به گزارش مازند اصناف؛ یکی از اقدامات مهم و موثر در رفع تبعیض و اجرای عدالت در حکومت مهدوی توزيع عادلانه اموال در بين همه افراد جامعه است. حضرت با بذل و بخشش هاي خودسرانه و بعضا غاصبانه اي كه قبل از ظهور صورت مي گيرد برخورد جدی به عمل می آورند و عده اي که از طريق رفاقت و پارتي به نان و نوايي رسیده اند در دوره حكومت مهدوی باید جواب پس بدهند و اموال را به بیت المال بازگردانند. در دوران آخرالزمان جاه طلبی و حرص مال دنیا در بین مردم رواج پیدا می کند به گونه ای که هرکس به دنبال کسب مال از هر طریقی شده می رود.
لذا قرآن در خصوص زمان ظهور می فرماید: «يملأ الارض قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و جوراً»
این عبارت حاکی از آن است که دنیا در عصر ظهور دچار نوعی نابسامانی سیاسی و اقتصادی و حتی اجتماعی شده و دولت های جهان و نظام های بزرگ و قدرت های فراگیر با سیستم های ظالمانه و نشات گرفته از ظلم و بی عدالتی اداره می شوند. در این دوران است که حضرت با تدابیر بلند و الهی به تشکیل حکومت عادلانه و دوران طلایی ظهور کمر همت می بندند.
در روایت مهمی امام باقر(ع) نقل شده است كه:
«همه اموال جهان (هنگام ظهور) در نزد مهدي (عج) گرد می آيد، آنچه در دل زمين است و آنچه در روي زمين؛ آنگاه حضرت به مردم می گويد: بياييد و اين اموال را بگيريد. اينها، همان چيزهايي است كه براي به دست آوردن آن، قطع رحم كرديد و نزديكانتان را رنجانيديد، خون هاي بناحق ريختید و مرتكب گناهان شديد، بياييد و بگيريد.» (غيبت نعمانی، ص، ۲۳۷)
***
سه نکته:
* عامل اصلی همه فسادها!
اگر همه فسادهای روی زمین ریشه یابی دقیق شوند مشخص می شود که در همه آنها مال و ثروت نقش اول را ایفا می کند. یکی از عوامل اصلی همه درگیری ها، دزدی و کلاهبرداری ها، قتل و غارت ها و غیره حرص مال دنیاست.
** مقابله با بذل و بخشش به آقازاده ها!
امام صادق علیه السلام در این رابطه می فرمایند: «هنگامي كه قائم آل محمد(ص) قيام كند، قطايع از ميان مي رود و ديگر اقطاعي درميان نخواهد بود.» (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۹) اقطاع در این بیان حضرت به معنای بذل و بخشش های حکام و دولتمردان به برخی افراد خاص اشاره دارد!
*** ظهور در دوران اختلاف
در روایتی دیگر ابوسعيد خدري مي گويد: پيامبر(ص) فرمود: «به مهدي بشارت تان می دهم. او به هنگام اختلاف مردمان، ازميان امت من ظهور خواهدكرد و ساكنان آسمان ها و زمين از او خشنود خواهند شد. او مال را درست درست تقسيم مي كند.» (منتخب الاثر، ص ۱۹۷)
تراز