logo

کد خبر : 16752
تاریخ خبر : 1394/11/15
کاهش 80 درصدی صادرات عسل ایران نسبت به سال گذشته

کاهش 80 درصدی صادرات عسل ایران نسبت به سال گذشته

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران کشور با بیان اینکه امسال صادرات عسل 80 درصد کاهش یافته است، گفت: با برداشتن استاندارد اجباری عسل محموله&zwnj;های صادراتی فاقد استاندارد به کشور برگشت.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ عفت رئیسی سرحدی در مورد علت کاهش صادرات عسل، اظهار  داشت: صادرات عسل نسبت به سال گذشته 80 درصد کاهش داشته و دلیل آن تبدیل استاندارد از اجباری به تشویقی است.

مطابق آمار گمرک صادرات عسل در سال جاری نسبت به سال گذشته از 28 میلیون دلار به پنج میلیون دلار کاهش یافته است.


وی افزود: با تشویقی شدن استاندارد، داشتن یا نداشتن استاندارد برای محصول اجباری نیست و در صورت تخلف در محصول تولیدی با جریمه اندک موضوع رفع می‌شود.

رئيسی سرحدی خاطرنشان کرد: دو سال قبل یک سری شرکت‌ها با برندهای مختلف که در میان آنها تعدادی برند شناخته شده هم وجود داشت‌ عسل‌های تولیدی‌شان فاقد استاندارد بود و سعی کردند تا با تحت فشار قرار دادن سازمان استاندارد کشور، استاندارد اجباری عسل را بردارند که در آن زمان با همکاری معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، انجمن علمی زنبور عسل و اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران جلوی این اقدام گرفته شد.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل کاهش صادرات عسل به ترکیه که یکی از مشتریان عمده عسل ایران بوده است، چیست، بیان داشت: عسل‌های صادراتی به ترکیه عسل‌های فاقد استاندارد بوده است و به همین دلیل محموله‌های صادراتی به ترکیه برگشت خورده است. کشور ترکیه پس از آزمایش بر روی عسل‌های صادراتی ایران اجازه واردات به کشورش را نداد و حتی اعلام کرد که این عسل‌ها فاقد استاندارد لازم برای مصرف در ایران است و پس از مرجوع شدن باید معدوم شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران با اعلام اینکه هر کیلو عسل به قیمت 12 هزار تومان عرضه می‌شود افزود: تولیدکنندگان این‌گونه عسل‌ها زنبوردار نیستند و به روش‌های فرموله شده عسل را تهیه می‌کنند. تولیدکنندگان عسل‌های غیراستاندارد به فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولاتشان سودهای 60 درصدی پرداخت می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا عسلی که به صورت کاملا طبیعی تولید می‌شود به فروش نرسد، چرا که قیمت تمام شده هر کیلوگرم عسل طبیعی و استاندارد 47هزار تومان است.

رئیسی با بیان اینکه عسل ایران‌ مهم‌ترین نوع از این محصول در جهان است ادامه داد: عسل دارای مزیت رقابتی است و کمتر کشوری مانند ایران پیدا می‌شود که دارای انواع گیاهان دارویی برای تولید این محصول باشد.

 

 

فارس