logo

کد خبر : 15814
تاریخ خبر : 1394/09/25
شرایط برای خرید کالای ایرانی فراهم نیست/دولت برای کاهش واردات محدودیت قایل نیست

شرایط برای خرید کالای ایرانی فراهم نیست/دولت برای کاهش واردات محدودیت قایل نیست

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">ساسان شاه ویسی گفت: با مشاهده سند استراتژی صنعت و معدن خواهید دید این سند در بحث واردات به طور کلی سکوت کرده و معتقد است که دوباره باید به فکر شناسایی معادن جدید بوده و فقط کالای دست اول تولید و صادر کنیم.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  ساسان شاه ویسی استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی درباره دلایل عدم محبوبیت برخی از کالاهای تولید داخل به خبرنگار تراز گفت: به نظر من اتفاقا مردم ایران به خرید کالاهای داخلی تمایل دارند اما زمینه ها و شرایط حاکم بر تولید ملی ما باعث کاهش کیفیت و افزایش روز افزون قیمت این کالا ها شده است. وی در ادامه با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در ایران اظهار داشت: وقتی کارشناسان داخلی ما در امتیازدهی به خودروهای موجود در بازار ، به خودروهای خارجی امتیاز بالاتری نسبت به خودروهای ساخت داخل  می دهند واز طرف دیگر سازمان هایی چون پلیس راهنمایی و رانندگی یا استاندارد و نهادهایی از این دست نیز چنین اعتقادی داشته و ایمنی و امنیت خودروهای خارجی را بیشتر می دانند خریدار ایرانی چرا و بر چه اساسی باید کالای وطنی را انتخاب کند؟



شاه ویسی افزود: متاسفانه ما هیچ وقت نسبت به کالاهای تولید داخل سیاست تشویقی نداشته و هیچ حمایتی از مصرف کننده تولیدات داخلی خود انجام نداده ایم. وی خاطرنشان کرد: ما در تولید برخی از کالاهای داخلی خود بدون در نظر گرفتن کیفیت و قیمت کالاهای مشابه خارجی تولیدات خودمان را سیبل شرکت های خارجی قرار داده و با ادعای ارزان سازی که اتفاقا این کار را هم  نکرده و نمی کنیم رویکردی انحصاری در برخی از تولیدات خود ایجاد کرده ایم.



این کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از افزایش مصرف کالاهای خارجی در کشور بیان داشت:  ما امروز در صنایع ساده و پیش پا افتاده ای مانند صنعت آب معدنی یا نوشابه های تولید داخل شاهد هستیم که اگر چه فلان برند آب معدنی از چشمه های ایران گرفته شده است اما به خاطر چشم نوازی بیشتر بسته بندی آن وابسته به یک شرکت اروپایی صورت می گیرد. شاه ویسی درباره دلایل چنین کاری افزود: این موضوع که ما برای افزایش مقبولیت و رضایت مشتریان حتی باید روی آب معدنی های تولید داخل مارک خارجی بزنیم یک نوع تحقیر و توهین به تولید ملی محسوب می شود.



وی در پاسخ به این سوال که واکنش دولت یازدهم در افزایش واردات به کشور در دوران پساتحریم  چگونه است به تراز گفت: دولت های گذشته بنا به ضرورت های تاریخی و تخصیصی، برای ورود کالا به کشور محدودیت ها و سرعت گیرهایی را تعریف می کردند ولی شما مطمئن باشید در این دولت هیچ حد و مرزی برای واردات وجود ندارد.



این اقتصاددان در خاتمه اضافه کرد: با مشاهده سند استراتژی  صنعت و معدن خواهید دید این سند در بحث واردات به طور کلی سکوت کرده و معتقد است که  دوباره  باید به فکر شناسایی معادن جدید بوده و فقط کالای دست اول تولید و صادر کنیم.

 

 

 

 

تراز