده به سوپرمارکت یا اغذیه فروشی های فرودگاه بروید. به خصوص اینکه تاخیر چند ساعته در پرواز مسافران به امری طبیعی تبدیل شده و به دلیل طولانی شدن انتظار مسافران در فرودگاه نیاز بیشتری به خرید از غرفه ها احساس می شود. آن وقت است که بعد از خرید خوراکی از شنیدن رقم پرداختی خوراکی هایی که انتخاب کرده اید، شوکه می شوید. اما خب چه می شود کرد؟ گزینه دیگری برای خرید برای شما وجود ندارد، بنابراین ناچار هستید آن رقمی که گفته شده را پرداخت کنید.

در حالی در فرودگاه ها گران فروشی بیداد می کند که نزدیک ترین سوپرمارکت به فرودگاه، کیلومترها از آنجا فاصله دارد. و اگر مسافران بخواهند برای خرید به بیرون از فرودگاه بروند، قطعا از پرواز خود جا خواهند ماند.  بنابراین آنها ناچار به پذیرفتن قیمت های سرسام آور در فرودگاه می شوند.

از سوی دیگر اما نظارتی بر قیمت های تعیین شده در فرودگاه ها نیست و فروشندگان در فرودگاه نیز قیمت های تعیین شده را منصفانه می دانند!
 
قیمت های چند برابری خوراکی ها در فرودگاه!

 
مهسا ۲۵ ساله در رابطه با گران فروشی در فرودگاه ها به خبرنگار «فردا» می گوید: ساعت ۱۶ به سمت مشهد پرواز داشتیم، ما از ساعت ۱۵ در فرودگاه مهرآباد منتظر نشسته بودیم. نیم ساعت بعد اعلام کردند که پرواز با تاخیر انجام می شود. با همسرم تصمیم گرفتیم که برای خرید عصرانه و کمی تنقلات به یکی از بوفه های این فرودگاه مراجعه کنیم. بنابراین یک عدد پفک، یک عدد چیپس، دو عدد چای و دو عدد کیک برداشتیم. زمانی که برای مبلغ این خوراکی ها از فروشنده سوال پرسیدیم با گفتن مبلغ، برق از کله ما پرید! ۲۷ هزار تومان می شود! آنقدر تعجب کرده بودم که از فروشنده سوال پرسیدم، مگر قیمت هر کدامشان چقدر می شود؟ فروشنده هم که اصلا تاب انتقاد نداشت، با عصبانیت گفت: « چایی ها؛ ۱۰هزارتومان، چیپس و پفک؛ ۹هزار تومان، کیک ها هم می شود ۸هزار تومان! مجموعا ۲۷ هزارتومان»

او ادامه می دهد: با تعجب قیمت های روی چیپس، پفک و کیک را نگاه کردم! مگر می شود! قیمت برای مصرف کننده درج شده، اما فروشنده هر کدام را چند برابر حساب می کند؟!

مدیر روابط عمومی فرودگاه: قیمت ها منصفانه است!
 
به گفته مدیر روابط عمومی یکی از فرودگاه های تهران اجناس موجود در بوفه فرودگاه ها توسط ادارات بازرگانی هر فرودگاه نرخ گذاری می شود که این قیمت ها هم مطابق با استاندارد است وهرگز بر اساس میل شخصی اجناس قیمت گذاری نمی شوند.

او معتقد است که اگر اجناس در داخل فرودگاه گران تر از اجناس داخل شهر است برای این است که به هر حال آوردن اجناس از نقاط مختلف به این فرودگاه هم سخت است و هم هزینه بر بنابراین طبیعی است که اجناس در این مکان کمی گرانتر به نظر برسند.

این در حالی است که بازرسی اصناف معتقد است که قیمت کالاها نباید در فرودگاه بالاتر از آن چیزی که روی بسته کالا درج شده، فروخته شود. زیرا که در این صورت گران فروشی شده و صاحب غرفه متخلف محسوب می شود.


فروش اجباری کالا در فرودگاه امام خمینی(ره)

تخلف غرفه های واقع در فرودگاه ها فقط به گران فروشی ختم نمی شود. دهم فرودین ماه سال جاری بود که یک اکیپ از گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران با حضور در فرودگاه امام خمینی(ره) ضمن نظارت بر غرفه‌های فروش کالا و اقلام خوراکی و غذایی در سالن انتظار این فرودگاه، با تخلف یکی از غرفه‌ها مبنی بر فروش اجباری کالا مواجه شدند. که از همان ساعات ابتدایی با دو مورد تخلف از سوی غرفه‌ها برخورد شد. یکی از تخلف ها مربوط به غرفه‌ای بود که نوعی شیرینی آلمانی را به بسته‌های ۲۰۰ و ۳۰۰ گرمی تبدیل کرده بود و به قیمت گزاف به مردم می‌فروخت. طبق محاسبه‌ صورت گرفته از سوی بازرسان گشت مشترک، قیمت هر کیلو شیرینی آلمانی عرضه شده توسط این غرفه حدود ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. و تخلف دیگر هم مربوط به فروش اجباری کالا می شد؛ یکی از غرفه ها به ازای خرید هر آبیموه از سوی مسافران، یک کیک و شکلات نیز به صورت اجباری می فروخت!

آمادگی سازمان تعزیرات حکومتی برای استقرار در فرودگاه/ مسئولان فرودگاه تمایلی ندارند


امیدشهرآبادی، رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در این مورد گفته: برخی سودجویان خود را تافته جدا بافته می دانند اما قانون در تمام خاک جمهوری اسلامی ایران و برای تمام افراد یکسان است و هیچ عذر و بهانه ای برای فرار از رعایت قانون قابل قبول نیست.

شهرآبادی افزوده: امیدوار بودیم که پس از حضور مرتبه اول در فرودگاه، تخلفات کاهش پیدا کند اما گزارش های کارشناسی امروز حکایت از تکرار تخلفات داشت و تعزیرات حکومتی استان تهران با اینکه مخالف پرونده سازی است اما در صورت انجام تخلف به مجازات متخفان برابر قانون می پردازد و سعی در اصلاح تخلفات در محل دارد اما چنانچه واحدی مجددا مرتکب تخلف شود با توجه به اختیاراتی که قانون به روسای شعب تعزیرات حکومتی داده، احکام با تشدید مجازات صادر می شود.

رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم حضور مستمر دستگاه های نظارتی در اماکن عمومی به ویژه فرودگاه ها تصریح کرده: تعزیرات حکومتی استان تهران هم اکنون ۵ پایگاه گشت مشترک در سطح استان تهران دارد که تیم گشت مشترک برای رسیدگی به شکایات مردمی در این پایگاه حضور دارند و از همین جا برای حضور مستمر گشت مشترک در فرودگاه ها نیز اعلام آمادگی می کنیم و انتظار داریم مدیران فرودگاه ها شرایط لازم برای این امر را محقق کنند. این در حالی است که مسئولان فرودگاه از حضور دائمی تعزیرات در آنجا استقبال نکرده و تمایلی به انجام این کار ندارد.
 
هنگام مواجه شدن با گرانفروشی ها چه باید کرد؟
 
متاسفانه بسیاری از مشتریان از این دسته از تخلفات در فرودگاه اطلاعی ندارند و تصورشان این است که به دلیل دور بودن فرودگاه از شهر این قیمت ها قانونی است. بنابراین نسبت به این موضوع اعتراضی نمی کنند و با بی تفاوت از کنار این گران فروشی ها رد می شوند.

این در حالی است که هنگام مواجه شدن با گران فروشی ها و تخلفات اینچنینی، می توان با تماس تلفنی با ۱۲۴، تخلف مربوط به گران فروشی ها، حتی در فرودگاه ها را ثبت کرد و با شماره پیگیری اعلام شده، مانع از ادامه تخلفات برخی از این غرفه ها شد. همچنین شکایات از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۹۶۵۱ و یا پورتال تعزیرات حکومتی استان تهران نیز ثبت می شود تا تیم گشت مشترک در اسرع وقت در محل به این شکایات رسیدگی کنند.


منبع: فردا