logo

کد خبر : 15394
تاریخ خبر : 1394/09/04
هشدار درباره ورود صنایع غذایی خارجی به ایران/سهل انگاری دولت برای مقابله با پدیده قاچاق

هشدار درباره ورود صنایع غذایی خارجی به ایران/سهل انگاری دولت برای مقابله با پدیده قاچاق

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">ما نباید از ثابت ماندن این رقم خوشحال باشیم چرا که عدم کاهش این رقم نشان دهنده عدم توجه و سهل انگاری دولت در زمینه مبارزه با قاچاق است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ ساسان شاه ویسی اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره بازارهای استراتژیک ایران  گفت: ما بیش از ۳۰ بازار استراتزیک داریم که مسکن، خودرو و موادغذایی هر کدام جزء این بازار هستند. وی درباره خطرات ورود صنایع غذایی غربی به کشور افزود: اگر در بحث مواد غذایی موضوع طعام حلال و حرام مطرح نبود شاید در کمتر از چند ماه کالاهای خارجی تمام اغذیه فروشی ها، خرده فروشی ها و سوپرمارکت های ما را به خود اختصاص می دهند.


شاه ویسی خاطرنشان کرد: تنها مولفه ای که در این میان این خطر را دفع کرده بحث طعام حلال است وگرنه بالافاصله گوشت های آنچنانی و مواد غذایی الکل دار وارد بازار می شدند. وی ادامه داد: به نظرمی رسد با ایجاد شرایط جدید و حضور شرکت های صنایع غذایی اروپایی در ایران، اگر در این حوزه از محصولات ایرانی شناخته شده صیانت نکنیم به زودی این سرمایه ها را از دست داده و بازار مواد غذایی ما در اختیار کشورهای اروپایی قرار می گیرد.


این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: متاسفانه اقتصاد ایران بعد از انقلاب دوم صنعتی در دنیا هیچ اصراری برای ورود به دوره جدید صنعتی شدن و به دنبال آن بهره وری از تولیدات ملی و عوامل کل تولید ملی نداشته است که خروجی این تفکر کاهش بهره وری در اقتصاد ایران است.


این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر پدیده قاچاق به عنوان یک پدیده مخرب برای اقتصاد ملی توضیح داد: باید بدانیم واردات همیشه بد و نکوهیده نیست .

 

نکته تاسف بار این است که اقتصاد ایران سال هاست که با مشکل قاچاق کالا روبه روست. وی افزود: این در حالی است که حجم اقتصاد ایران در طی ۲۰ سال گذشته چند برابر شده اما میزان قاچاق ما ثابت مانده است. شاه ویسی با اشاره به میزان قاچاق کالا در کشور گفت: ما از ثابت ماندن این رقم نباید خوشحال باشیم چرا که عدم کاهش این رقم نشان دهنده عدم توجه و سهل انگاری دولت در زمینه مبارزه با قاچاق است.

 

وی با اشاره به بازار گسترده کشورهای همسایه به تراز گفت: ما در شرایط موجود این توانایی را داریم که بازار عراق، افغانستان و برخی از کشورهای عربی را در اختیار داشته باشیم. این اقتصاددان ضمن اشاره به کشورهایی مانند ترکیه و امارات اظهار داشت: کشورهایی مانند امارات و یا حتی ترکیه تولید چندانی ندارند. برای مثال امارات صرفا تعدادی کارخانه که در حوزه الکترونیک و یک منطقه منطقه آزاد به نام جبل علی دارد که کالاهایی را وارد و از طریق همین واردات، صادرات مجدد انجام می دهند. شاه ویسی در خاتمه خاطرنشان کرد: یعنی برخی از این کالاها به صورت رسمی و به عنوان ترانزیت وارد این کشورها شده و بعد از مدتی همان کالا به کشور ما یا کشور ثالثی صادر می شود که با لحاظ همین صادرات اتفاقا امارات جز کشورهای دارای روابط تجاری گسترده با ایران قلمداد می شوند.

 

 

 

 

تراز