logo

کد خبر : 16480
تاریخ خبر : 1394/10/29
برجام و شرایط پسا تحریم راهی دشوار و طولانی است

برجام و شرایط پسا تحریم راهی دشوار و طولانی است

<p><span style="font-family: Tahoma;">رئیس اتاق اصناف ایران گفت: احیای اقتصاد ایران پروسه ای زمان بر است و باید با مجاهدت و گذشت این نتیجه به بار آید.<br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ علی فاضلی در همایش “اجرای برجام – فصلی نو در اقتصاد ایران” که روز سه شنبه در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و وزرای اقتصادی کابینه دولت تدبیر و امید برگزار شد، گفت: جلسه امروز برای قدردانی و اعلام حمایت فعالان اقتصادی از دولتی است که در شرایطی ویژه سکان اداره کشور را به دست گرفت.


وی در ابتدا به بخشی از اوضاع نابسامان اقتصادی در ابتدای آغاز به کار دولت روحانی اشاره کرد و افزود: اوضاع نابسامان اقتصادی و فرهنگی ، رکود توام با تورم بالا ، رشد اقتصادی منفی و روند رو به تزاید بیکاری، همراه با مسایل مزمن عملکرد بلند مدت اقتصاد ایران و تحریم های ظالمانه و گسست روابط ایران با جامعه جهانی بخشی از شرایطی بود که دولت در ابتدای کار با آن مواجه بود.


رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بدهی سنگین دولت به بنگاهها ، عدم دسترسی به منابع بانکی و تسهیلات سرمایه در گردش برای عموم بنگاهها ، افزایش قاچاق،قطع روابط بانکی بین المللی و عدم امکان تامین ماشین آلات تولیدی و مواد اولیه مورد نیاز ،ایجاد محدودیت های صادراتی و از دست دادن بسیاری از فرصتها و بازارهای صادراتی و هزینه سنگین در بازگشت ارز حاصل از صادرات و بسیاری از عوامل دیگر ، تولید داخلی و نظام تامین و توزیع را به سمت بحران و مشکلات فزاینده سوق داده بود .


وی ادامه داد: در چنین شرایطی جنابعالی به عنوان ، مدیری کارآزموده در بحرانهای مختلف داخلی و بین المللی و از مبارزین و سرداران دوران دفاع مقدس ،پا به عرصه کاندیداتوری ریاست جمهوری گذاشتید و مردم فهیم ایران نیز با درک درست وضعیت کشور ، شما را به ریاست جمهوری برگزیدند و شما به پشتوانه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و به مدد باور عمومی ملت بزرگ ایران ، شیرینی توقف روند نزولی اقتصادی ایران و موفقیت در توافقات هسته ای را به کام ملت بزرگ ایران چشانیدید و فرصتهای مناسبی برای توسعه و احیای اقتصاد ایران نمایان گردید و به همین دلیل ما امروز را روز سپاس از مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور محبوب و کابینه خدوم دولت تدبیر و امید می نامیم و تاریخ این نقطه عطف گرانبها را از یاد نخواهد برد.


فاضلی در ادامه به نقش اجتماعی و اقتصادی اصناف ایران اشاره کرد و گفت: اصناف با بیش از سه میلیون واحد صنفی در چهار گروه صنوف تولیدی ،خدمات فنی و توزیعی و با بیش از ۱۸۵۰ رسته صنفی فعالیت می کنند به عبارتی دیگر صنوف ایران با احتساب بعد خانوار ، بیش از ۲۳ میلیون نفر یعنی سی درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند و بیش از ۱۷.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی سهم دارند.


وی تاکید کرد: من با اطمینان اعلام می کنم که تمامی فعالان بخش اقتصاد غیر دولتی ایران به عنوان سربازان اقتصادی نظام با تمام توان و تجربه ، حمایت از دولت را امر رهبری، واجب شرعی و تکلیف قانونی خود می دانند و در شرایط بعد از تحریم، صمیمانه در کنار دولت خواهند بود.


رئیس اتاق اصناف ایران ضمن بیان اینکه هم اکنون دغدغه خاطر ما بحث اشتغال است و حل و فصل آن هم به دست سه بخش اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون است، افزود: باید اقتصاد را بنگاه محور کنیم اما علی رغم تمامی تلاش ها در طی این دو سال، هنوز شهد و شیرینی و حرکت کامل را در این حوزه نچشیدیم بنابراین ضرورت دارد تا عوامل بر حل این معضل حرکت کنند تا اقتصاد ایران سازمان یافتگی خودش را بازیابد.



*برخورد با قاچاق باید لباس اجرایی به تن کند

وی همچنین خواستار مبارزه همه جانبه با قاچاق از سرمنشاء ورود کالا شد و تاکید کرد: در بحث قاچاق باید عزم و اراده ملی حاکم باشد تا برخورد با قاچاق لباس اجرایی به تن کند.


فاضلی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود موثر امور پرداخت و اظهار داشت: دستور و پیگیری ویژه برای در اصلاح قوانین و مقررات مخل کسب و کار و جلوگیری از تعدد دخالت دستگاهها در امور بنگاهها ، بخصوص واحدهای تولیدی ضرورتی جدی است.


وی اضافه کرد:علیرغم صراحت ماده ۲ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ، متاسفانه برخی مقامات ملی ویا استانی ازمشاوره های حرفه ای و تخصصی مسولین اتاقهای اصناف ،تعاون و بازرگانی در شوراهای برنامه ریزی استفاده نمی نمایند لذا مورد انتظار است دستور فرمایند روسای هر سه اتاق در سطح ملی و در سطح مراکز استانها و نیز شهرستانهای سراسر کشور ،روسای ذیربط ، بعنوان عضو اصلی در تمامی مراجع تصمیم گیری و برنامه ریزی حضور یابند.


رئیس اتاق اصناف ایران ضمن بیان اینکه درخواست سه اتاق باز طراحی نظام حمایت از بنگاهها در سرمایه گذاری جدید و تامین سرمایه در گردش بنگاههای موجود است، خطاب به رئیس جمهور متذکر شد: در راستای اقتصاد مقاومتی، واگذاری امور به بخش واقعی غیر دولتی و اصلاح نظام خصوصی سازی وتسریع در اجرایی نمودن دستور حضرتعالی مبنی بر کوچک و چابک سازی دولت و واگذاری امور تصدی گری به بخش غیر دولتی را درخواست داریم.


وی در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که اصلاح قوانین و مقررات کار، تامین اجتماعی و مالیات به اقتضای شرایط کشور ضرورت جدی است.


رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: ملت بزرگ ایران قدردان آنچه که دولت در دوسال گذشته به ثمر رساند ، هستند و می دانند برای عبور از شرایط کنونی اقتصادی باید ملت و دولت و تمامی دستگاهها و نهادها بر اساس فرمایشات و تاکید رهبری معظم انقلاب مبنی بر همدلی دولت و ملت فعالانه کمک کنند و ایفای نقش نمایند.


فاضلی در پایان خطاب به ملت بزرگ ایران اظهار داشت: احیای اقتصاد ایران پروسه ای زمان بر است و باید با مجاهدت و گذشت این نتیجه به بار آید. برجام و شرایط پسا تحریم ابتدای راهی دشوار و طولانی است و اگر میخواهیم کشورمان به نقطه ایده ال و بایسته برسد این مهم جز با همت همه اقشار و اجزای ملت غیر ممکن است؛ پس باید همه دست در دست هم بدهیم و با هدفگیری اقتصاد مقاومتی و خودداری از ایجاد مطالبات غیرواقعی و افزایش توقعات غیر ضروری، آبادانی و سربلندی کشور را نشانه بگیریم.

 

 

اصناف ایران