logo

کد خبر : 16566
تاریخ خبر : 1394/11/04
سهم ۲۵ درصدی کشاورزی در صادرات غیرنفتی

سهم ۲۵ درصدی کشاورزی در صادرات غیرنفتی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: کشاورزی، صنعتی است که 22 درصد اشتغال و 25 درصد صادرات غیر نفتی کشور را تامین می&zwnj;کند و در عین حال معادل غذای 22 میلیون نفر در کشور ضایعات قابل مصرف را تولید می&zwnj;کنند که این میزان ضایعات برابر با 12 درصد درآمد نفت است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ مجید موافق قدیری در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی اظهار کرد: رفاه و امنیت غذایی از اصلی‌ترین محورهای چشم انداز برنامه ششم توسعه بدون توجه ویژه دولتمردان به صنایع کشاورزی، دام، طیور و آبزیان امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به قوانین دست و پاگیر حاکم بر این صنایع ادامه داد: قوانین تدوین شده دست متخصصان و فعالان این صنعت را برای صادرات می‌بندد و حتی صادر کنندگان برای خروج محصولاتشان از گمرک به سمت بیرون مرز با مشکلات متعددی روبرو هستند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با اشاره به ارزش افزوده بالای صنعت خوراک دام افزود: سیاست‌گذاران اقتصادی باید با عنایت بیشتر به این صنعت به کارخانه‌های رده بالای کشور مجال فعالیت‌های بین المللی بدهند، چرا که در حال حاضر ۲۱ کارخانه تولیدخوراک دام و طیورکشور در رده با کیفیت‌ترین‌های جهانی قرار دارند.

موافق قدیری ادامه داد: دولت نباید در قیمت گذاری محصولات پروتئینی وارد و قیمت را به تولید کننده تحمیل کند. عدم دخالت دولت و آزادسازی قیمت می‌تواند کمک بزرگی به این صنایع استراتژیک باشد و باعث شود قیمت تمام شده حتی در مواردی کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: جمعیت کشور به زودی به۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید و این جمعیت پیش از هر چیز نیاز به غذا دارد. حال آنکه ۸۵ درصد از غذای کشور را محصولات کشاورزی تولید می‌کنند و ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع غذایی کشور توسط همین بخش تولید می‌شود و تا زمانی که ۲۰ درصد از ضایعات کشاورزی کاهش نیابد کشور به امنیت غذایی نخواهد رسید.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با اشاره به انعقاد قرارداد ۲۰ هزار تنی خوراک دام و طیور با الجزایر خاطرنشان کرد: نوع بسته بندی، خدمات پس از فروش، کیفیت، تبلیغات، تدارکات و ترانزیت، انبارداری و برندسازی از ملزومات صادرات موفق است.

 

 


منبع: ایسنا