به گزارش مازند اصناف؛ فطرت انسانی زیبایی طلب و جویای آراستگی ظاهر و جمال است. از طرفی مطابق آموزه های دینی حتی آراستگی و تهذیب باطن نیز بی ارتباط با ظاهر انسان نیست. هرچند آراستگی باطنی با رعایت آداب اخلاق اسلامی و آراستگی ظاهری با پوشش مناسب فراهم می گردد. اسلام به مساله پوشش و لباس و ظاهر اهمیت ویژه ای داده هرچند با تمام اهمیت لباس تقوی را که لباسی باطنی و پوششی درونی و معنوی است برتر می شمارد.
لباس طریقت به تقوی بود
نه در جبه دلق خضرا بود(سعدی)
قرآن کریم هم بحث پوشش را در لابلای آیاتی که پیرامون آفرینش انسان اولیه حضرت آدم (ع) آورده است وآنرا به عنوان نعمت الهی از طرف خدا معرفی کرده و از جمله در آیه ۲۶ سوره اعراف می فرماید:
«اى فرزندان آدم! به راستى ما براى شما لباسى فرو فرستاديم كه هم زشتى هاى شما را مى پوشاند و هم زينت شماست ولى جامه تقوا همانا بهتر است. اين از آيتهاى خداست، باشد كه پند گيرند.»
***
سه نکته:
* سفارشات خداوند به نسل بشر
پس از نقل داستان حضرت آدم، خداوند در سوره اعراف چهار بار (در اين آيه و آيات ۲۷، ۳۱ و ۳۵)، فرزندان آدم ونسل بشر را خطاب قرارداده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا، فريب شيطان را نخوردن، در خوراكى ها و آشاميدنى ها و تجمّلات اسراف نكردن و پذيرفتن دعوت انبياء، سفارش نموده است.
** حد قرآنی برای زینت و آراستگی
مطابق این آیه و سایر آیات قرآن، آراستن و زينت و بهره بردن از لباسهاى زيبا تا آنجا كه به اسراف كشيده نشود، مانعى ندارد. قرآن می فرماید معنويّت در كنار مادّيت و تقوا در كنار زينت لازم است. وگرنه لباس مى تواند وسيله اسراف، تكبّر، فساد، خودنمايى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
*** اثر مستقیم پوشش و لباس بر اقتصاد و فرهنگ
لباس و پوشش تاثیر مستقیمی بر مباحث اقتصادی هم دارند. ارتباط تنگاتنگ لباس با فرهنگ جامعه و وابستگی اقتصادی آن بر صاحبان قدرت و سرمایه، متأسفانه لطمات بسیاری به الگوی مناسب و مطلوب پوشش در جامعه وارد نموده است. از طرفی مساله دیگر در مقوله لباس پدیده مد گرایی است. مدگرایی که سوغات غرب برای جوامع است، موجب تجملگرایی، مصرفگرایی مفرط و تفاخر وچشم هم چشمی و غیره می گردد که همگی اثر مستقیم بر فرهنگ و اقتصاد خواهند داشت.
تراز