logo

کد خبر : 15008
تاریخ خبر : 1394/08/19
دریافت 12 مهر اصالت ملی برای صنایع دستی مازندران
مديرکل ميراث فرهنگي مازندران اعلام کرد

دریافت 12 مهر اصالت ملی برای صنایع دستی مازندران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از دریافت 12 مهر اصالت مرغوبت نشان ملی در سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در استان قزوین خبر داد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، دلاور بزرگ‌نیا گفت: در پی اعلام فراخوان به هنرمندان صنایع دستی مازندران 31 اثر صنایع دستی در رشته‌های سفال سرامیک، گلیم کلاردشت و گلیج آلاشت، گلیمچه متکازین، صنایع دستی چوبی و... به معاونت صنایع دستی استان ارسال شد.

وی اظهار کرد: پس از انجام سه مرحله کارشناسی اولیه بر آثار دریافتی در استان در نهایت 12 اثر برای ارائه در برنامه داوری نشان مرغوبیت صنایع دستی مازندران انتخاب شد.

بزرگ‌نیا افزود: مازندران در تقسیمات صنایع دستی کشور جزء منطقه شمال شامل استان‌های گلستان، گیلان، سمنان، تهران، زنجان، البرز و قزوین است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: نشان ملی مرغوبیت کالا در حقیقت گواهینامه‌ای است که برای آثاری با ویژگی‌های بسته‌بندی متفاوت، استفاده از مواد اولیه طبیعی با قابلیت برگشت‌پذیری به محیط‌زیست، کاربردی بودن آثار و طراحی و اجرای دارای اصالت کار صادر می‌شود.

وی ادامه داد: این نشان پیش نیاز اعطای مهر اصالت یونسکو به شمار می‌رود و نشان برتری مصنوعات صنایع دستی گواهی‌نامه‌ای بین‌المللی است که توسط یونسکو به برخی تولیدات دارای ویژگی‌های خاص اعطاء می‌شود.

بزرگ‌نیا بیان داشت: هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی می‌توانند با دریافت مهر اصالت یونسکو از امکاناتی مانند حضور در وب‌سایت یونسکو و بازار فروش الکترونیکی اقلام تولیدی صنعتگران نمونه جهان، اولویت در حمایت از این اقلام جهت ثبت در سازمان مالکیت‌های معنوی، اولویت برای شرکت در نمایشگاه‌‎های تجاری که به منظور نمایش و فروش این آثار برگزار می‌شود، اولویت برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، معرفی و تبلیغ آثار صنعتگران در بروشورها، کتاب‌ها، کاتالوگ‌ها و ... به‌وسیله یونسکو، حضور صنعتگران برگزیده در کارگاه‌های آموزش علمی یونسکو در زمینه بازاریابی، طراحی وب‌سایت و اولویت در پرداخت تسهیلات به‌منظور توسعه فعالیت‌های تولیدی خود بهره‌مند شوند.