logo

کد خبر : 17809
تاریخ خبر : 1395/01/16
مذاکره با تولیدکنندگان موتورسیکلت خارجی بعد از برجام/ از اول مهرماه موتورسیکلت‌های کاربراتوری پلاک نمی‌شوند

مذاکره با تولیدکنندگان موتورسیکلت خارجی بعد از برجام/ از اول مهرماه موتورسیکلت‌های کاربراتوری پلاک نمی‌شوند

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">محمد خادم منصوری گفت: قبل از آغاز اجرای برجام و با توجه به شرایط، شرکت یاماهای ژاپن با برخی از کارخانه های ایرانی وارد مذاکره شده و به نتایج مثبتی نیز دست یافته اند که البته هنوز منجر به عقد قرارداد نشده است.&nbsp; <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ محمد خادم منصوری رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتور سیکلت تهران با اشاره به شرایط پسابرجام و احتمال حضور شرکت های خارجی در صنعت دوچرخه و موتور سیکلت سازی ما، مانند صنعت خودرو به خبرنگار تراز گفت: قبل از آغاز اجرای برجام و با توجه به شرایط، شرکت یاماهای ژاپن با برخی از کارخانه های ایرانی وارد مذاکره شده و به نتایج مثبتی نیز دست یافته اند که البته هنوز منجر به عقد قرارداد نشده است.

وی درباره نحوه تعامل و همکاری احتمالی با شرکت های معتبر خارجی افزود: نظر شخصی من این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این موضوع ورود کرده و کارخانجات ایرانی را ملزم به عقد قرارداد بر مبنای تولید و مشارکت با شرکت های خارجی کند.


خادم منصوری در ادامه اظهار داشت: باید خود ما موضوع تولید داخلی را جدی گرفته و مانند خودرویی ها بعد از حدود ۲۰ سال همکاری با پژو همچنان مونتاژ کار نباشیم. وی درباره حرکت به سمت موتور سیکلت های برقی و جایگزینی آن ها به جای موتورهای بنزینی تصریح کرد: کارخانجات موتورسازی ما تا مهر ماه مجوز تولید و پلاک موتورهای بنزینی را داشته و پس از مهر ماه موتورسیکلت های کاربراتوری پلاک نشده و همه موتور سیکلت ها باید انژکتوری شوند.


خادم منصوری اظهار داشت: طبیعتا بعد از موتورهای انژکتوری، کشور به سمت وسایط نقلیه برقی حرکت خواهد کرد که موتور سیکلت نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی افزود: البته  استفاده از موتور سیکلت های برقی به شرایط و پیش زمینه هایی وابسته است و حتما باید خدمات استفاده از این وسیله فراهم شده باشد. چرا که مهمترین مسئله در موتورسیکلت های برقی قطعات و باطری این نوع موتورها هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتور سیکلت تهران تصریح کرد: اگر قیمت این باطری خیلی گران باشد به دلیل کاربرد زیاد آن در موتورهای برقی استقبال چندانی از این وسیله نخواهد شد.

این فعال صنفی درباره میزان کالاهای خارجی موجود در بازار این صنف به تراز گفت: صد در صد دوچرخه های موجود در بازار خارجی است. ما در گذشته چند کارخانه دوچرخه سازی داشتیم که به دلیل هزینه های بالای تولید تمام این کارخانجات تعطیل شدند.

وی درباره دلایل عدم استقبال از دوچرخه های ایرانی افزود: وقتی دوچرخه ای از چین با قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان وارد کشور می شود در حالیکه تولید همان دوچرخه در ایران بیش از ۲۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

وی ضمن انتقاد از دولت درباره عدم حمایت از تولیدکنندگان اظهار داشتک در ایران دولت ها فقط در زبان از تولید حمایت کرده اما در عمل برای پرداخت هزینه حامل های انرژی یا مالیات  با تولیدکنندگان نیز مانند سایر افراد جامعه برخورد می شود.