logo

کد خبر : 16140
تاریخ خبر : 1394/10/15
صادرات 250 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از مازندران
رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران خبر داد

صادرات 250 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از مازندران

<p><span style="font-size: larger;">رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از صادرات 250 میلیون دلاری انواع محصولات کشاورزی از استان خبر داد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ دلاور حیدرپور اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های دریافت شده از سوی اداره‌کل گمرکات استان در 9 ماهه امسال 151 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 252 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 19.97 درصد و از لحاظ ارزشی 23.76 درصد رشد داشته است.

وی افزود: امسال به‌دلیل افزایش هزینه 7500 دلاری حمل از طریق خودروهای ترانزیت برای صادرات مرکبات، کیوی و گل و گیاه از مازندران به کشورهای CIS، بیشتر صادرکنندگان استان اقدام به انتقال مرکبات از مازندران به گیلان کردند تا با خودروهای ترانزیت روسی با پرداخت هزینه 3500 دلاری نسبت به انتقال مرکبات، کیوی و سایر محصولات کشاورزی از گمرکات استان گیلان به بازارهای هدف اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: علی‌رغم توسعه صادرات این محصولات در سال‌جاری عملکرد صادرات مرکبات و کیوی در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل منفی بوده است.

حیدرپور بیان کرد: بالا بودن کیفیت مطلوب محصولات کشاورزی، افزایش سطح مهارت و تخصص صادرکنندگان محصولات کشاورزی، تنوع و کیفیت بسته‌بندی مناسب محصولات کشاورزی، افزایش توان بازاریابی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری بازار‌یابی در جهت تقویت روابط تجاری با کشورهای هدف از جمله دلایل رشد صادرات محصولات کشاورزی از مازندران بوده است.

وی بیان کرد: وجود مشترکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی با بعضی از کشورهای همسایه و تعدادی از کشورهای CIS و حضور در نمایشگاه‌های کشورهای هدف جهت معرفی توانمندی‌های صادراتی از دیگر دلایل رشد صادرات محصولات کشاورزی از مازندران بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دلایل رشد منفی صادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند مرکبات، گل و گیاه و کیوی را عدم برقراری تعرفه‌های ترجیحی با برخی از کشور‌های هدف، مشکل ارتباطات بانکی و نقل و انتقال ارز حاصل از تجارت و ناکافی بودن همکاری نمایندگی‌های وزارت امور خارجه و رایزنان بازرگانی در بازارهای هدف عنوان کرد.

حیدرپور ادامه داد: ورود صادرکنندگان سایر استان‌های کشور جهت خرید محصولات صادراتی و حمل به استان‌های خود و خروج از گمرکات آن استان‌ها، مشکلات حمل و نقل کالاهای کشاورزی جهت صدور با توجه به شرایط خاص فیزیولوژی محصولات کشاورزی، ورود رقبای جدید به کشورهای CIS آسیای میانه، عدم زیرساخت‌های برنامه‌محور برای صادرات مناسب در استان و داشتن بازار مناسب در داخل را از دیگر دلایل کاهش صادرات برخی از محصولات کشاورزی از مازندران عنوان کرد.

وی اظهار کرد: فرآورده‌های لبنی، شیلات و آبزیان از جمله محصولاتی بوده که به‌دلیل مزیت نسبی و بالا بودن کیفیت و بسته‌بندی مناسب از درصد بالایی از صادرات برخوردار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: عمده محصولات کشاورزی صادر شده از مازندران در 9 ماهه امسال شامل فرآورده‌های لبنی، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، شیلات، آبزیان و سایر محصولات کشاورزی بوده است.

حیدرپور گفت: کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، فدراسیون روسیه و کشورهای اروپایی از کشورهای هدف صادراتی مازندران بوده است.

 

مرجع: فارس مازندران