logo

کد خبر : 15263
تاریخ خبر : 1394/08/29
خرید 2 هزار تن سویا از کشاورزان مازندرانی
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي مازندران خبر داد

خرید 2 هزار تن سویا از کشاورزان مازندرانی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران از خریداری 2 هزار و 250 تن سویا به ارزش 2 میلیارد و 300 میلیون تومان از کشاورزان مازندرانی خبر داد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  حسن عنایتی درباره زراعت سویا در مازندران اظهار کرد: امسال 3 هزار و 850 هکتار به کشت سویا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود 8 هزار تن محصول از مزارع استان تولید شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 2 هزار و 250 تن سویا از کشاورزان خریداری شده است، افزود: این محصول با قیمت تضمینی یک‌هزار و 970 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: نمایندگی شرکت توسعه دانه‌های ‌روغنی و 7 مرکز خرید، سویای تولیدی را از کشاورزان با قیمت تضمینی خریداری می‌کنند.

عنایتی خاطرنشان کرد: تاکنون 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بابت خرید دانه‌ سویا به حساب کشاورزانی که محصول تولیدی خود را تحویل دادند پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات بازرگانی و خرید که در سال‌های گذشته وجود داشته است، امسال شرایط خرید و بازرگانی برای کشاورزانی که تولید دانه‌روغنی مانند سویا داشتند راحت‌تر شده و با شرایط مناسب‌تری در حال انجام است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که در بحث تکنولوژی بذر برای زراعت سویا و کلزا از بذرهای که راندمان بالا‌تری دارد استفاده شود چرا که با این رویه مشکل بازرگانی این محصولات نیز حل می‌شود.

عنایتی با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی از سوی کشاورزان مبنی بر نامناسب بودن خرید سویا دریافت نشده است و تحویل دانه‌های تولیدی از روال عادی برخوردار است، یادآور شد: برای سال زراعی آینده یک‌هزار و 150 تن بذر سویا گواهی‌شده و مادری تهیه شده که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کشت کلزا در مازندران اشاره کرد و گفت: تاکنون 5 هزار و 600 هکتار از مزارع کلزاکاری با 2 هزار و 456 بهره‌بردار قرارداد کشت منعقد شده است.

عنایتی، سطح زیر کشت کلزا در مازندران را 5 هزار و 10 هکتار و سطح سبز را 4 هزار و 60 هکتار اعلام کرد و افزود: 38 تن بذر از ارقام مختلف بین کشاورزان توزیع شد و حدود یک‌هزار و 170 هکتار زیرپوشش بیمه‌ قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: امسال قیمت تضمینی خرید کلزا از کشاورزان با 15 درصد افزایش قیمت نسبت به سال زراعی گذشته 2 هزار و 530 تومان اعلام شده است.


مرجع: فارس مازندران