logo

کد خبر : 16185
تاریخ خبر : 1394/10/18
کیفیت در بخش تولید آغاز راه است/لزوم توجه جدی به ارتقای کیفیت تولید و خدمات
مهندس نعمت زاده:

کیفیت در بخش تولید آغاز راه است/لزوم توجه جدی به ارتقای کیفیت تولید و خدمات

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">وزیر صنعت،&zwnj; معدن و تجارت گفت: کیفیت محصولات در بخش تولید آغاز راه است و این راه انتهایی ندارد و بستگی به تلاش و زحمات همه تلاشگران عرصه صنعت، معدن و تجارت است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  به نقل از شاتا، مهندس نعمت‌زاده در مراسم پایانی پنجمین دوره جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور ضمن ابراز خرسندی از اینکه در جمع پرشور آنان حضور دارد گفت: کشور ژاپن در سال ۱۹۵۱ پایه‌گذار ارائه اولین جایزه به استاد کیفیت و مدیریت کیفی ـ آماری با نام استاد دمینگ بودند که کار ارزنده‌ای در جهت احیای مجدد صنعت ژاپن پس از جنگ این کشور بود.


وی گفت: در سال ۱۹۸۷ نیز بنیاد بادریج در آمریکا کار خود را شروع کرد و در سال ۱۹۹۱ اروپایی‌ها جایزه کیفیت اروپا را بنیانگذاری کردند.


مهندس نعمت‌زاده با تاکید بر اهمیتی که موضوع ارتقاء کیفیت در پیشبرد اهداف کمی و کیفی توسعه اقتصادی کشورها بر عهده دارد تصریح کرد: از پنج سال گذشته این مهم در کشور ما آغاز شده و تلاش کردیم در این مدت در راستای رسیدن به زندگی توأم با ارتقای کیفیت بیش از پیش بیاندیشیم و در این بین تعالی، تقدیر و تشکر از همه زحمتکشان و تلاشگران عرصه تولید و تجارت امری مهم تلقی می‌شود.


وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب برگزیدگان در عرصه‌های مختلف باید بسیار دقیق و مشکافانه صورت بگیرد خاطرنشان کرد: توجه به این امر بر دقت و افزایش کیفیت می‌افزاید.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برخلاف استاندارد که حداقل موضوعی است که باید محصولات و خدمات از آن بهره‌مند باشند کیفیت امری نسبی است و حرکت به سمت تعالی محسوب می‌شود.


وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد:‌خداوند سبحان جهان آفرینش را خلق و انسان را آفرید و آفرینش آن را احسن‌الخالقین نام نهاد پس انسانی که در این حد از ظرفیت و توانمندی قرار دارد باید با همت و عنایت نهایت استفاده را ببرد.


به گفته وی، در حال حاضر پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین علوم و فناوری‌ها در حال پیشروی است که نشاندهنده آن است که در نیم قرن گذشته این موضوعات چگونه پیشرفت کرده است.


وی با بیان اینکه اگر از ظرفیت‌های خدادادی کشور نهایت استفاده را ببریم یکی از کشورهای برتر در جهان خواهیم بود یادآور شد: تاریخ به ما نشان داده است که کشور ما در زمینه صنعت و تولید جزو اولین کشورهایی بوده که حضور داشته است و وجود جاده ابریشم خود گواه این مطلب است اما پس از انقلاب صنعتی نتوانستیم به پای دیگر کشورها حرکت کنیم و اجازه رشد قابلیت‌های خود را فراهم نکردیم.


وی ادامه داد:‌ اکنون زمان آن است که بیندیشیم چه عواملی موجب شده تا دیگر کشورها در زمینه کیفیت تولید و تجارت ارتقاء پیاده کنند و دلایل عقب‌ماندگی خود را شناسایی کرده و در جهت رفع کمبودها و رسیدن به نقطه مطلوب براییم.
مهندس نعمت‌زاده افزود: اگر بخواهیم به جایگاه مناسب برسیم باید سرعت افزایش و فاصله‌ها را کم کنیم.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در ابتدای انقلاب کشورمان در زمینه تکنولوژی نانو رتبه پنجاهمین را داشت افزود: امروز این رتبه به ۷ رسیده است پس اگر می‌توانیم در یک زمینه خود را ارتقا دهیم در سایر زمینه‌ها از جمله اقتصادی، سیاست، علم، اجتماع، اخلاق، ادبیات و … نیز به پیشرفت فکر کنیم.


مهندس نعمت‌زاده تصریح کرد: در این راستا باید از خودمان شروع کنیم و تلمذ کردن از اساتید با تجربه و پیشکسوت را از یاد نبریم چرا که این افراد در طول سال‌ها در صحنه تولید و خدمت حضور داشته‌اند و می‌توانند بهترین راهنما برای رسیدن به توسعه هرچه بیشتر باشند.
وی گفت: عزت ملی و اسلامی با خلاقیت، تلاش، همت و دستاوردهای خود باید به جهانیان عرضه کنیم.