logo

کد خبر : 16148
تاریخ خبر : 1394/10/15
دو توصیه ساده امام صادق(ع) برای برکت و دوری از بلا

دو توصیه ساده امام صادق(ع) برای برکت و دوری از بلا

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">محمد بن هلال مذحجى به اسحاق بن جعفر گفت: پدرت امام صادق (ع) به من فرمود: هنگامى كه حاجت و نیازى دارى، صبح زود (پیش از آفتاب) به دنبال آن برو...<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ یکی از امور معنوی و بسیار موثر در زندگی انسان ها برکت است. برکت که به معنای رشد و فزونی است جزو عواملی است که آثار مثبت مادی و معنوی در زندگی دارد. برکت حتی از بُعد مادی نیز از ثروت با ارزش تر است زیرا ثروت هم محدود است، هم موقت و از بین رونده؛ اما برکت هم اعم از مال است و تمام زوایای مختلف زندگی را شامل می شود و هم پایدار و ماندگار است. واژه بركت و مشتقات آن، سي و دو بار در قرآن  كريم ذكر شده است.


در آیات ۱۵۴ و ۱۵۵ سوره انعام می خوانیم:
«ثُمَّ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِيَ أَحْسَنَ وَتَفْصِيلاً لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَّعَلَّهُم بِلِقَاء رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ.»
«سپس به موسی کتاب داديم تا بر کسی که نيکوکار بوده است نعمت را تمام کنيم و برای بيان هر چيزی و نيز برای راهنمايی و رحمت باشد که به ديدار پروردگارشان ايمان بياورند.»
«وَ هَـذَا كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ.»
«اين کتابی است مبارک آن را نازل کرده ايم پس ، از آن پيروی کنيدو پرهيزگار باشيد، باشد که مورد رحمت قرار گيريد.»
                                                                                                              ***


سه نکته:
* شباهت های تورات به قرآن بیشتر است یا انجیل؟
در آیه ۱۵۴ به کتاب آسمانی تورات اشاره می کند. جالب اینکه ميان قرآن و تورات، شباهت هاى فراوانى است. در انجيل، تكيه بر مواعظ است و در زبور، تكيه بر دعاست، ولى از نظر قوانين، شباهت تورات به قرآن بيشتر است. از اين رو در قرآن از تورات به امام هم تعبیر شده است. در اين آيه هم تورات، رحمت، هدايت و بيانگر هر چيز معرّفى شده است.


** ریشه کلمه مبارک
كلمه «مبارك» از ريشه‏ «بركت»، بر دو امر تأكيد مى كند:
۱- ريشه قوى و ثابت.
۲- رشد دائم.
قرآن، هم داراى مطالبى اساسى و تغييرناپذير و استوار است و هم با گذشت زمان، پرده هايى از اسرارش كشف و روز به روز جلوه‏ آن بيشتر مى شود.


*** توصیه مهم و ساده امام صادق(ع) برای برکت و دوری از بلا
محمد بن هلال مذحجى به اسحاق بن جعفر گفت: «پدرت امام صادق (ع) به من فرمود: هنگامى كه حاجت و نیازى دارى، صبح زود (پیش از آفتاب) به دنبال آن برو؛ زیرا روزى ها پیش از طلوع آفتاب تقسیم مى شود و خداوند در صبح زود براى این امت بركت قرار داده است و صبحگاهان مقدارى صدقه بده؛ چرا كه بلا و گرفتارى از صدقه گامى فراتر نمى گذارد.» (منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۲)

 

 

 

تراز