logo

کد خبر : 16617
تاریخ خبر : 1394/11/07
دلالان مشکل همیشگی کشاورزان و باغداران/ زحمت از کشاورز؛ سود چند برابری نصیب دلال

دلالان مشکل همیشگی کشاورزان و باغداران/ زحمت از کشاورز؛ سود چند برابری نصیب دلال

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">بیشترین زحمت تولید مرکبات از جانب کشاورزان صورت می&zwnj;گیرد که در زمان فروش محصولات بیشترین سود به جیب دلالان و واسطه&zwnj;های همیشگی مرکبات ریخته می&zwnj;شود.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ مازندران رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی را در کشور دارا است، بخش وسیعی از این تولیدات به مرکبات اختصاص دارد، اما در چندسال اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی روبه رو بوده که بسیاری از کشاورزان از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند.

کشاورزی یکی از ارکان اصلی و مهم چرخه اقتصادی روستانشینان محسوب می‌شود، در میاندورود نیز افراد زیادی به کشاورزی و باغداری اشتغال دارند تا بتوانند گامی در اقتصاد خانواده بردارند.

حضور دلالان و واسطه‌ها همه ساله در بازار فروش مرکبات وجود دارد که همچنان هیچ چاره‌ای برای حذف آنها انجام نشده است، بیشترین زحمت تولید مرکبات از جانب کشاورز صورت می‌گیرد که در زمان فروش محصولات بیشترین سود به جیب دلالان و واسطه‌های همیشگی مرکبات ریخته می‌شود.

* عدم نظارت در بازار عرضه محصولات کشاورزی

با ریشه یابی و توجه ویژه مسئولان در هموار کرد مشکلات کشاورز، قدم موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته خواهد شد، اگر نظارت موثر در بازار عرضه محصولات انجام نشود، در نتیجه با افت چشم گیر محصولات داخلی روبه رو خواهیم بود.

یکی از اهالی بخش گهرباران میاندورود در گفت‌وگو با خبرنگار میانخبر، به بازار نامناسب مرکبات اشاره کرد و گفت: از حضور واسطه‌ها و دلالانی که همه ساله در زمان برداشت مرکبات مشاهده می‌شود، نمی‌توان غافل بود، کشاورز با زحمات زیاد در تولید محصول، به ناچار تصمیم فروش مرکبات به دلالان را کرده که این امر مشکلات زیادی برای کشاورز به‌وجود می‌آورد.

وی سودهی بالای دلالان را یکی از مواررد قابل توجه دانست و بیان کرد: دولت باید نقش واسطه‌ها را از تولید تا مصرف مرکبات کاهش دهد تا جلوی زیان‌هایی که به کشاورز وارد می‌شود گرفته شود.

شیرعلی باقری با اشاره به مشکلات کشاورزی خاطرنشان کرد: گاهی بعضی از زمین‌های کشاورزی به‌دلیل دوری از روستا، مرکبات از روی درخت به سرقت می‌رود که باز هم ضرر قابل توجه‌ای به کشاورزان وارد می‌شود.

* آفت زدگی مرکبات مشکلات عمده کشاورزی

هزینه کاشت و برداشت محصولات گاهی چند برابرفروش آن است، امنیت تضمینی دولت برای هزینه محصولات کشاورزی بسیار پایین است که در نتیجه همچنان مشکلات و ضرر و زیان به سمت کشاورزان است.

این شهروند گهربارانی با اشاره به اینکه شغل اکثر مردم میاندورود کشاورزی است و باید توجه به مشکلات کشاورزی بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد، اضافه کرد: میاندورود از شرایط اقلیمی خوبی در زمینه کشاورزی برخودار است اما مشکلاتی که در زمینه بیمه، هزینه کود و بذر وجود دارد به نوعی منجر به دلسردی کشاورزان و باغدارن می‌شود.

وی تصریح کرد: آفت زدگی میوه بر روی درخت و آگاهی نداشتن برخی از کشاورزان نیز زیان‌های زیادی را هنگام برداشت محصول به‌وجود می‌آورد، با وجود اینکه نرخ بیمه بالا است به همین دلیل کشاورزان انگیزه‌ای ندارند که محصولات را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

باقری در پایان عدم رسیدگی مسئولان از خسارت‌های طوفان به محصولات مرکبات را از عمده مشکلات کشاورزان دانست و گفت: با توجه به اینکه سال قبل برف و باران خسارات زیادی به کشاورزان و باغداران به‌وجود آورد، امسال نیز تگرگ موجب ایجاد خسارت‌های زیادی به کشاورزان شد که همچنان وعده و وعیدهای مسئولان در رسیدگی از مشکلات بیداد می‌کند.

* حمایت از تولیدکنندگان گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی

برف و تکرگ موجب بروز خسارت‌های زیادی به باغداران و کشاورزان شده است که همچنان در حال رسیدگی از مشکلات هستند، اما هنوز رسیدگی در حد وعده‌های بی سرانجام باقی مانده است و کشاورز همچنان چشم انتظار رفع خسارات هستند، به راستی زمانی که چرخه اقتصادی جامعه به وجود کشاورزان تأمین می‌شود، جای بسی تأمل نیست که بیشتر از هر موضوعی به مشکلات کشاورزان رسیدگی شود تا چرخه اقتصادی دچار تضعیف نشود؟!

یک باغدار میاندورودی دیگر نیز به حمایت از تولیدکنندگان تأکید کرد و گفت: همیشه در بحث اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدکنندگان به گوش می‌رسد، اما آیا به راستی در جهت حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی که چرخه اقتصادی کشور را تأمین می‌کنند، تلاشی انجام می‌گیرد؟!

وی بیان کرد: با وجود اینکه مشکلات زیادی پیش روی کشاورزان و باغدارن است، اما تسهیلات گسترده‌ای برای کشاورزان فراهم نیست تا ضرر و زیان‌ها جبران شود.

ایمان شیخی با اشاره به اینکه مرکبات امسال نسبت به سال قبل با برداشت خوبی همراه بود، خاطرنشان کرد: سال قبل با وجود سردی هوای شدید با افت برداشت محصول مواجه بودیم، با این وجود امسال با توجه به تگرگ در ماهای اخیر و افت محصول، اما برداشت نسبتا خوبی داشتیم.

این باغدار میاندورودی عدم آگاهی برخی از کشاورزان و باغداران را عامل مهمی در بروز مشکلات کشاورزی دانست و افزود: برخی از کشاورزان از نحوه رسیدگی به محصولات آگاهی ندارند که این امر یکی از مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، زیرا خود کشاورز هم باید از ضرر و زیانی که به خود وارد می‌کند جلوگیری کند.

شیخی تصریح کرد: برف و سرمای سال گذشته خسارت سنگینی به محصولات و درختان مرکبات وارد کرده است که از آن زمان تاکنون باغ‌داران پیگیری‌های بسیاری داشتند.

وی در پایان گفت: امسال نیز تگرگ به بخشی از محصولات خسارت وارد کرد که باز هم پیگیر بودیم اما همچنان در رسیدگی به مشکلات بلاتکلیف هستیم.

* برداشت 14 هزار تن مرکبات از باغات میاندورود

چرخه تولید محصولات داخلی به پشتوانه تلاش کشاورزان تأمین می‌شود، اما وجود معضلات و مشکلات زیاد در راستای تحقق این امر، موجب ضعیف شدن عملکرد کشاورزان می‌شود، زیرا در این صورت نمی‌توانند با آسودگی خاطر به تولید محصولات کشاورزی مشغول باشند.

سیدشبر موسوی با اشاره به برداشت مرکبات در باغات این شهرستان، اظهار کرد: امسال بالغ بر 14 هزار تن مرکبات از باغات میاندورود برداشت شد.

وی بیان کرد: رسیدگی به مشکلات کشاورزان و باغداران میاندورودی یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم سازمان جهاد کشاورزی این شهرستان محسوب می‌شود که همچنان در حال رسیدگی از مشکلات کشاورزان و باغدارانی که محصولاتشان بر اثر برف و تگرگ از بین رفته است، هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از توزیع سوخت بین کشاورزان این شهرستان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 4 میلیون صد هزار لیتر سوخت بین کشاورزان میاندورودی توزیع شده است.

وی تصریح کرد: واحدهای عملیات زارعی بین شخم زدن زمین‌های کشاورزی در این شهرستان از مهمترین بخش‌های مصرف سوخت بخش کشاورزی بود که بیشترین سهم مصرف را به‌دنبال داشت.

وی از یکپارچه سازی 40 هکتار از اراضی شالیزاری در شهر سورک خبر داد و اضافه کرد: این پروژه با اعتبار 270 میلیون تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود بر دوگانه سوز کردن واحدهای توليدی در این شهرستان تاکيد کرد و لازمه آن را استفاده از تکنولوژی‌های نوین در زمینه کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در این روش علاوه بر افزایش راندمان توليد، شاهد افزایش ميزان درآمد کشاورزان نیز خواهیم بود.

 

مرجع:میانخبر