logo

کد خبر : 14741
تاریخ خبر : 1394/08/06
حفظ منافع تجار یا حفظ آبروی بازار کیوی ایران
عرضه کيوي در بازار بر سر دو راهي

حفظ منافع تجار یا حفظ آبروی بازار کیوی ایران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">تجار و صادرکنندگان معتقدند که می&zwnj;توانند کیوی نارس را به فروش برسانند، ولی مسئولان جهاد کشاورزی تاکید دارند این محصول به موقع برداشت شود تا کیوی مطلوب ایران بدنام نشود.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ برداشت کیوی این روزها محل کش‌و‌قوس تجار و بازرگانان و متولیان ساماندهی این کالا در استان مازندران است.

تجار و بازرگانان استان مازندران معتقد هستند که در حال حاضر بازار برای فروش کیوی در حاشیه دریای خزر وجود دارد و با وجود اینکه این محصول هنوز نارس هست می‌توان این محصول را به فروش رساند، از طرف دیگر بدلیل عدم ورود تجار و بازرگانان در بازار کیوی ممکن است کیوی استان بازارش را در این کشورها از دست داده و کشور ثالثی بازار این کشورها را در اختیار قرار گیرد.

متولیان تولید کیوی به ویژه جهاد کشاورزی معتقدند که برداشت نارس کیوی باعث می‌شود که این کالا از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و به برند کیوی استان ضربه وارد کند.

در همین ارتباط با شمس‌علی هادی‌زاده‌معلم رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران به گفت‌وگو نشستیم.

هادی‌زاده‌معلم اظهار کرد: در فروش محصولات کشاورزی باید منافع درازمدت در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در کنار تولید کالا باید به فکر کیفیت نیز بود، به این دلیل که ما در بازار باید به فکر حضور طولانی مدت باشیم و برای حضور طولانی مدت در بازار و جذب مشتری باید کالای مطلوب و با کیفیت عرضه کنیم.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران برای رفع مشکلات مربوط به عرضه کیوی نیاز است که بخش خصوصی به عنوان تولیدکننده، تجار به عنوان صادر کننده و بخش دولتی در کنار هم سیاست‌گذاری مناسبی داشته باشند تا محصولات ما با کیفیت مناسب وارد بازار شود.

وی تاکید کرد: اگر نگاه تجار این است که باید بازار حفظ شود، قبل از جذب مشتری باید به فکر کیفیت کالا نیز باشند، در صورتی که کالا بدون کیفیت به دست مصرف‌کننده برسد، این بازار از قوام و دوام مناسب برخوردار نخواهد بود، تعریف مناسب بازار حضور طولانی مدت و جذب رضایت مشتریان است، اگر حضور در بازار تنها به منزله کسب سود موقت است، این سیاست بادوام نیست و زمینه بی‌اعتمادی را فراهم می‌کند و ممکن است سبب بی‌اعتبار کردن سایر کالاها شود.

هادی‌زاده معلم درباره رفع مشکلات بازار کیوی و چالشی که بین تجار و متولیان جهاد کشاورزی وجود دارد، بیان کرد: متولیان تولید کیوی باید طوری برنامه‌ریزی کنند که این محصول در زمان مناسب و مطلوب باردهی داشته و در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد و این تنها راه عرضه مناسب این محصول است.

 

منبع:فارس مازندران