به گزارش مازند اصناف؛ بعد از امضای قرارداد بین ایران خودرو با شرکت پژو برای حضور مجدد محصولات این شرکت در بازار ایران دیدگاههای مختلفی نسبت به آن مطرح شد، برخی معتقد بودند این قرارداد میتواند زمینه رقابت را در بازار داخل بیشتر کند و تا حدی باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی شود. برخی دیگر هم کاهش قیمت خودروهای داخلی بعد از قرارداد را مردود دانستند و معتقد بودند که حضور پژو در ایران صرفا باعث ورود مدلهای جدید خودرو و از سوی دیگر باعث ارتقا و بهبود ساخت داخل و صادرات خودرو میشود و اینکه این موضوع ارتباطی با قیمت در بازار داخل پیدا نمیکند.
اما برخی از ناظران و فعالان اقتصادی معتقد هستند که شرکتهای خودروسازی ایران در مشارکت با خودروسازان جهان باید تولید خودروهای ارزان قیمت و در سطح قدرت خرید مردم را دنبال کنند، چراکه به باور آنها مردم بیشتر به خودروهایی تمایل نشان می دهند که متناسب با درآمد و قدرت خرید انان طراحی شده باشد.
این دیدگاه بر این باور است که خودروهایی که قرار است در ایران با همکاری شرکتهای خارجی تولید شود باید متناسب با درآمد قشر متوسط جامعه باشد؛ همانگونهای که شرکت رنو خودرویی را برای هند طراحی کرد و این خودرو که با نظارت فرانسویها در هند تولید شد کمتراز ۵۰۰۰ یورو قیمت داشت.
اما قرارداد جدید بین ایران خودرو و پژو در قالب شراکت راهبردی، با سهم ۷۰ درصد داخلی و ۳۰ درصد صادرات به امضاء رسیده است و محصولات پژو در سه مدل ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ با حجم ۵۰۰ میلیون یورو در قرارداد و با سهم ۵۰ درصد هر طرف ارائه میشود.
محمدرضا نجفی منش - رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران - در این زمینه معتقد است که این خودروها، گران است و در نهایت با پرداخت مبلغ نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ میلیون به مشتری داخلی خواهد رسید. به گفته او این خودروها، محصولات به روزی اند اما بازار ایران کشش تولید این محصولات با تیراژ بالا را ندارد چرا که در توان اکثریت مردم نیست که این محصولات را بخردند. از این رو بهتر است خودروهایی با همکاری پژو تولید شود که قیمتی مشابه پراید داشته باشد تا اقشار متوسط بتواند آن را خریداری کند.
رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران از برنامهریزی برای تولید سه میلیون خودرو در سال خبر داد و تصریح کرد که برای رسیدن به این هدف باید خودرویی طراحی شودکه مردم امکان خرید آن را داشته باشند.
به گفته نجفی منش، تولید خودرو با قیمت ۲۰ میلیون تومان هم برای مصرف داخل و هم برای صادرات موثرتر است چرا که در عراق و افغانستان که دو کشور مهم واردکننده از ایران هستند شرایط اقتصادی به گونهای نیست که مردم بتوانند خودروی گران بخرند. از این جهت شرایط بازار در داخل و همین طور خارج نشانمیدهد که باید خودروهایی برای اقشار بادرآمد پایین تولید شود.
منبع: ایسنا