به گزارش مازند اصناف؛ علی لشگری عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران درباره سهم کفش های خارجی در بازار ایران به خبرنگار تراز گفت: در ابتدا باید بپذیریم که متاسفانه صنعت کفش، صنعت به شدت قاچاق پذیری است، که مصداق بارز آن تفاوت فاحش آمار گمرگ ایران و سازمان تجارت جهانی درباره واردات کفش به ایران است. وی در ادامه افزود: طبق آمار گمرگ، سال گذشته ۶.۸ میلیون دلار کفش از مبادی رسمی وارد کشور شده است اما طبق آمار سازمان تجارت جهانی این رقم چیزی حدود ۴۹۲ میلیون دلار است.
لشگری درباره تفاوت بین آمار گمرک ایران و آمارهای بین المللی خاطر نشان کرد: طبق این آمارها ۷۲ برابر واردات رسمی کفش به ایران قاچاق این کالا به کشور صورت گرفته است که آمار نگران کننده ای محسوب می شود. وی بیان داشت: اگر حجم بازار کفش ایران را از نظر ارزشی حدود ۲ میلیارد دلار در نظر بگیریم. طبق این اعداد، حدود ۲۵ درصد سهم مصرف از طریق قاچاق این کالا تامین می شود. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به سهم بالای این صنعت در ایجاد اشتغال تصریح کرد: حدود ۹۵ درصد واحدهای فعال در این صنعت به صورت بنگاه های خرد و کوچک و با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر در هر واحد بوده و سهم زیادی در اشتغال کشور ایفا می کند. لشگری افزود: تعطیلی این واحدها می تواند ضربه سنگینی به اقتصاد ملی ما وارد کند.
وی درباره سهم مشاغل خانگی و اشتغال بانوان در این صنعت اظهار داشت: بسیاری از واحدهای تولیدی در این صنعت به صورت خانگی اداره شده و جامعه بانوان ما در طراحی و دوخت آن نقش تعیین کننده ای دارند. لشگری در ادامه توضیح داد: ورود این کالاها به صورت قاچاق ، به دلیل عدم پرداخت عوارض گمرکی و ۹ درصد ارزش افزوده، مزیت رقابتی تولیدکنندگان شناسنامه دار ایرانی در مقابل واردکنندگان غیرقانونی را از بین برده و باعث بیکاری بخش عظیمی از شاغلان فعال در این حوزه شده است.
رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران درباره کارکرد و تاثیرات طرح هایی مانند ایران کد و شبنم در سال های گذشته به تراز گفت: حداقل حسن اجرای این دو طرح، این بود که اجرای آن توانست هزینه قاچاق را بالا برده و از این جهت اقدام مناسبی بود. وی درباره دلایل کنارگذاشتن اجرای این طرح ها خاطرنشان کرد: وزارت صنعت و معدن به دنبال تمهیداتی است که بتواند با روش های مدرن تر شناسایی کالاهای قاچاق را پییگیری کند که این اقدام در مرحله نهایی شدن و اجرا قرار دارد.
لشگری با اشاره به روش های مبارزه با قاچاق کالا تصریح کرد: ما معتقدیم شبکه های توزیع کالا و قراردادهای برندهای خارجی باید توسط اتحادیه های صنفی مورد بررسی و راست آزمایی قرار بگیرد. عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران در خاتمه اظهار داشت: اگر برندهای خارجی به ثبت رسیده و صاحب شناشنامه شوند هیچ تضاد و تناقضی با تولید داخلی نداشته و ما توان رقابت با این کالاها را داریم.
تراز