به گزارش مازند اصناف؛ دکتر محمود اکرامیفر در نشست خبری کنگره اقتصاد مقاومتی دربارهی «سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی» گفت: در اقتصاد مقاومتی باید به سه گروه توجه کرد؛ گروهی که تولیدکنندهاند، گروهی که تصمیمگیری و مدیریت میکنند و در آخر گروهی که تولیدکننده یا واسطه هستند که در بین این گروهها الگوی مصرفی عامل پررنگتری است. الگویی که بیشتر به سمت الگوی مصرف تظاهری پیش رفته است.
او مصرف را به دو نوع واقعی و تظاهری تقسیم کرد و افزود: مشکل اصلی، خرید تفریحی افراد جامعه است. در حالی که مصرف واقعی تنها به نیاز زیستی افراد پاسخ میدهد مصرف تظاهری به نیاز اجتماعی و تمام نشدنی افراد پاسخ میدهد.
اکرافیفر مصرف را در سه واژهی خواسته، تقاضا و نیاز خلاصه و اظهار کرد: نیاز خود به دو دسته زیستی و اجتماعی تقسیم میشود که نیازهای زیستی در همان نیازهایی است که در بین انسانها و حیوانها مشترک است، ولی نیاز اجتماعی نیازی است که در پاسخ به نیاز زیستی ایجاد میشود و این نیاز در بین انسانها تمام شدنی نیست.
وی با بیان اینکه بحث مصرف در اقتصاد مقاومتی در نیاز اجتماعی بروز میکند و به نگرش متفاوت افراد بستگی دارد، اقتصاد را یک عمل روانی، اجتماعی فرهنگی دانست که ۱۰۰ درصد مادی نیست و رابطه تنگاتنگی با سبک زندگی دارد. سبک زندگی که پایدار و تکرار شونده است.
این پژوهشگر فرهنگی تصریح کرد: در گذشته افراد با خانواده و پیشینه و اعتقادات و دانش و علم معرفی میشدند اما اکنون پول کلید واژه و حل مسائل تمام مشکلات شده است که افراد برای برطرف کردن نیازهای اجتماعی خود به آن چنگ میزنند و برای آن دست به رقابت و سبقت میزنند.
منبع: ایسنا