logo

کد خبر : 16331
تاریخ خبر : 1394/10/23
 مازندران؛ رتبه نخست تولید گل و گیاه در کشور/عدم صدور مجوز برای واردات گل‌های شاخه بریده

مازندران؛ رتبه نخست تولید گل و گیاه در کشور/عدم صدور مجوز برای واردات گل‌های شاخه بریده

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">بعد از سال 1320 موضوع گل&zwnj;کاری و استفاده از این پدیده طبیعی از محدودیت خارج شد و روز به روز بر علاقه به گل در جامعه افزوده شد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ تأثیرات روحی و روانی گل و گیاه در افزایش ضریب امید به زندگی و تغذیه روحی افراد و افزایش حس نوع دوستی بر کسی پوشیده نیست.

گل‌کاری نوین بهره‌گیری از دانش و فن‌آوری روز دستیابی به واریته‌هایی بود که در کشور موجود نبود و هر تحول نوینی در نظام تولید تجاری ارتباط با سایر کشورها را می‌طلبد که بعد از سال 1320 موضوع گل‌کاری و استفاده از این پدیده طبیعت از محدودیت خارج شد و روز به روز بر علاقه به گل در جامعه افزوده شد.



* تولید گل و گیاه ایران جدا از تولید محصولات کشاورزی نیست

یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه اظهار کرد: تولید گل و گیاه زینتی در ایران با قدمت 70 ساله وارد عرصه تجاری کشور شد که نتوانسته از رشد قابل توجهی برخوردار شود.

گل‌زاری افزود: شرایط نوین اقتصادی ایران اقتضا می‌کند تولید کشاورزی گل و گیاه به‌دلیل دارا بودن توجیه اقتصادی و کمک به اقتصاد کشور به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دنیای نوین تجارت و اقتصاد برای تولیدکننده ایرانی شکافته شود گفت: تولید گل و گیاه ایران جدا از تولید محصولات کشاورزی نیست.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران اظهار کرد: اقتصاد تولید گل و گیاه در بازار سنتی تعریف نشده است و جامعه نتوانسته مشکلات آن را برطرف کند که در صورت رفع مشکلات، سرعت رشد تولید چند برابر می‌شود.

گل‌زاری خاطرنشان کرد: در مازندران پناه بردن به تولید باغبانی و به‌وجود آوردن توجیه اقتصادی در واحدهای کوچک‌تر در حال کاهش است و تمرکز جمعیت به شکل ناهنجار در شهرک‌ها درحال افزایش است.

وی با بیان اینکه جایگاه تولید گل و گیاه را باید در تصمیم‌گیری ملی تعریف کنیم، افزود: سازمان نظام مهندسی، جهاد کشاورزی و تشکل صنفی باید نسبت به برنامه ریزی و هدایت آن اقدام کنند.

این تولیدکننده گل و گیاه ادامه داد: برای ارتقای جایگاه تولید گل و گیاه در مازندران تسهیلات ارزان‌قیمت تزریق نشده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران اضافه کرد: متاسفانه تولید گل و گیاه به‌دلیل نبود تشکل قوی با آسیب‌های زیادی مواجه شده است که در حال راه‌اندازی یک تشکل قوی در صنعت گل و گیاه هستیم.

گل‌زاری با تأکید بر اینکه جامعه دانشگاهی باید از بخش تولید گل و گیاه سفارش بگیرند، گفت: مولفه تولید استاندارد از جامعه دانشگاهی گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: در آینده شرکت‌های کشت بافت به وفور دیده خواهد شد که کمک به بخش باغبانی به‌ویژه گل و گیاه می‌کند.



* ارائه مجوز برای واردات گل و گیاه از سوی وزارت جهاد کشاورزی قطع شود

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه مازندران با بیان اینکه تهیه و ترسیم نقشه برای گلخانه‌های تولید گل و گیاه در حال انجام است، اظهار کرد: پیشنهاد ما بر این است اخذ استعلام برای ساماندهی گلخانه‌ها از اتحادیه گل و گیاه باشد.

لاریجانی افزود: ارائه مجوز برای واردات گل و گیاه از سوی وزارت جهاد کشاورزی قطع شود و مجوز برای گونه‌های جدید در اختیار اتحادیه گل و گیاه و تشکل‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تولیدات باید صادرات محور باشد، گفت: باید برای ورود به حرفه تولید گل و گیاه، قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای برای افراد ناکارآمد وجود داشته باشد.


* مازندران؛ رتبه نخست تولید گل و گیاه در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: گل و گیاه زینتی در مازندران از مزیت خوبی نسبت به سایر استان‌ها برخوردار است، به‌طوری که رتبه نخست تولید گل و گیاه را در کشور به خود اختصاص داده است.

دلاور حیدرپور افزود: فعالیت تولیدکننده‌ها در این حرفه پراکنده است و در سطوح کوچک و خرد فعال است.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت گلخانه‌ها در کشور تولید سبزی و صیفی است، گفت: فعالیت غالب مازندران در گلخانه‌ها کشت گل و گیاه و گیاهان زینتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: هنوز نتوانسته‌ایم مسئولان استانی را متقاعد کنیم ساخت گلخانه نیاز به پروانه ندارد، هرچند هر ساخت و سازی در داخل و خارج شهر نیازمند پروانه ساخت ‌و ساز است.

وی اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است فعالیت غالب مازندران بر پایه کشاورزی استوار است و چون گلخانه سازه ثابتی نیست، در این راستا در حال رایزنی با معاونت عمرانی استانداری هستیم که صدور پروانه برای گلخانه‌ها را کاهش دهیم.

حیدرپور اضافه کرد: صدور پروانه از وظایف سازمان جهاد کشاورزی است که به سازمان نظام مهندسی تنفیذ اختیار کرده که کارها را انجام دهد ولی مسئولیت قابل تنفیذ نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی با بانک کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در گلخانه‌ها از محل توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها، اعطای تسهیلاتی با نرخ بهره 18 درصد مصوب شده است.



* تحت ‌پوشش قرار گرفتن بیمه 5 نوع گل و گیاه زینتی

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ساماندهی گلخانه‌ها جزو سیاست محوری وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی سه طرح ساماندهی گلخانه‌ها، اصلاح و بازسازی باغات و احداث باغ در زمین‌های شیب‌دار را در دستور کار خود قرار داده است.

سیدمحمد کیایی افزود: هدف وزارت جهاد کشاورزی رسیدن به یک استاندارد در پوشش‌های گلخانه‌‍‌ای متناسب با مناطق مختلف است.



وی از تحت ‌پوشش قرار گرفتن بیمه 5 نوع گل و گیاه زینتی خبر داد.

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: هیچ‌گونه مجوزی برای واردات گل‌های شاخه بریده از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر نشده است و مجوزهایی که صادر می‌شود تنها برای اندام‌های تکثیری است چراکه ناچاریم اندام‌های تکثیری را در کشور پرورش دهیم.

کیایی اضافه کرد: در سال‌های اخیر تشکل‌های گل و گیاه و قارچ به‌عنوان قوی‌ترین تشکل در کشور فعالیت داشتند که در حال‌حاضر در تلاش هستیم فعالیت این تشکل‌ها را به قبل برگردانیم.

 به‌منظور هماهنگی در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به نظام گلخانه‌ای، ستاد مرکزی هماهنگی اجرای نظام صدور پروانه‌های واحدهای گلخانه‌ای در معاونت امور باغبانی و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، نظام صدور پروانه‌های واحد گلخانه‌ای در سال جدید با وظایف بررسی و اتخاذ برای رفع موانع و مشکلات و همکاری در اجرای فعالیت‌ها و اقدامات در حوزه‌های آموزشی و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

 

 

 

فارس