logo

کد خبر : 16600
تاریخ خبر : 1394/11/06
اولین مسئولیتی که خدا بر دوش انسان نهاد چه بود؟

اولین مسئولیتی که خدا بر دوش انسان نهاد چه بود؟

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Times New Roman;"> نکته جالب توجه اینکه حضرت نفرمودند تو بر گردن دیگران حقی داری که آنها باید رعایت کنند. بلکه می فرمایند تو حقوق مختلفی داری یعنی تو باید در حق دیگران حقوقی را رعایت کنی...&nbsp; <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ انسان خلیفه و جانشین خداوند متعال روی کره زمین است. اما لازمه این مقام والا و راه نیل به عالی ترین درجات خلیفة اللهی تلاش و کوشش و مسئولیت پذیری و تصمیم گیری صحیح است. خداوند به انسان قدرت اختیار داده و در لحظه لحظه زندگی دو راه در برابرش قرار می دهد؛ یکی به سوی جنّت برین و اعلی علّیین و یکی به اسفل السافلین و درک جحیم! اسلام دینی است تکلیف مدار. یعنی با پذیرش و انجام درست تکالیف محوله می توان گام به سوی کمال برداشت.


در آیه ۱۹ از سوره اعراف می خوانیم:
«وَ يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلاَ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ.»
«ای آدم، تو و همسرت در بهشت مکان گيريد از هر جا که خواهيد بخوريد ولی به اين درخت نزديک مشويد که در شمار بر خويش ستم کنندگان خواهيد شد.»
                                                                      ***
سه نکته:
* اولین مسئولیتی که خدا بر دوش انسان نهاد چه بود؟
خدای تعالی اراده کرده بود تا انسان جانشینش گردد و برای بروز این لیاقت حقایقی را به او تعلیم داد. سپس دستور سجده بر او را صادر فرمود و در بهشت قرارش داد. بعد از این بود که نخستین تكليف را به او فرمان می دهد و موضوع تعهّد و مسئوليّت و اختيار شروع می شود. اولین مسئولیت پس از آن مجازات تخلّف از تكليف و ورود به زمين و تلاش براى تكامل صورت می گيرد.
 

** بیان نورانی امام سجاد (ع) درباره مسئولیت پذیری و تعهد
امام سجاد (ع) می فرماید: «بدان که خدای عزوجل را بر تو حقوقی است که در هر جنبشی که از تو سر می زند و هر آرامشی که داشته باشی یا در هر حالی که باشی یا در هر منزلی که فرود آیی یا در هر عضوی که بگردانی یا در هر ابزاری که در آن تصرف کنی، آن حقوق اطراف تو را فرا گرفته است. بزرگترین حق خدای تبارک و تعالی همان است که برای خویش بر تو واجب کرده، همان حقّی که ریشه همه حقوق است.» (خصال صدوق، ص ۶۷۴)


*** دیگران بر گردنت حق دارند نه تو!
نکته جالب توجه اینکه حضرت نفرمودند تو بر گردن دیگران حقی داری که آنها باید رعایت کنند. بلکه می فرمایند تو حقوق مختلفی داری یعنی تو باید در حق دیگران حقوقی را رعایت کنی. همه اینها یعنی اسلام دین تکلیف گراست و نمی توان فردی را دیندار دانست در حالی که مسئولیت پذیر و متعهد نیست. لذا مراقب باشیم هر مسئولیت کوچک و بزرگی که بر گردن ما گذاشته شده با دقت از عهده آن برآییم.

 

 

تراز