logo

کد خبر : 15941
تاریخ خبر : 1394/10/01
کارت اعتباری ده میلیونی تورم زاست/ در ۶ ماه آینده اقتصاد از رکود خارج نمیشود

کارت اعتباری ده میلیونی تورم زاست/ در ۶ ماه آینده اقتصاد از رکود خارج نمیشود

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">هوشنگ شجری اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد اصفهان درباره تبعات ارائه کارت های اعتباری برای خرید لوازم خانگی گفت: اجرای چنین سیاست هایی در شرایط رونق اقتصادی باعث افزایش شدید نقدینگی شده و تبعات غیرقابل جبرانی را به همراه دارد اما با توجه به شرایط رکودی موجود این اعتبارات می تواند به فروش کالاهای انبار شده و آغاز تولید جدید کمک کند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ هوشنگ شجری اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد اصفهان درباره تبعات ارائه کارت های اعتباری برای خرید لوازم خانگی  گفت: اجرای چنین سیاست هایی در شرایط رونق اقتصادی باعث افزایش شدید نقدینگی شده و تبعات غیرقابل جبرانی را به همراه دارد اما با توجه به شرایط رکودی موجود این اعتبارات می تواند به فروش کالاهای انبار شده و آغاز تولید جدید کمک کند.


وی درباره منابع تزریق ۷۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه های عمرانی افزود: بهترین راه برای تامین این منابع استفاده دولت از منابع مردم از طریق فروش اسناد خزانه داری در بورس است. شجری ادامه داد: شرکت های بیمه، بانک هایی با ذخایر اضافه و مردمی که دارای نقدینگی مازاد هستند جزء خریداران این اسناد خواهند بود که این روش بهترین راه موجود برای تامین نقدینگی در همه جای دنیا است.


عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره تاثیرات این بسته در اقتصاد ایران تصریح کرد: این بسته علاوه بر تحریک تقاضا باعث افزایش تولید نیز خواهد شد. وی در توضیح این جمله گفت: با تحریک تقاضا و فروش کالاهای موجود در انبار نقدینگی حاصل شده و این نقدینگی به سمت تولید کالاهای جدید خواهد رفت.


شجری درباره زمان خروج از رکود بیان داشت: به نظر می رسد با اجرای این بسته و اعمال سیاست های مشابه کشور بتواند در میان مدت و در یکسال آینده از رکود خارج شود. چرا که قطعا در کمتر از ۶ ماه آینده اقتصاد ما از رکود خارج نخواهد شد.


این اقتصاددان درباره ضمانت بازپرداخت این تسهیلات به بانک ها خاطرنشان کرد: بانک ها عموما خودشان را از فعالیت هایی با ریسک بالا دور می کنند اما با توجه به اینکه درجه اعتماد بانک ها به بانک مرکزی افزایش یافته و سیاست های پولی بیشتر از گذشته مورد قبول است. به نظر می رسد درجه ریسک در کشور کاهش یابد.


وی درباره اختلاف سود پرداختی بانک ها به سپرده گذاران و سود تسهیلات خرید کالا اظهار داشت: اگرچه سود حاصل از ارائه این تسهیلات نسبت به سایر تسهیلات اعطایی سود کمتری برای بانک ها دارد. اما بازخورد بانکی و تکثیر دائمی سپرده ها توسط بانک مانع ایجاد ضرر برای بانک ها خواهد شد.


شجری با تاکید بر موضوع کاهش تقاضا به عنوان دلیل اصلی رکود موجود در کشور گفت: در شرایط فعلی به علت عدم توزیع درست نقدینگی بین مردم قدرت خرید بخش زیادی از مردم کاهش یافته و به تبع آن توان خرید کالا و خدمات از سوی مردن نیز کاهش یافته است.


وی در خاتمه کم کردن میزان کسری بوجه دولت را یکی از راهکارهای دولت در شرایط فعلی دانسته و افزود: دولت باید روز به روز با اعمال محدودیت ها و سیاست های انقباضی در خود با کاهش هزینه های اضافه و لغو سمینارها و کنفرانس های بی مورد هزینه های خود را کاهش داده و بودجه کشور را به سمت تعادل ببرد.

 

 

 

تراز