logo

کد خبر : 16298
تاریخ خبر : 1394/10/22
عدم وجود نگاه بلندمدت به کشاورزی باعث دفن سیب زمینی ها شد / در محصولات کشاورزی مانند نفت، خام فروشی میکنیم

عدم وجود نگاه بلندمدت به کشاورزی باعث دفن سیب زمینی ها شد / در محصولات کشاورزی مانند نفت، خام فروشی میکنیم

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">شمسعلی هادی زاده معلم، رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران درباره ظرفیت های اقتصاد ایران برای افزایش صادرات غیرنفتی به خصوص محصولات غذایی و کشاورزی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات عمده ما در عدم توفیق در این زمینه این است که تولید صادرات محور هرگز در دستور کار ما قرار نداشته است.&nbsp; </span><br /> &nbsp;</p>

به گزارش مازند اصناف؛ شمسعلی هادی زاده معلم، رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران درباره ظرفیت های اقتصاد ایران برای افزایش صادرات غیرنفتی به خصوص محصولات غذایی و کشاورزی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات عمده ما در عدم توفیق در این زمینه این است که تولید صادرات محور هرگز در دستور کار ما قرار نداشته است. وی با اشاره به مناقشات به وجود آمده میان ترکیه و روسیه و فرصت ایجاد شده برای اقتصاد ایران افزود: باید اذعان داشت زیر ساخت های فنی ما در تولید محصولات کشاورزی مورد تایید کشوری مانند روسیه نیست وگرنه می توانستیم با استفاده از این فرصت یک بازی کاملا برد- برد را شروع کنیم.


 هادی زاده معلم اظهار داشت: ای کاش می توانستیم با تولید محصولات دارای چهارچوب، شناسنامه و قوانین مشخص و مورد تایید و رضایت کشورهای مختلف در این زمینه موفق باشیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز استقبال روسیه و کاهش احتمالی تعرفه های موجود برای خرید محصولات کشاورزی ایران فرصت بزرگی برای ما محسوب می شود که متاسفانه وزارتخانه و مجموعه کشاورزی ما نتوانستند از این فرصت استفاده درست و مناسبی داشته باشند.


رئیس نظام دامپزشکی مازندران درباره پتانسیل های موجود در بازار ایران تصریح کرد: ما فقط حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن مرکبات در استان مازنداران داریم که همین یک مورد ظرفیت بالایی برای افزایش صادرات ما محسوب می شود. اما از آنجا که برنامه ها و تولیدات ما بر اساس صادرات طراحی نشده است موفقیتی در این زمینه نداشتیم.


رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: برنامه ریزی وزارت کشاورزی در سالیان متمادی در زمینه تولید محصولات کشاورزی به گونه ای بوده است که محصولات ما به سمت بازارهای صادراتی نرفته اند. وی افزود: البته این موضوع نقیصه این دوره و سال های اخیر نیست بلکه در طول دهه های گذشته تولید ما از لحاظ کمیت و کیفیت فقط برای بازار داخلی صورت گرفته است. لذا اگر چه امروز کمیت ما افزایش یافته و ما می توانیم صادرات داشته باشیم اما سوال این است که آیا محصولات ما استانداردها و تعاریف بازارهای دیگر را نیز دارند؟


هادیزاده در ادامه افزود: تولید محصولات کشاورزی از کاشته شدن بذر تا قرار گرفتن آن محصول در سبد غذایی خانوار ادامه دارد. یعنی انتخاب بذر بد، یا بسته بندی نامناسب به معنای دور شدن از دسترسی به بازارهای جهانی است. وی بیان داشت: کشاورزی از شروع تفکر تا برداشت محصول باید صادرات محور باشد یعنی قبل از کاشت محصول باید بدانیم آیا زمین ما از نظر املاح یا سموم ما از نظر سلامت شرایط کاشت و برداشت یک کالای صادرات محور را دارد.


عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران خاطرنشان کرد: خام فروشی در کشاورزی درست مانند خام فروشی در نفت کمترین ارزش افزوده را در بخش کشاورزی دارد. وی ادامه داد: متاسفانه ما در بخش کشاورزی نگاه دوراندیشانه و برنامه های بلند مدت نداریم که نمونه بارز آن دفن سیب زمینی ها و محصولات مانند آن است.


هادیزاده معلم تصریح کرد: از چندین سال پیش، زمانی که در اتاق ایران مسئولیت داشتم بارها فریاد زدیم که موضوع آمایش سرزمینی یعنی اینکه کدام محصول در کدام منطقه از کشور تولید شود باید مورد توجه وزارت جهاد قرار بگیرد. اما هنوز در این زمینه پیشرفت چندانی حاصل نشده است. وی در خاتمه در باره صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: خوشبختانه از آنجا که محصولات کشاورزی با امنیت غذایی کشورها مرتبط است تنش های سیاسی تاثیر چندانی روی کاهش یا افزایش صادرات یا واردات این محصولات نخواهد داشت ضمن اینکه بیشتر صادرات ما در حوزه کشاورزی به کشورهای حوزه دریای خزر و عراق و افغانستان است.

 

 

 

تراز