logo

کد خبر : 16189
تاریخ خبر : 1394/10/18
جشن نیشکرکاران در قائم‌شهر/شکر قرمز؛ محصولی استراتژیک

جشن نیشکرکاران در قائم‌شهر/شکر قرمز؛ محصولی استراتژیک

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;"><br /> 50 سال پیش کشت این محصول در مازندران رواج پیدا کرد، اما پس از آن و به مدت 40 سال به&zwnj;دست فراموشی سپرده شد ولی در 10 سال اخیر رونق یافته است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ فصل سرما فرصتی است برای کشاورزان مازندرانی برای برداشت محصولاتی همچون نیشکر که به همین مناسبت در شهرستان قائمشهر در روستای سیف‌کتی جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره لَلِه شَکِر (نیشکر)» در روز جمعه 18 دی برگزار می‌شود.

نیشکر با توجه به اینکه در مناطق جلگه‌ای به خوبی رشد می‌کند، می‌تواند به‌عنوان محصولی استراتژیک در خودکفایی کشور نقش داشته باشد، محصول فرآوری‌شده آن شکر قرمز یا شکر لَلِه است.

نیشکر گیاهی بلند است از جنس تباشیر، از تیره غلات و بومی منطق معتدل گرم تا مناطق حاره. بر اساس طبقه‌بندی‌های مختلف ۶ تا ۳۷ گونه دارد و دارای ساقه ضخیم و بند بند است و قسمت داخلی ساقه آن لیفی و حاوی مقادیر زیادی عصاره شکر بوده و همچنین بلندی ساقه آن بین ۲ تا ۶ متر است.

مساحت کشت نیشکر در قائمشهر

در 70 هکتار از زمین های کشاورزی قائم‌شهر نیشکر به‌عنوان محصول اصلی کشت می‌شود و در مازندران بهترین نوع شکر قرمز در روستاهای چپی، ریکنده، کوتنا، پرچینک، سیدابوصالح، بشل سوادکوه، منطقه بابل‌کنار در روستاهای قرآن‌تالار، سیدکلا، کاردرکلا، امیرکلا، درازکلا، شیردارکلا و گاوان‌کلا کشت می‌شود.

استان مازندران دارای 30 کارگاه کوچک تبدیلی و فرآوری شکر قرمز است که فرایند آبگیری و استحصال شکر قرمز از نی تر در آن انجام می‌پذیرد.

میانگین هزینه کاشت، داشت و برداشت در یک هکتار نیشکر حدود 60 میلیون ریال و درآمد حاصل از کشت این محصول در هر هکتار 220 میلیون ریال است، هم اکنون 12 کارگاه فرآوری نیشکر در شهرستان قائم‎شهر فعال است.

در صورتى که زمین‌هاى مازندران که از نوع خاک سیاه هستند خود از بهترین زمین‌ها براى کشت بذر و قلمه نیشکر هستند.

رقم هاى نیشکر را به واسطه ضخامت و بلندى ساقه و به‌خصوص رنگ آن مى‌شناسند و نوع نیشکر بومى مازندران شکر قرمز است که باید در صورت توجه به کشت مجدد نیشکر در این استان، نسبت به اصلاح نژادهاى نیشکر و ایجاد رقم‌هاى جدید و افزایش قند آن کوشش کرد تا کشت نیشکر که حتى آثار آن هنوز به صورت طبیعى در مازندران وجود دارد، مجدداً زنده و احیا شود.

تاریخچه کشت نیشکر

50 سال پیش کشت این محصول در مازندران رواج پیدا کرد، اما پس از آن و به مدت 40 سال به‌دست فراموشی سپرده شد ولی در 10 سال اخیر رونق یافته است.

در زمان ساسانيان در ايران كشت قلمه نيشكر و استحصال شكر از آن به‌طور همه جانبه‌اى مورد توجه ايرانيان قرار گرفت و به مقدار زيادى توسعه يافت، اما متأسفانه بعد از سقوط دولت ساسانى به تدريج كشت نيشكر در ايران از بين رفت.

آخرين مزارع نيشكر در خوزستان در حدود قرن پنجم هجرى نابود شد توجه به نيشكر و زراعت آن در ايران تا قرن‌ها به فراموشى سپرده شد تا اين كه مجدداً از اوايل سلطنت ناصرالدين شاه و همگام با توجه به رشد صنايع مجدداً دولت در فكر توجه به كشت نيشكر در مناطق مستعد شد و نخستين منطقه‌اى كه در اين زمان در اولويت قرار گرفت منطقه قديمى و باستانى مازندران بود كه سابقه تاريخى درباره كشت اين گياه ارزشمند داشت.

استفاده از مواد خوراکی ارگانیک مورد توجه جدی است و شکر سرخ به دور از هر گونه سم و کود است.

دبیر جشنواره نیشکر با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 150 تن نیشکر از مزارع نیشکر قائم شهر تولید شد، اظهار کرد: با توجه به تولید محصول نیشکر در این شهر با کیفیت مناسب برگزاری چنین جشنواره هایی لازم است.

عباد طیبی سیف‌کتی با اشاره به اینکه کشت این محصول نقش مھمی در درآمدزایی و افزایش توان اقتصادی خانوار بهره‌بردار دارد، بیان کرد: باید برای تولید نیشکر و افزایش بهره‌وری در روستا، کشاورزان را تشویق کنیم که این جشنواره می‌تواند هم روستائیان را حمایت کند که در روستا بمانند و از این محصولات برای توید استراتژیک استفاده کنند.

دبیر جشنواره نیشکر درباره برنامه‎های این جشنواره، گفت: این جشنواره در غالب کارناوال‌های شادی و صنایع دستی برای افزایش شناسایی عموم مردم از زحمات کشاورزان و همچنین در این جشنواره موسیقی سنتی و بازی محلی، شعرخوانی و تجلیل و کارگاه آموزشی و پاکسازی زباله های منطقه توسط انجمن رفتگران طبیعت مازندران اجرا می شود.

بخش اصلی جشنواره لَلِه شکر (نیشکر) از ساعت 14 الی 16:30 برگزار می‌شود و از ساعت 9 الی 11 پاکسازی زباله‌های منطقه توسط انجمن رفتگران طبیعت مازندران و با همکاری دیگر انجمن‌های فعال محیط زیست و فرهنگی برگزار می‌شود.

 

مرجع: قائم انلاین