logo

کد خبر : 15836
تاریخ خبر : 1394/09/25
اقتصاد پویا در گرو حمایت از صنایع کوچک و متوسط است
عضو هيات رئيسه اتاق اصناف ايران

اقتصاد پویا در گرو حمایت از صنایع کوچک و متوسط است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: سیاست های دولت برای خروج از رکود تنها مُسکن است و به همین جهت قبل از آنکه به مرحله اجرا برسد، ناکارآمدی خود را نشان داده است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  محمدعلی صدیقی اعلاء در دیدار رئیس و نایب رئیس اتحادیه درودگران و مبل فروشان تبریز با اشاره به تجربه کشورهای همسایه ی ایران گفت: یک اقتصاد پویا در گرو حمایت از صنایع کوچک و متوسط است. وی با بیان اینکه یک سوم جمعیت ایران را خانواده اصناف تشکیل می دهند، گفت: در شرایط رکود اقتصادی، سهم اشتغال زایی جامعه اصناف حدود ۷ میلیون نفر است اما در صورت حمایت لازم از سوی مسئولان ، امکان افزایش چند برابری آن وجود دارد.


صدیقی با اشاره به وجود ۲ میلیون واحد صنفی دارای پروانه کسب و یک میلیون واحد صنفی بدون پروانه (در مجموع ۳ میلیون واحد) در کشور تصریح کرد: با حمایت از کارگاه های کوچک و متوسط در کشور عملا کسب و کار یک سوم جامعه از منظر اقتصادی در رونق قرار خواهد گرفت.


وی با تاکید بر این نکته که اساس و مبنای مالیات باید مشخص و معلوم باشد، با این طرح سوال که در شرایطی که اقتصاد کشور در رکود شدید قرار دارد و رشد اقتصادی نداشتیم، بر چه مبنایی باید بیشتر از سال های قبل مالیات داده شود، خاطرنشان کرد: هم اینک بسیاری افراد با وجود آنکه دفتر و دستک دارند اما هر کدام به طریقی از پرداخت مالیات فرار می کنند.


عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران همچنین سیاست کارت اعتباری برای خرید کالای ایرانی و تسهیلات ۲۵ میلیونی برای خرید خودرو را برای خروج اقتصاد از رکود، کارآمد ندانست و افزود: این سیاستها تنها مُسکن است و به همین جهت قبل از آنکه به مرحله اجرا برسد، شکست خورده است.


به گفته وی، هنوز دولتی ها برای خصوصی ها تصمیم می گیرند در حالی که اصل بر آن است که با بهره گیری از نظرات متخصصان و کارشناسان، برای هر حوزه تصمیم گرفته شود.


صدیقی همچنین تصریح کرد: متاسفانه در شرایط فعلی یک تولیدکننده در ایران باید به اندازه سه تولیدکننده در کشور ترکیه سرمایه داشته باشد.
*وضعیت اصناف وخیم تر می شود


ابراهیم ریحانی رئیس اتحادیه درودگران و مبل فروشان تبریز در این دیدار به تدوام رکود حاکم بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اگر اصناف در شرایط رکودی مورد حمایت قرار نگیرند، وضعیت آنها وخیم تر خواهد شد.



وی با انتقاد از سیاست دولت مبنی بر کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی برای رونق کسب و کار در کشور گفت: در شرایط فعلی باید تولیدکنندگان کوچک و متوسط حمایت شوند تا اقتصاد از رکود خارج شود در حالی که در این طرح مبالغ به حساب تولیدکنندگان اصلی واریز می شود که نیازی به وام ندارند بنابراین چنین طرحی برای خروج از رکود کارساز نیست.


رئیس اتحادیه درودگران و مبل فروشان تصریح کرد: طرح کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی فقط مُسکن است و تا زمانی که حمایت جامعی از بخش تولید نشود، کسب و کار رونق نمی یابد.


وی همچنین با بیان اینکه مبل کالای تزئینی است و مردم در شرایط فعلی تمایلی برای خرید کالای تزئینی ندارند، اعلام کرد: هم اکنون ۲۰ درصد از واحدهای صنفی مبلمان تعطیل شدند و بقیه نیز فعالیت کمی دارند.


ریحانی در ادامه فشارهای مالیاتی بر اصناف را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: مالیات باید منطبق بر درآمد پرداخت شود نه زرق و برق محل تجاری و سبقه قبلی فعالیت اصناف.

 

 


*از تولید فقط نام آن باقی مانده است


در این دیدار یعقوب ترابی نایب رئیس اتحادیه درودگران و مبل فروشان تبریز با اشاره به برخی از چالش های موجود صنف مبلمان در تبریز گفت: تولید آنقدر فلج شده است که دیگر باید گفت که فقط نام آن باقی مانده است.


وی با انتقاد از مقررات دست و پا گیر و همچنین اعطای تسهیلات بانکی با بهره بالا به بخش تولید گفت: متاسفانه در شرایط فعلی، بین تولیدکنندگان تبعیض قائل می شوند و تمام امکانات و تسهیلات را برای تولیدکنندگان مستقر در پایتخت فراهم می کنند.
ترابی در ادامه از ایجاد شهرک مبل و صادرات مبلمان تبریز به کشورهای همسایه خبر داد و افزود: با وجود آنکه از سال ۸۹ تا کنون هیچ کانتینری از اجناس وارداتی از ترکیه به ایران نداشتیم اما هم اکنون صادرات مبلمان انجام می پذیرد.

 

 

 

 

اصناف ایران